Байкал похід по КБЖД

Жартую, звичайно, багато чого ще ми там побачили. Рейки, наприклад.
Гірська частина походу закінчилася, почалося Байкальської подорож. Вова з Богданом поїхали. Замість них з Москви приїхали Паша з Олею. Так що нас - знову 13 осіб. Але це не на довго. Через два дні з закінченням ПВД по Кругобайкалке Надія Петрівна, Ася і Андрій нас покинуть в Листвянка. І далі ми продовжимо шукати пригоди вдесятьох. Складний пасьянс, особливо забавно його було пояснити зустрічним-поперечним знайомим.
Поки - три неповних дні йдемо від станції Култук до станції Байкал'.

Як дістатися від Слюдянки до Култук

Як я розумію, у нашого керівного складу не було чіткого плану, як ми пройдемо 86 км Кругобайкалкі за три дні. Це ПВД замислювалося, як перепочинок між «трійкою» і «двійкою». Як співає Shri-Lanka, ми народжені не для напрягу. Так і Кругобайкалка планувалася безнапряжним коротким пригодою.
Йшли неспортивні розмови про під'їзді на мотаній аж від Слюдянки. Але як з'ясувалося на вокзалі, вона ходить не кожен день. І в цей день йшли так звана Туристична мотаній, де ціни на квитки зашкалювала за тисячу рублів, а то і більше. У цю суму входила екскурсія. Незрозуміло було, як вона проходить: по гучному зв'язку машиніст розповідає про пропливають за вікном красу, або до кожного вагону додається екскурсовод. Причому, розцінки були різні. Напевно, в дешевих вагонах екскурсоводи гаркавити і заїкаються.
У підсумку, було вирішено доїхати на топіку до Култук, далі тупати ногами поки не набридне, а останні десятки км під'їхати на проїжджає мотаній, вже пролетарської.

Бабуся в музейон мінералів порадила нам, як простіше дістатися до Култук. Йдете по вулиці до вокзалу. Гальмуєте перший проїжджаючий топік. Повідомляєте йому, що вам до Култук, що вас 13 чоловік і що ви готові платити за проїзд. Якщо у нього не буде на всіх місць, топік швиденько зганяє на кінцеву і повідає про нас світу інших Слюдянскій водив. Вони битимуться за право нас вести. І найсильніший щасливо доставить нас куди треба. Окей.
Проблема виявилася в тому, що ні перший ні другий, ні третій топік не те що не хотіли розгортатися і їхати на кінцеву. Ніхто не хотів просто зупинятися і дізнатися про наших бажаннях.
Нарешті, з н-спроби ми застопили «Газель», яка завезла нас на базу МНС, а потім вже до Култук.

У Култук була запланована покупка сирокопченої ковбаси. Це виявилося великим дефіцитом в байкальских краях. Взагалі, дивно, що в Слюдянці, цьому центрі туристичної думки, взагалі немає великого супермаркету типу «Новуса» або «Фуршету». Тільки одна мережа невеликих універсамів з досить мізерним асортиментом. А так, в основному, стрьомні магазини з кімнату розміром і з протухлими товарами.
Ну да ладно, ковбаса щасливо виявилася. Ми підняли голови, підкинули рюкзаки і вирушили в дорогу.

Станція Култук. початок маршруту

Як любить розповідати Юрій Сергійович, «в далекому 72-му році, пам'ятаю, ходив в дуже складний похід в Забайкаллі». Ми майже так само пішли: майже в складний, майже в Забайкаллі.
Як і годиться складного походу, він почався з пляжу.
Було обідньої пори, яке злегка розтяглося. Всі сиділи прібалдевшіе на пісочку і дивилися на воду. Кому-то, може, це нагадало рідні Омеги, Учкуевки і парки Перемоги. Хтось, може, переживав недавно пройдену «трійку». А хтось, не показуватимемо пальцем, ні про що не думав, а просто валявся на пісочку, дивився в небо на хмари і прислухався до слабкого байкальскому прибою. Дуже добре там було, тихо і спокійно.
Але на піску можна і в Любимівці валяться. У нас більш високі цілі - «хвилинка до виходу».

Шлях почався з корів, які порпаються в смітнику, і чайок, що кружляють, напевно, над якоюсь каналізацією.

А ось і перші шпали! Чесно зізнатися, якраз перед від'їздом я прочитала, що КБЖД - це одні шпали. Шпали до тих пір, поки ти не знайдеш рельсу, яка тут же стане самим близьким і рідним предметом на світі. Так що морально я була готова до зустрічі. На щастя, спочатку уздовж полотна тягнулася хороша грунтовка. Шпалознанія не стали в нагоді.

Ну ось, а потім дорога закінчилася, і пішли шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали підняв голову, зацінили - о, Байкал! - опустив голову і понеслося шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали шпали.
А з рейкою я так і не подружилася. Все якось по шпалах, по шпалах. Іноді по щебінці, іноді по стежці.

Зрозуміло, знову придурюється, все було не так. Там були довжелезні тунелі і височенні мости, підпірні стінки і хитромудрі водостоки. Всім будівлям трохи більше ста років. Натовпи каторжників тут полягли. Тонни вибухівки спустили. Кілометр Кругобайкалкі обійшовся в неск.раз дорожче будь-якого іншого ділянки Транссибу. Музей інженерної думки під відкритим небом, як я написала в газеті.

Ночівля під Ангасолкой

Пройшли Ангасолку, в піонертабір заходити не стали, пішли далі.
Заночували в місці під глибокодумним назвою Десь Те. Від чергового тунелю спустилися до берега, де виявилися дивні стояночкі під потрібну кількість наметів. Це, до речі, мені дуже подобалося - майже постійно зупинялися в декількох метрах від кромки води.
Петрівна пішла рибалити. Богдан їй залишив вудку, але забрав якусь котушку, і бідна Надя не могла далеко закидати волосінь. Тому нічого не спіймала, і довелося вудку відвезти додому.

Ми йшли по північно-східному узбережжю, тому заходів не бачили. Зате наші були світанки.
Світанки там, звичайно, магічні. Добре пам'ятаю, той перший. Все сонне, ліниве - вода, природа, вітер, навіть, здається, повітря. Ще видно блідий місяць. Протилежний берег розмитий. Сонце сходить, але десь далеко. Його поки немає. На горизонті, у Муріно вишикувалися в ряд чотири баржі. Раптом зліва мчить моторка. Води ліниво, знехотя, і як ніби здивовано - навіщо нас потривожили? - розбігаються від неї в сторони. А взагалі, це напевно офігенно круто нестися в п'ять-шість ранку по досвітні Байкалу на моторці! Як уявляю, відразу починаю посміхатися від солодких відчуттів.

Схід нам загороджує скелястий мис. Сонце здасться нескоро. Можна і чаю попити.
Потім почали прокидатися і вилазити з наметів інші наші товариші. Почуття єднання з природою і Байкалом пропало.

Перший ранок у Байкалу вийшло розтягнутим. Кожен хотів довше насолодитися озером. Знаєте, це так здорово і багато чого варте: обійняти кухоль з гарячим чаєм долонями - хоч і літо, але поки сонця немає, холодно, - відійти від усіх, сісти в траві на пагорб і дивитися, дивитися, в усі очі, всіма почуттями вбирати цей повітря, це настрій, цю красу. Досить посидіти зовсім небагато, як накочує відчуття польоту, легкості, навіть невагомості від всіх проблем і турбот. До чого, навіщо ця суєта, вертіння, коли є тільки ти, і тільки це озеро? Оля пише. що відчувала себе неймовірно маленькій і безпорадною перед цією стихією, цими масштабами. У мене такого не було. Навпаки, було відчуття причетності, спорідненості до цього простору, до цих воді, каменям, деревам. І на Хамар-Дабане теж саме відчувалося. Дивна річ. Пам'ятаю, на Кавказі, дійсно, відчувала себе повною какашки, нікчемою в порівнянні з вічністю, міццю цих суворих і грізних скель і річок. Тут взагалі такого не було: тільки єднання, тільки спокій і насолоду.

Раптом чуємо: знову стукіт коліс. Е! Але це був ще якийсь потяг. Машиністи ВПРС (машина виправно-підбивно-рихтовочная) на морозі пропливли повз.

Шарижалгай

До обіду дійшли до Шарижалгая. Поїли в тіні, сходили купувалися і розвалилися на солцепеке спати і грати в карти. Чекаємо прибуття заповітної електрички. Не пам'ятаю точно, але ніби, більше години чекали.

До призначеного часу на здавалося б вимерлу станцію стали підтягуватися люди. І раптом - святі угодники! - їде, стукає, «дрібно перебирає колесами», сигналить на поворотах чудо техніки, вершина людської думки - знаменита мотаній.
Занурилися і помчали.
Слово «помчали» на Кругобайкалке звучить як знущання. Ми ледве пленталися. Здавалося, пішки і то швидше. Біда в тому, що цей відрізок дороги дуже звивистий, і поворот загортає за поворот.

Та й села розташовані дуже часто. Скрізь треба зупинитися. Місцеві чекають мотаній як зимівники вертоліт. Навіть здалося, що весь поїзд обслуговує одна людина, яка одночасно провідник, кондуктор, продавець у крамниці і машиніст. Наприклад, під'їжджаємо до чергової станції, жінка, яка нас щойно квитками, починає формувати продуктовий набір на продаж: кіло гречки, цукерки. Більше тут нікому купувати. Також підбирає пачку листів і стопку НЕ свіжої преси. Минулого разу хтось забув у вагоні кепку, - на станції вона кричить якийсь тітки - візьміть, передайте Такому-то, забув в минулий раз.
А так ми стирчали в вікнах, в основному. Потім втомилися, сіли грати в карти. Раптом Гена запитує: а ми красивий мис проїжджали, сфоткали? - ееее. Шендрик відразу спалив контору: фотографи в карти загралися. Довелося перервати високоінтелектуальні гри і ще пофоткать, тим більше освітлення змінилося, стало прикольніше.

На якійсь станції Галас (чи ні?) Поїзд стояв 30 хвилин. Встигли зганяти до місцевого ларьок за хлібом і омуль. Омуль треба було викликати дзвінком. Над віконцем ларька було написано «Омуль - 100 руб». Ми говоримо, мовляв хочемо омуля. А продавщиця: зателефонуйте, вам принесуть.
Зараз здається неймовірним, але вже склався слух, що ми їхали шість годин. Може бути. За десять км до порту Байкал на якомусь полустанку зійшли. Пройшли трохи по пляжу і заночували в смітнику. Проїжджали безліч красивих і душевних стоянок, а вибрали смітник. Правда, прибрали трохи, диви, як гарно і душевно, але спочатку було якось безвихідно.
Довго сиділи біля вогнища. Розмовляли, милувалися місячною доріжкою і вогнями Листвянки.
Серед ночі зі страшним гуркотом пронеслося три поїзди. Я не чула.

Вранці піднялися о шостій годині. Треба за дві години зібратися, і ще за два домчати до порома через Ангару. Все суворо!
Увечері я помила голову, тому з ранку похмуро.
Майже ігноруючи зарості малини, прибігли до порому навіть раніше потрібного. Пором - сильно сказано. Я думала, у нас на Північну ходять жалюгідні посудини. Але, як виявилося, «Металіст» і «Севастополь-1» ще навіть нічого.

Оскільки прийшли рано, то зробили набіг на місцеві магазини. У пошуках туалету трохи подивилися околиці.

Ліствяка. музей Байкалу

Оскільки я музеї не люблю, то і цей мені не сподобався. На стінах - радянські плакати з гаслами на кшталт «Партія захистить Байкал». Порадувала банку зі звичайним каменем всередині і гордої підписом «Цей камінець дістав нам з дна озера Сам Володимир Володимирович» і в сусідньому залі лялька водолаза з футбольним м'ячем замість голови. Коли показувала будинку фотки, все думали, що це алегорія на Путіна. В акваріумі сподобалися нерпи. Такі дві життєрадісні кругленькі бочки перекидаються у воді. Завдяки тому, що ми їх побачили зараз, через пару днів деякі товариші відмовилися їсти сало нерпи, яке нам подарували лісники в бухті Харгіно. Яху! І ще сподобався туалет. Там виявилася гаряча (!) Вода. Перша реакція була сходити за брудними шкарпетками - випрати, і за шампунем - помити голову.

Ну ось і все, Навколобайкальська ПВД закінчилося. Ми пообідали прямо у музейного входу, сплакнули і розлучилися з Надею, Асею і Андрієм.
Почав накрапати дощ і ми вирушили назустріч новим пригодам.

Вам також буде цікаво прочитати: