дідусеві уроки

Дідусь Костя завжди здавався нам, його онукам, старим. Нам дітям, що починав життя, він, як нам здавалося, тільки заважав. Проганяв нас з берегів повноводної весняної Волги. Строго забороняв ходити в поло, де навесні нереститься вобла, лящі і сазани. А нам дуже подобалося спостерігати, як косяками у берега ходили великі сазани і лящі, кипіла вода від нересту вобли. Дідусь влаштовував на нас "облаву", якщо ми, не слухаючи його, раптом тікали вздовж річки в далечінь. Туди, де було багато теплої води, в якій так добре було купатися.

А ще дідусь Костя був завзятим рибалкою і мисливцем. Риби в ті далекі роки на Волзі, в численних єриках і ильменях, було багато і різної. Наші батьки були рибалками, і нами гідність діда, як вмілого рибалки і мисливця, не сприймалося.

Ну що з того, що він на наших очах, закидаючи руками проти течії важку саморобну блешню, витягав кожен раз судака або жереха. Наші батьки теж так вміли.

Зловив він на дозволену в ті роки "німкеню" за годину десяток-другий лящів. І це не було незвичайним. Ляща навесні було багато, і його ловили про запас все, хто не лінувався.

Нам, дітям, іноді здавалося незрозумілим, чому він нас і наших приятелів любить. Ми не були слухняними. Він міг годинами розповідати нам про Волгу і рибах, про полювання на птахів і зайців. Нам це здавалося нецікавим.

Іноді він розповідав про ту, далекої і нецікавою дореволюційного життя, де він працював прикажчиком на Астраханських пристанях. Про царської, імперіалістичну війну, на якій дідусь, бувши солдатом, дивився в очі смерті. Нас не цікавила і Велика Вітчизняна війна, на якій дідусь був комендантом нафтобази, яка постачала Сталінградський фронт авіаційним гасом, соляркою, бензином і мазутом. У наших очах він залишався старим-престарим дідом, який елементарно заважав в наших дитячих, тоді здавалися важливими, справах.

Моя перша з ним рибалка відбулася навесні. Прокинувшись і не виявивши ні діда, ні нашого човна, рвонув на озеро. Дід виявився там. Він полоскав "німкенею" воду, кожного разу витягуючи по кілька великих Воблин. При цьому він так був поглинений риболовлею, що, здавалося, не помічає нічого навколо. Але варто було мені спуститися до урізу води і помацати її, холодну, руками, дід відразу опинився біля берега. Потім почалися його голосіння, які він, думаю, вважав грізним розмовою з улюбленим онуком. Коли потік його слів вичерпався, він посадив мене в човен, прив'язав мотузкою за ногу, і ми поїхали рибалити. Це була моя перша і остання з ним така рибалка.

Урок перший, або Як ловити раків

У ті далекі роки у нашого робочого селища знаходилося п'ять причалів, до яких швартувалися нафтоналивні танкери і баржі. У причальної стінки були глибини до десяти і більше метрів. Це були місця, де щасливчики успішно ловили великих судаків, нерідко виволаківая з-під паль величезних, як нам здавалося, сазанів і сомів.

Ближче до берега між паль було царство раків. Деякі старші хлопчаки діставали їх з норок руками. Мій же дідусь такого лову раків не любив. Він, один з небагатьох дорослих в нашому робочому селищі, ловив їх раколовки.

Він навчив мене мистецтву їх виготовлення. Дідусь робив раколовку, а я під його керівництвом виготовляв свою. Підставою раколовки часто брався обруч від бочки. Дідусь брав їх діаметром не більше шістдесяти сантиметрів. Говорив, що цього вистачить для того, щоб в ній помістилося до трьох перелічених примірників раків.

Над основним обручем на відстані десять сантиметрів кріпився ще один обруч з дроту діаметром 6-7 мм.

Використовував для такої раколовки полотно мережі з великою нитки з вічком не менше двадцяти п'яти міліметрів. Мережа кріпилася, починаючи від дротяного обруча, далі - до основного обручу, і закінчувалася кишенею. Глибина кишені під обручем була сантиметрів двадцять - двадцять п'ять. Це дозволяло утримати раків при підйомі раколовки з великої відстані від рибалки. Часто раколовка витягували з води боком, і тоді кишеню утримував в ній більшість з зазіхнули на дармову їжу раків. Велика вічко мережі дозволяла при підйомі раколовки позбутися молодих рачків.

Був у дідуся і свій особливий спосіб приваживания раків. Як привади в хід йшла спіймана і тушковані на сонці плотвичка або будь-яка інша біла риба. Після затримання вона розрізала по череву і викладалася на пригрів. Потім ця привада - підгодівля - прив'язувалася до каменя і закидає в місця, де через день-два передбачалася ловля раків.

Нерідко дідусь як привади використовував голови від в'яленої риби.

При ловлі раків він використовував до п'яти раколовок. Закидав або завозив їх на куласе на принадженім місця. Перед цим до раколовки прикріплювалася приманка, така ж, як і раніше використовується прівада.

Перевірялися раколовки з інтервалом в п'ятнадцять-двадцять хвилин.

Урок другий. Як не треба ловити судака

Дідусь, та й більшість з наших батьків, в далекі роки дитинства не визнавали спінінг.

дідусеві уроки
Судака ловили переважно на живця, а також стрімким блеснением. Причому за день зловити десяток-другий великих, до трьох кілограмів судаків не було видатним досягненням.

Мій же дідусь любив "побалуватися" ловом судаків проводкою за течією "У каменю".

За розповідями батьків, після війни в цьому місці на березі Волги була танцмайданчик. Щорічно навесні вона кортіло водою. І через кілька років просто зруйнувалася. Один з уламків танцмайданчика до теперішнього часу можна помітити у воді. У ті ж роки "У каменю" була хороша рибалка на судака, жереха і окунів. Сильна струмінь йшла між берегом і цим каменем, що підноситься над поверхнею води на два метри.

Так ось, мій дідусь любив в цьому місці ловити судаків. Він брав звичайну донку, в'язав до неї саморобну легку блешню схожу на рибку і ловив тут хижаків.

Спускався до води, розмотував донку собі під ноги, а потім закидав її проти течії. Часто закинути блешню далеко йому заважав або вітер, який, здавалося, ніколи не покидає Волгу, або лісу заплутувалася за камінь, за наносні гілки.

Кожна така його рибалка нагадувала екстрим. Дідусь то поскользнется і впаде в воду, то відірве блешню. Але, скільки пам'ятаю, кожного разу йому вдавалося піймати одного-двох садочків, а то і середнього розміру жереха.

Папа неодноразово пропонував дідові освоїти спінінг або ж вести проводку за допомогою довгого вудилища. Дід вперто не здавався.

Екстрім для діда закінчився в той день, коли він прийшов з риболовлі, притримуючи однією рукою жовту саморобку, якірець якої майже до кріплення увійшов в його нижню губу. Як він розповів пізніше, блешня зачепила за камінь, і коли дід її сильно потягнув, то вона з великою швидкістю влетіла йому прямо в відкритий рот, а якірець при цьому увійшов в нижню губу.

Дідусь вів себе мужньо і навіть погодився дати потриматися за блешню і моєму батькові. Був викликаний місцевий фельдшер, який вирішив вести його в районну лікарню. Але їхати до хірурга не довелося, тому що батькові вдалося, що не розірвавши губу, витягти з неї нещасливий якірець. Потім найефективніший засіб дезінфекції, тобто горілка, завершило оперативне лікування.

Урок третій. Сом або сазан, томлені в котлі, на слабкому вогні багаття, у власному соку

А ще мій дідусь любив готувати. Він розповідав, що його батько був в царські часи шеф-кухарем самого шикарного ресторану Астрахані - "Аркадія". Напевно, він навчив його премудростям приготування окремих страв. Пам'ятаю, що практично на кожне весілля його запрошували готувати салати. Мені ж запам'яталася його оселедець під цибулею. Вона була красиво прикрашена кружечками цибулі і полита ароматним соняшниковою олією.

Уже більше сорока шести років, як в країну вічної полювання пішов мій улюблений дідусь Костя. Але мені не забути смак приготовленої їм риби.

Дудушка чомусь називав це блюдо неросійським назвою "гальжя". Для його приготування використовувався сом або сазан. Примірники бралися великі, не менше десяти кілограмів ваги.

Риба чистили, розрізала під кутом на великі шматки, промивалася, обсушують. Потім вони натирали сіллю і спеціями. Якщо риба була недостатньо жирної, то на дно котла виливали півсклянки води. Потім викладалися овочі та зелень: часточки солодких астраханських помідор, петрушка, кріп, цибулю, перець. Такий приправою перекладав кожен шар риби.

Риба нудилися на повільному вогні багаття приблизно дві-три години. Котел накривався кришкою. До приготування цієї страви дідусь нікого не підпускав. Сам підкидав дрова, сам колотив шматки риби, пробував і визначав готовність страви.

Коли ж дідусь розкладав цю запалену рибу на тарілки, незабутній запах наповнював всю нашу стоянку - бівуак на березі красуні Волги. Їсти можна було все. Кісточок не відчувалося.

Ще пам'ятаю, що дідусь до цієї страви часто подавав підсмажений молода картопля, а то і пшоняну кашу. Завжди на столі було багато астраханських солодких помідорів.

Помер дідусь якось тихо. Було жарко. Пищали комарі. Дідусь в цей останній вечір запам'ятався мені задумливим і тихим. Він нас не повчав. Сидів, слухав, дивився і мовчав.

А вранці я прокинувся від суєти. Вбіг до кімнати дідуся. Він лежав на колінах тата, як мені здалося, впізнав мене, потягнувся і раптом затих. Затих назавжди.

Пройшли роки. Сам став дідусем. Моєму онукові Сашкові - дев'ять. Він схожий і не схожий на мене. Інший час, інше місце, інші інтереси. Часто ми з Сашком, приїхавши в країну мого дитинства і юності, блукаємо по пам'ятних місцях, ловимо окунців і плотвичек біля пам'ятного каменю.

Розповідаю йому про минуле, про його прадіда і пра-пра. Він слухає. Іноді в поведінці онука вдається дізнатися себе в далекому дитинстві. Життя продовжується.