Ловля харіуса в гірському Алтаї, fish-parad

Ловля харіуса в Гірському Алтаї

Піша розвідка околиць дала невтішний результат - все хороші стоянки були зайняті. Довелося ломитися до річки крізь зарості малини, смородини і ще якогось чагарнику, досить колючого. На щастя, нас чекала прекрасна рівна галявина, де ми і влаштували табір. Сусіди нас не турбували, не дивлячись на те, що вони явно відзначали весілля - раз у раз до них приїжджали мотоцикли (недалеко була російське село), ​​а ось назад їхали вбрані стрічками джипи і Уазіки. Але не будемо відволікатися від святого.

Часу було достатньо, щоб розпакувати речі, поставити табір і приготувати нехитру похідну їжу. Оснастивши спінінг за типом матчевого вудилища з дальньою занедбаністю, і насадив на гачок №10 (за міжнародною класифікацією) гнойовика, я влаштувався за великим каменем, за яким був слив з практично стоячою водою. Теорія мені підказувала, що саме в цьому місці повинна стояти риба. Розпитування водія говорили про те, що в річці повинен бути харіус і таймень, якого ловлять на голий гачок з кембриком оранжевого або червоного, а також білого кольору, надягнутого прямо на цівку гачка.

Іноді на гачок чіпляють шматочок білого поролону. Такі гачки я зробив заздалегідь. Поляризаційні окуляри від Polaroid міцно сиділи на моєму носі, одяг був маскує кольору. Сам я перетворився в нерухому статую. Все повинно було спрацювати. Але нажаль. Що я тільки не намагався зробити - і сплавляли снасточку вниз за течією, в будь-який момент готуючись до підсікання і виведенню риби, і закидав її вгору за течією - риба ніяк не реагувала. Окуляри, до речі, ніяк її не фіксували. Дно проглядалося прекрасно, але рибу не було видно, як я не намагався її розгледіти. Потім замінив хробака на мушку, прив'язавши 2 повідця, на ближній - мокру мушку, а на дальній - суху. Риба ніяк не реагувала. Довелося повернутися ні з чим. Я згадував знання, отримані мною з журналів про риболовлю, гарячково міркуючи. Нарешті, я відклав снасті і просто пішов спостерігати. Просидівши на річці годину або два, я не помітив жодного сплеску риби за кружащимися над водою комарами і вошами. «Тут риби немає!» - пожартували з мене товариші, згадуючи цей хороший анекдот. Не смішно.

Вранці все повторилося. Арсенал моїх снастей був випробуваний майже весь.

Мої товариші пішли вгору по кумирів, озброївшись камерами та фотоапаратами. Так, місця там дуже мальовничі, тільки ось риба якась примхлива НЕ попалася. І тут ми побачили місцевих рибалок на іншому березі. «Значить, я робив щось не так!» - промайнуло в голові, і я тут же відправився спостерігати за ними. Рибалки ловили на довгі, 5-метрові телескопічні вудилища з безінерційний котушками, мені також вдалося розгледіти 2 білих великих поплавка, один внизу, а дугою в 1,5-2-х метрах вище. Більше розгледіти мені з відстані в 50 метрів нічого не вдалося, а запитати їх через шум річки було просто неможливо. Напевно, так краще розтягується плином снасть, подумав я, починаючи шукати в своєму рибальському барахлі що-небудь схоже на пінопласт. Два шматочка, вантажопідйомністю приблизно 10 гр. мені вдалося знайти. Зробивши в них отвори і протягнувши відрізаний 2-х метровий шматок волосіні 0,2 мм через обидва поплавка, я зробив щось схоже. До основної плетінки снасть кріпилася через вертлюжок з карабіном. Розмістивши основний тягар знизу, я вирішив перевірити отриману снасть на дальність польоту. Снасть летіла не дуже далеко - 10-15 метрів, але цього було цілком достатньо. Залишилося тільки вирішити, де повинен був бути гачок (або кілька гачків). Я прив'язав між поплавками 5 повідків, довжиною 15 см, так, щоб вони не плуталися один з одним. Однак при першому ж пробному занедбаності, моя снасть потрапила в потужний струмінь води і вся переплутати. Якби в якості основної волосіні я застосував плетінку, довелося б діставати ніж і все починати заново. Розплутавши все, я вкоротив повідці до 5 см. Стало зрозуміло про насадку. Мені багато хто говорив, що ловити треба на те, що стрибає, літає, скрекоче і свистить під ногами, але я практично нічого не бачив, тим більше, що вночі похолодало і пройшов хороший дощ. І тут я побачив зграйку мальків прямо під ногами, де за каменем течії не було. Відірвавши шматочок хробака, я вирішив перевірити, чи зацікавить це мальків. Шматок за шматком пролітав перед носом рибок, абсолютно не цікавлячись їх. Здається, я пропав - промайнуло в голові. Хробака не бере, коників немає. Блешню кидати залишається. Поки вона не впаде між каменів. Тоді - мертвий зачіп.

Тільки через 2 дня, вже на наступній стоянці я зустрів знову місцевого рибалки-алтайці зі схожою снастю. Рибак виявився дуже дружелюбно налаштованим (в наших краях це не завжди так), він не тільки показав мені свою снасть (про це зараз розповім), а ще продемонстрував з десяток прекрасних харіусов в саморобному ящику - сумці, який висів у нього через плече. Віддавшись спогадам, він, як і належить справжньому рибалці, розвів кілька разів руками, кажучи про вагу в 3 кг. На його думку, води в Чариш було досить багато, і це пояснювало поганий кльов. Таймень при високій воді, як з'ясувалося, клює погано. Тепер про снасті. Вона у місцевих називається чомусь «пароплав». Відрізнялася вона від моєї багатостраждальної наявністю величезної кількості (близько 20) мушок сірого (мишачого) кольору, зроблених їх жорсткої вовни (або синтетичної нитки) довжиною близько 10-15мм, з подвійним гачком в одній площині. Думаю, що місцеві рибалки роблять їх самі зі свинячої щетини, пов'язуючи пучок щетинок у головки паяного двійника.

Головне в цій мушці то, що гачок повністю захований в шерсті, а при відповідній обробці жиросодержащие компонентами, при падінні на воду вона не тоне. Зазначу важливу особливість даної снасті: повідці з мушками повинні бути мінімально короткими - 1-3см. Або повідків взагалі може не бути - мушка в'яжеться прямо на поводочную петлю, зроблену на основній волосіні. Колір волосіні, на мій погляд, великого значення не має. Найкраще використовувати безбарвну волосінь. Гачки повинні бути дуже гострими.

Такої кількості мушок у мене, зрозуміло, не було, тому я прив'язав весь свій роками накопичений асортимент - у мене виявилася імітація комара, бабки, поролонка з твістерним силіконовим кінцем, стример з павиного пера, і просто гачки, обмотані шерстю з люрексом. Коротше кажучи, 12 мушок абсолютно різних і несхожих на те, що я побачив у місцевого рибалки.

Окремо варто розповісти про поплавцях. В умовах сильної течії (до 10 км / год) в момент початку підмотки сплаву за течією снасті, відбувається досить сильний удар течії по поплавцям. Волосінь просто ріже пінопласт, як ніж. Результат цілком сумний. Найкраще використовувати готові поплавці вантажопідйомністю 15-20 гр. (В залежності від тесту вудилища), з дротяними кільцями по обидва боки, додатково огрузів нижній вантажем на повідку завдовжки 15 см. Така снасть і закидається гранично точно, і розтягується течією у всю довжину, що дозволяє мушкам перебувати на самій поверхні. Можна виготовити поплавок і самому, використовуючи армуючої дріт з кільцями на кінцях. Варіантів може бути багато. Важливо, щоб при проводці снасті проти течії, не було зайвого шуму і сплесків від поплавка, що знижує шанси зловити обережних «майстрів маскування».

Отже, снасть моя була готова. Здавалося, все було продумано і вигострить. Але риба у мене не ловилася. «Мастерство не проп'єш!» - знову пожартували з мене друзі, розбавляючи привезений з собою спирт прямо з річки. Вода була на рідкість прозорою і смачною. І тільки на третій день я відчув сильний удар ліпшій риби ...

Тактика лову харіуса

Місцеві рибалки ловлять харіуса «пароплавом» так, як і описується в більшості рибальських видань - йдуть вгору за течією, підходячи до риби ззаду, вибирають і облавливают перспективні місця, де вона може перебувати - вир, камінь - облівняк, інші укриття. На рівній поверхні води при повільному плині роблять закид і йдуть по берегу, дозволяючи снасті спокійно сплавлятися вниз за течією. Важливо мати постійний контакт зі снастю - риба вистачає миттєво і, якщо волосінь не натягнута, слід робити сильну підсічку, щоб вибрати всю слабину волосіні. При натягнутій волосіні і гострих гачках, риба, як правило, засікається сама і лише невміле виведення дозволить їй піти в прибережну траву або під лещажее на дні дерево, яке ви просто відразу не помітили. Якщо покльовок немає - переміщаються далі. Таким чином, за день рибалка може виконати чималий шлях уздовж річки, переходячи вбрід дрібні струмки або продираючись через колючі кущі і повалені дерева. На дрібних шиверах дуже можуть допомогти Забродні чоботи, якими екіпіруються нахлистовики. Про ловлі стоячи по пояс у крижаній воді і супроводжується при цьому купанні в сильній течії вже написано багато, я не відношу себе до такого роду екстремалам, тому я опишу свій спосіб риболовлі, який чудово поєднується зі спортивним сплавом по річці і вдалим вечірнім уловом кожен раз . Секрет такої рибалки в виборі місця лову. Як відомо, харіус на ніч іде на свої улюблені місця стоянки. Їх треба просто навчитися шукати на річці. На третій день нашого походу мені пощастило знайти таке місце. Річка відразу за перекатом з глибиною в кілька сантиметрів повертала, утворюючи притискне протягом уздовж берега. Глибина в цьому місці була 1,5-2 метри. Ще уздовж берега була неглибока протоки, яку я просто перейшов убрід, засукавши штани до колін. Протока в кінці розширювалася і поглиблювалася. Перебіг в цьому місці було дуже тихим. Одягнувши поляризаційні окуляри, я був просто вражений великою кількістю дрібного харіуса, який заходив в цю протоку. Відчуваючи, що мошка буквально обліпила мене, я, як заворожений, спостерігав за ходом харіуса на нічну стоянку. Риба піднімалася з дна, хапала мошку, і буквально розчинялася на дні. Чудеса маскування. Беру спінінг з «пароплавом», практично безшумно закидаю вище за течією. Снасть сплавляється до заповітного місця. Чи не клює! І тут я просто кінчиком вудилища піднімають свою гірлянду. І в момент приводнення мушки на воду негайно відчуваю потужний удар! І ось він - мій перший красень-харіус! Риба відчутно гніт мій Ultra Power Jig, намагається піти в сторону, але потім раптом якось слабшає і дає підвести себе до берега. Подсачека, природно, немає. Викидаю на берег дуже пристойний екземпляр грам на 300. Рибу на «пароплаві» треба якомога швидше піймати рукою, інакше вся снасть буде перепутана. Харіус робить відчайдушні ривки в самий невідповідний момент. А темніє дуже швидко. У разі заплутування снасті у вечірній і нічний час необхідний налобний (краще - світлодіодний) ліхтар. Ліхтаря, природно, немає. Уже кидаючи снасть просто в темряву, не бачачи ніяких поплавців, роблю самі плавні проводки, які тільки може зробити котушка. Удар слід за ударом. Незважаючи на сигнали небезпеки, які риба видає при попаданні на гачок, а інші риби повинні відчувати їх бічною лінією, за одну проводку я відчував до 5 ударів по мушкам! Іншими словами, пізній вечір - найкращий час для риболовлі на Чариш для тих, у кого немає снастей, які дійсно можуть працювати весь день, а є хоч щось. Риба очманіло кидається на все, що падає на воду або повільно рухається по поверхні води. Думаю, вона клювала б навіть на голий гачок. Зрештою, вже в абсолютній темряві, я витягаю за півгодини шостого харіуса, теж пристойного, він починає битися і вже на березі, плутає мені всю снасть. Довелося тікати, на дотик переходити брід і лісом виходити до табору, де мене вже все втратили. Зате вранці, запечений у фользі на вугіллі багаття, та приправлений лимончиком і цибулею, харіус був зацінити нашою компанією як найсмачніше риба, а я отримав величезне задоволення від того, що фактично з «нуля», навчився ловити цю хитру і красиву рибу.