Як я став гірничим туристом або перші відвідини Кавказу

Присвячується моєму колишньому другові.

Був у мене один, з яким ходили в піші та лижні походи по Жигулям (в основному 2-3-х денні ПВД) і Південному Уралу (простенькі 3-9-й денні). Ходили років 15, часто, по багато разів на рік. Іноді трошки сварилися, мали дрібні розбіжності, як у більшості людей, але, загалом і в цілому мали схожі погляди. Був у нього старший товариш, який в молодості встиг побувати в декількох гірських районах, в тому числі і на Кавказі. І поїхали вони якось раз туди з метою піднятися на Ельбрус. Але, не по класиці і не на Західну, а на східну вершину. Перший раз у них не вийшло. Другий теж. І третій теж .... Максимум, куди вони доходили, це 4350-4500 м. І тоді став мене мій друг вмовляти поїхати на Кавказ, щоб зійти на Ельбрус, типу, «ну, може, з тобою піднімемося, а то щось з іншими не виходить?» . Я пару років відмовлявся, так як вважав себе тільки пішим туристом, якого цілком достатньо рідних маленьких Жигулівських гірок і Уралу. На більше мене і не тягнуло. Я вже не кажу про те, яку думку було про тамтешніх місцевих, завдяки ЗМІ.

Майже дві доби в поїзді я з незвички «вмирав» від задухи. Вийшовши на Вокзалі в П'ятигорську, ми довго торгувалися з місцевими таксистами, зменшивши ціну в півтора рази. Приельбруссі зустріло нас мрячить дощем, який втім, швидко закінчився. Перші метри підйому по стежці в долину Ирика давалися дуже нелегко. Рюкзаки були важкими, так як «про всяк випадок» їжі, газу та одягу було взято з великим запасом. Ще по дорозі я витріщався на всі зростаючі по висоті і збільшують крутизну гори. Таких високих і крутих ще до цього на власні очі не бачив. Ух, круто. Вах, ВИЗШЕ. Не дивлячись на тяжкість підйому і недосип після поїзда, я раптом відчув прилив радості і задоволення від навколишніх краєвидів, свіжості повітря та пахощів флори. А пізніше ми ще спробували нарзан. Ні, з цим не зрівнятися той, що продається в пляшках! Дещо як піднявшись на другу гирлову щабель в «висячу» долину, ми побачили ЕЛЬБРУС. Він здався мені просто величезним, навіть з такої відстані.

Як я став гірничим туристом або перші відвідини Кавказу

Так, це вам не Ямантау (1640 м) на Ю. Уралі! На нього, як на неї просто так не забіжиш! Друга одержимо тягнуло до нього, а я раптом відчув, що весь навколишній пейзаж мене вабить нітрохи не менше, а може і більше. Пройшовши сосновий ліс, в якому ми наїлися стиглої малини, вийшли на розширення долини, де паслися табуни коней і стада корів. Потім пройшли ще невеликий сосновий пролісок і спустилися до стоянок у шикарного прозорого струмка, що впадає в Ирик. Там уже стояли чиїсь намети. Ми поставили свою поруч. Познайомилися. Хлопці з Алтайського краю, спустилися з Ельбрусу, все обгорілі і змучені, але задоволені. Весь вечір вони розповідали нам про те, які муки вони відчували при сходженні, хоча за тиждень до від'їзду на Ельбрус, піднімалися на Білухи. Мій друг слухав їх ужастики про «горняшка», підступних полях Ельбрусу і інші жахи альпінізму спокійно, а нас двох це трохи «напружувало», так як ми до цього вище Уралу були. Від емоційного перезбудження першу ніч в поході спав погано, все думав про майбутній маршрут.
На наступний день дуже повільно і з частими привалами піднялися в долину з долини Ирик в долину Ірікчат.

Тут уже не було лісової зони, тільки альпійська, але від цього долина здалася мені не менш красивою. На другу ночівлю встали тоді на трав'янистої галявині під мореною з величезних брил, з-під якої знову випливав великий, найчистіше струмок. Тут ми знову були не одні. Наша дівчина втомилася більше нас, тому залишилася відпочивати в таборі, а ми з другом сходили вгору по лівому (ор.) Схилу метрів на 300 для акліматизації. На тій висоті мені здалося якийсь млявої і гнітючою оточення суцільних каменів без зелені, так як за багато років я звик до інших пейзажам .... У друга нагорі пішла з носа кров від тиску і почала боліти голова, а я так і не зазнав ніяких ознак «горняшка», тільки сильну втому. Спалося цієї ночі всім добре, «відрубали» геть!
На наступний день піднялися на перевал Ірікчат, обійшовши по «пливе» схилу однойменний льодовик.

Як я став гірничим туристом або перші відвідини Кавказу

Пам'ятаю, як я побоювався тріщин, що йдуть з льодовика під морену. Все здавалося, що зараз де-небудь обов'язково провалимося :)

І на перевалі ми ночували не одні. За «Рудим бугром», коли ми з другом на нього залізли для розвідки, стояв табір. Лише через два роки я дізнався, що це був табір Михайла Голубєва, тоді ми з ним побачилися вперше. Трохи пізніше, коли ми повернулися в свій табір, Міша з одним зі своїх учасників жваво пробіг повз на вершину Чаткара. А я спостерігаючи за ними все не міг зрозуміти, «що ж мені так хреново в цьому поході йде, а всі, хто нам трапляються так жваво бігають. Я ж на Уралі по 15-20-30 км в день легко проходжу без доріг по лісах і курумов, а тут за 7-9 км здихаю, що за фігня ?! ». Це потім я вже зрозумів, що значить ВИСОТНІ акліматизації. ). До пізньої ночі не міг зайти до намету, все споглядав і слухав красу і міць оточення. Надзвичайно красиві і різноманітні гірські схід і заходи! Безліч відтінків всієї колірної палітри, що переходять поступово від одного до іншого, чарівно! А ще мене здивувала присутність кількох видів квітів на такій висоті. Це дуже тішило і розчиняло сіро-коричнево-білі фарби місцевості строкатими живими вкрапленнями. На цій стоянці ми зрозуміли, що їжі взяли з дуже великим запасом ....
На наступний день в зв'язці ми перейшли через льодові поля і встали на нижніх майданчиках АЛП, поруч із самотньою наметом. Я тоді вперше йшов по льодовику, дивуючись і дивуючись глибиною і величиною деяких тріщин, через які ми перестрибували. Не хотілося б в них провалитися, особливо в ті, по дну яких з гуркотом неслися стрімкі потоки. Пейзаж, починаючи з цієї стоянки і вище вже ніяк не був схожий на земний. Чорна блискуча легка застигла лава в оточенні білосніжних льодовиків і майже ясного неба, чудово!

Як я став гірничим туристом або перші відвідини Кавказу

З другом знову вирішили піднятися для акліматизації метрів на 300-400 від табору, так як часу було достатньо. Наша дама знову залишилася в таборі, її на це захід не потягнуло. Піднявшись на стоянки «4350 м.» Виявили там кілька наметових таборів. Знайшли прийнятну вільну площадку і вирішили на завтра піднятися і зайняти її. В цей день я вже відчув кілька ознак «горняшка». Спустившись в табір, вирішили з цього дня їсти щодня не по половинки аспірину, а по цілій таблетці. Наступний день був найважчим за відчуттями, хоча піднялися всього на 400 метрів. Кожен крок давався важко, задишка страшна, голова болить, серце вистрибує, рюкзак здається набитим цеглою, а ще намагаюся жартувати і підбадьорювати товаришів :). Сяк-так доповзли до 4350 м, встановили намет. Погода почала псуватися. Вночі ветрище, снігопад. Намет хилить до землі, намагаючись зламати, але вона витримує. Я ліг з боку вітру, так як єдиний мав не пуховий спальник. Від конденсату, під ранок весь бік у мене був наскрізь мокрий, так як намет майже лежала на мені, і я всю ніч не зміг заснути від «горняшка» і тому, що збивав з тенту сніг.
Під ранок погода налагодилася. Апетиту не було, голова в тумані. У товаришів настрій теж не на висоті .... Вирішили сьогодні сходити якомога вище без нічого, а завтра піти на вершину, якщо все буде добре. Зібралися, вийшли. Погода сонячна, тепло, вітру майже немає. Вирішив, що складнощів на просматриваемом ділянці немає, тому нічого взуватися, а треба йти і далі в кросівках :). Навіть з маленьким рюкзачком і без нього підніматися було важко. Схил збільшував свою крутизну. Задишка сильна, голова болить, паморочиться, починає нудити. У товаришів до цього ще й кров з носа, але вони рішуче налаштовані підніматися. Відчуваю, що якась не зовсім адекватна рішучість .... Кажу, що підемо не вище 4700-4800 м. Піднімаємося до 4800, наша учасниця вирішує залишитися тут і почекати нас, сховавшись між величезних шматків лави. Бачу, що одному погано, але він уперто рветься вгору, «Лех, ну до 4900 ?!». «Добре, 4900». Знову, «Лех, ну, максимум до 5000, я ж за всі спроби ще так високо не піднімалося!». «Гаразд, але вище ні метра, я і так ледве живий, а у неї взагалі двоє дітей, ти їх виховувати потім будеш ?!». За ДжіПіЕс піднялися до 5006 м, де нарешті сіли, милуючись навколишніми панорамами. Колосально. Види на багато десятків кілометрів навколо. Але тут мене раптом прийшла думка про те, що мені чомусь подобається дивитися на гори, коли вони нарівні зі мною або вище, а з цього місця всі навколишні гори здаються занадто маленькими і не такими цікавими і величними.

Утрьох досягнувши табору, відразу вирішили прийняти ударні заходи проти «горняшка», знищивши її спіртяшкой :). Подіяло миттєво! Стан покращився, але не надовго. Увечері погода знову різко погіршилася і всю ніч дув штормовий вітер, сніговий буран. Я знову був наскрізь мокрий і не виспався, зате товариші спали добре і були сухими. Вранці тамбур весь до верху був забитий снігом, хоча тент був повністю закритий. Сніг весь день то йшов, то припинявся, а вітер став трохи менше, але як і раніше здував з ніг. Вирішили почекати добу і спробувати сходження на наступний ранок. Вдень з намету майже не виходили. Всі, хто стояв на цій стоянці, пішли вниз, рятуючись від негоди. А у товаришів настрій впало зовсім .... Почали між собою сваритися без причини, будь-моє слово вони сприймали як знущання, якийсь неадекват пішов в планах, толі «горняшка» у цьому винна, чи то ще що? Наступної ночі намет нагинатися так, що дуги тріщали, а тент початок рвати уздовж дуги над виходом, але сильно не встигло порвати, на щастя. Вранці, дивлячись на погоду і на стан товаришів, я наполіг на тому, щоб терміново збирати табір і спускатися, не звертаючи уваги на заперечення.
І прийняв ще одне рішення, що ніколи більше з цими двома людьми не піду в гори і взагалі в похід. Раптом зрозумів, що не можу довіряти цим людям, і немає у нас більше команди, як відрізало ....
За день спустилися до стоянок у морени з величезних брил, де була друга ночівля, а на наступний день вже в селище Ельбрус по шляху підйому і до П'ятигорська.
Ще в поїзді я зрозумів, що альпінізм, це не моє, але зрозумів і інше, С ЦЬОГО МОМЕНТУ Я - ГАРНИЙ ТУРИСТ! І КАВКАЗ - ЦЕ МІЙ УЛЮБЛЕНИЙ РАЙОН!
З тією дівчиною після того разу я так більше і не спілкувався, а з колишнім другом іноді випадково зустрічаємося на вулиці або на ж / д вокзалі, їдучи або приїжджаючи з походів. Але, з ним я теж більше не спілкуюся, хоча ніяких поганих почуттів до нього не відчуваю. Навпаки, як і раніше поважаю. І вдячний йому за те, що саме він умовив мене перший раз поїхати на Кавказ, в цей чудовий край.

Хочеться сказати Вам велике спасибі за Вашу відвертість і цікаву розповідь, але виникає багато питань. Ви задоволені тим, що усвідомили, що ". Альпінізм, це не моє, але зрозумів і інше, С ЦЬОГО МОМЕНТУ Я - ГАРНИЙ ТУРИСТ.". Що саме сталося з Вами, що раптом Ви зрозуміли, що ". Ніколи більше з цими двома людьми не піду в гори і взагалі в похід. Раптом зрозумів, що не можу довіряти цим людям, і немає у нас більше команди, як відрізало ..." ? Особисто у мене склалося враження, що Ви, м'яко кажучи, злякалися труднощів, з якими зіткнулися (може бути не вмієте програвати?), Хоча у Вас все виходило ". Вранці, дивлячись на погоду і на стан товаришів, я наполіг на тому, щоб терміново збирати табір і спускатися, не звертаючи уваги на заперечення. ". Не вважайте мій пост за критику, просто відчула в Вашому оповіданні якусь двойственнсть і досаду, тому що, на мій погляд, немає такої людини, яка едінижди піднявшись (по своїй волі.) На 5006м. не захоче туди повернутися!

Цей товариш зараз нормальні походи ходить, він, напевно, до того, щоб люди запарки з собою в гори не зносили.

А коли я перший раз піднявся до скель Пастухова, забалдел. Ніяких душевних вантажів. Народилася ще світла ідея побродити по навколишніх білим просторах, в різні боки, але слова про якісь неясні уяві "тріщини", погойдувались півдня в пам'яті, мене змогли направити назад прямісінько до Притулку. Тому можу ось зараз клаву мучити.

Ну, для псіхексперта, Ваш висновок не зовсім експерт, щодо "злякалися труднощів" :) Якби ви знали, які походи я до Кавказу ходив, а більше водив по Уралу, наприклад, то зрозуміли б, що труднощів я не боюся, а навпаки , люблю їх долати. Це стосується не тільки походів, але і роботи, нудно і нецікаво мені було на тих проектах, де було мало проблем і спокійні будівництва. А зрозумів я, що альпінізм, це не моє, а моє, це гірський туризм і що ми різні люди, а не команда по ходу всього маршруту. Різні цілі, різні пріоритети і т.д. Я ніяк не міг зрозуміти їх тягу до однієї вершині, піднятися за всяку ціну, решта фігня. Він (один) і після того кілька разів намагався піднятися на Ельбрус різними шляхами, і в минулому або позаминулому році все-таки піднявся, хоч і отримав до цього серйозну травму каменем. А мені не цікавий став підйом на саму вершину, коли я озирнувся з висоти 5006 м. У тексті ж це написав. Мені цікаві всі гори, хребти, долини і перевали Кавказу, а не щось одне, хай навіть найвище або найскладніше і т.п. Я і в пішому туризмі не сприймав якусь окрему вершину, як мета, а лише як ланка в ланцюжку маршруту. Чи не розумів, як можна хотіти йти тільки на Б. Іремель, Ямантау або Шолом і при цьому не пройти ще пару-трійку хребтів і вершин даного району. А на рахунок "не вмієте програвати", так це Вам треба мої звіти про гірських походах почитати і коменти на цьому сайті в деяких темах. Я легко, без тіні сумніву відмовляюся від будь-якого ЛП маршруту, якщо бачу або відчуваю, що групі загрожує небезпека. Про досаду теж даремно, якби захотілося, хоч через два тижні б пішов на нього, тим-більше, що можливість була. А вже скільки можливостей було за ці роки. Просто на Ваш погляд немає таких людей, а на мій, буває;) Люди різні.

Ось це зустріч. ) Дивишся, так на Ризик все, з ким зустрілися на тому маршруті знайдуться! ;) Так, я пам'ятаю, що тільки одному з вас було зовсім погано, а другий був бодрячком на кшталт. А 100 мл. ваші так ми і не випили, свого вистачило :) І газу у нас тоді все-одно багато залишилося, як і їжі. А песнякі кілька годин ми тоді співали (в основному я), щоб моральний дух групи підняти. Вибачте, якщо заважали, але тихо співати не вмію, сподіваюся, що хоч не фальшивили, слова і мотиви не перебріхували. ))) І тоді не ви одні вниз пішли, а всі. На наступний день там повз нас якась група з інструкторами пробувала зійти (якісь змагання у них були), так ніхто і не зійшов, а до нас за водою, чаєм і таблетками потім на спуску зайшли, у них трьом погано стало ( одному дуже).

Дивно, ви прирівняли Ельбрус за класикою влітку і альпінізм. Те, як Ви піднімалися, на мою думку і є туризм. Або трекінг. А скажімо гірські шістки типу траверсів 8-тисячників часто більше альпінізм, ніж альпіністка на ті ж вершини, і на Кавказі перевали є мама негорюй.
Ми як то зустріли туристів на ночівлі і я мимоволі підслухав розмову двох дівчат. "А це хто? - альпіністи! А зто як? Ну типу нас, тільки рюкзаки у них легкі! Мені кажется-" Устами младенца глаголить істина "!

Для мене ці поняття розділяються так:
Альпінізм - сходження на вершини; мета, як можна менше і легше пройти на підходах, як можна більше (а по можливості і складніше) сходжень на вершини з мінімальною вагою.
Туризм - як можна більше пройти кілометражу і перевалів, траверсів і панорамних вершин (по можливості складніше), прагнучи при цьому максимально полегшити вага вмісту рюкзака :).
Так що вага і об'єм рюкзака, це не головна відмінність. На коротких підходах до вершин і при заїзді в а / л у альпіністів рюкі часто набагато більше наших бувають.

Щодо аспірину.
Виходячи з механізму дії, не рекомендую перевищувати дозу в полтаблетки! Або таблетки Кардіомагнілу, як і аспірину-кардіо. Оскільки підвищення дози нівелює ефект "розрідження крові" внаслідок блокування і ЦОГ-2, а не тільки ЦОГ-1, як при малій дозі.
Диакарб (він же дайамокс, за яким аж трусяться буржуї в Гімалаях, вважаючи його панацеєю від горняшка) - сечогінний калійзберігаючі, на відміну, скажімо, від фуросеміду. Тому застосування калію при його прийомі не обов'язково, хоча взагалі-то в цілому для серця корисно. Якщо не переборщувати.

Дякую за інфу про кардіоаспірін.