По Єнісею, Бахтов і далі

Я недавно приїхав з Краснодара, з риболовлі там я знімав квартири подобово Краснодар славиться своїми недорогими квартирами, і відразу поїхав Красноярськ. Пристрасть до подорожей і підводного полювання привела мене в самий центр Сибіру - місто Красноярськ. Рано вранці наша команда вже завантажилася на пароплав. Виникла проблема з перевезенням 300 л бензину. Довелося його так упакувати, щоб запаху зовсім відчувалося. Пароплав був схожий на Ноїв ковчег: всі його приміщення були заповнені мішками, коробками, бочками і їх численними власниками. Це і зрозуміло: попереду нас чекали селища, куди тільки одна дорога - по воді. Єнісей - це без перебільшення дорога життя.

Наша мета - селище Бахта, який стоїть в гирлі однойменної річки. Загальна протяжність Бахти, що є одним з правих приток Єнісею, більше 500 км. Воду вона збирає зі Среднесибирского плоскогір'я, як і більшість правих приток найбільшої річки Росії. Ми плануємо на двох човнах з моторами піднятися по Бахтов кілометрів на 200-250. На всій річці та її притоках немає жодної, навіть самої зубожілій, села.

Нас четверо. Валерій і Андрій - рибалки-любителі, Євген - більше рибалка, ніж підводний мисливець, а я, навпаки, більше підводний мисливець. Моя мета - поплавати в чистій гірській річці, познайомитися з її мешканцями і записати, нарешті, в свій актив підводних трофеїв легендарного тайменя. Спіймати спінінгом маленького таймешонка мені вдалося в минулому році в одній з приток річки Вельмо (теж в Красноярському краї).

А ось підстрелити з підводної рушниці вдавалося тільки харіусов і Лєнков. Тому я в таку далечінь зі столиці тягну цілий рюкзак підводного спорядження плюс систему вантажів в 11 кг. Потужне Єнісейське протягом допомогло нашому пароплаву пройти 100 км менше ніж за дві доби. У річку Бахта ми увійшли на світанку вже на надувних човнах. Ширина річки -під 200 м, а місцями і побільше.

Не минуло й години, як потрапили в туман. Спочатку лише місцями, а потім і в суцільне «молоко». Швидкість (а це, враховуючи зустрічна течія, не менше 20 км / год) не зменшували навіть тоді, коли не проглядався жоден з берегів. Ми мчали в нікуди. Колоди по річці плисти не повинні, але зустрічну човен через шум мотора ми б точно не почули. І на мілину або косу теж могли вилетіти. Мабуть, ризик був зовсім не виправданим.

Крім зрозумілого страху куди-небудь врізатися я, опинившись у такій незвичній обстановці, відчув щось інше. Здавалося, що ми мчимо то чи в космосі, то чи в якомусь паралельному світі. Очі широко відкриті, на дворі не ніч і не темінь, але. нічого не бачимо! Може, занесло в туманність Андромеди або Тунгуський метеорит, що впав зовсім недалеко звідси, влаштовує новоприбулим мандрівникам такі пастки? Ось в тумані пролетіла схоже качка, а може, і не качка.

Дуже скоро наші човни втратили один одного з виду. Через півгодини такою сліпою їзди ми з Валерієм зупинилися і стали чекати друзів. Євген з Андрієм набагато молодше нас, але виявилися розумніше і рухалися повільно, не надто віддаляючись від берега. Тільки до обіду сонечко здолало туман, він піднявся і розсіявся. Перед нами лежала річка в обрамленні незайманої тайги Центрального Сибіру. Могутні модрини, ялини та кедри витісняли пожовклі берізки в заплаву. Напевно, влітку на Бахтов з'являються туристи і рибалки, а зараз ми були зовсім одні.

Мчали вгору, зупиняючись лише по крайньої необхідності. Ця необхідність полягала в періодичному викладанні на берег каністр з бензином на зворотний шлях. Такі місця ми відзначали на навігаторі GPS і згодом легко знайшли в тайзі. Навігатор дуже допомагав нам орієнтуватися і в відстані, і у всіх деталях цієї водної системи.

Межею наших мрій було піти якомога далі по Бахтов, а потім піднятися вище по одному з її приток. Там був шанс побачити по-справжньому прозору воду, необхідну для підводного полювання. Тому, дійшовши до правої притоки Бахти - річки Хурінгда, ми направили човна в неї.

# 9632; за Хурінгде

Підйом був важкий. Він коштував нам двох гвинтів, двічі пробивали і заклеювали човен з водометним двигуном. Коли човен на глиссирования мчить по гребенях стоячих хвиль, то її передня частина підстрибує і відчуває жорсткі удари об воду. Впередисидящих (вірніше, який лежить на речах і утримує їх і себе від вистрибування з човна) здається, що все його нутрощі відриваються і перемішуються в побитому тлінному тілі. Добре ще, що вода в річках через попередніх рясних дощів була високою.

Влітку в такі річки увійти було б нереально. Все ж два порога ми пройшли, але зупинилися перед третім, здався нам непереборним. Це був бурхливий потік, затиснутий з двох сторін високими прямовисними скелями. Протяжність його невелика, але по всій ширині самої вузької частини здіймалися хвилі півтораметрової висоти. На правому березі, в 100 м від порога, під горою, ми поставили базовий табір. Після перших двох сухих і сонячних днів, протягом яких ми піднімалися по річках, вода почала падати. З'явилася надія на вдалу підводне полювання.

Та й прозорість води в Хурінгде здалася цілком пристойною. По крайней мере, зник червонуватий відтінок, тобто в річку перестала надходити вода з боліт. На жаль, вже на наступний ранок, ще не остаточно прокинувшись, ми почули шум дощу, а висунувшись назовні, побачили небо, затягнуте низькими свинцевими хмарами. Наступні чотири дні, які ми провели на стоянці, було темно і похмуро. Дощ йшов майже безперервно, лише іноді припиняючись на короткий час. Правда, було досить тепло, лише одна ніч видалася по-справжньому холодної. Того ранку ми побачили сніг, який тихо і непомітно покрив траву, каміння і наші намети.

# 9632; З підводною рушницею

Холод і сніг - не перешкода підводного полювання. Але після дводенної перерви знову пішли дощі, і став підніматися рівень не дуже прозорою води в річці. Я все відкладав занурення, сподіваючись на прояснення в небесах і поліпшення видимості в царстві Нептуна. На жаль, цього так і не сталося. Тому в останній день стоянки, незважаючи на дощову погоду і високу воду, я все ж поліз в річку.

Так як для початку мені була потрібна спокійна вода, а у табори вона мчала не тільки посередині, але і у самого берега, я попрямував до порогу. Зазвичай по краях порогів, на сливах, такі місця є; там частенько утворюється так звана «обратка» - зворотна течія. Під порогом з нашого берега були і «обратка», і спокійна вода без течії.

Сюди я і поліз. Прозорість виявилася 1,5-2 м. Як не дивно, колір у води не віддавав в червоність, але по всій товщі літали «мухи» - якась суспензія, яка знижувала видимість. Що це було, я так і не зрозумів. Глибина під берегом метра два. Пропливши буквально пару метрів вперед, я досяг гранітної, що йде вертикально вниз плити. І тут прямо переді мною намалювалася рибина.

Це був ленок на пару кілограмів або трохи більше, я добре розрізнив на його тілі і голові великі цяточки. Часу на роздуми не було, і я просто натиснув на спуск. Повз. Стріла, ледве покинувши рушницю і не зачепивши ленка, з характерним звуком вдарила в граніт. Вирішив, що наконечник втрачений. Але виявилося, що дюбель навіть не затупився.

Промазав по рідкісної рибині, я не тільки не засмутився, а навіть порадів - це було перше випробування моїх нових, «гірських» наконечників, і вони з ним впоралися. В 2 м знаходився берег, до якого я підплив після невдалого пострілу. Перезарядив рушницю і знову попрямував під поріг: раптом «мій» ленок не втік? Але на колишньому місці його не було. Я пірнув і по дну, де протягом набагато слабкіше, тихесенько рушив під основний струмінь. Відразу ж побачив попереду і вище себе ленка.

Милувався гарною і сильною рибою недовго. Вистрілив і. знову промазав! А ленок зник тепер уже назавжди. Наступні нирки і невеликі залежкі результатів не дали. Через те, що я двічі промахнувся по Ленку, більше переживав Валерій, який стояв на березі в 5 м від місця подій. Йому дуже хотілося побачити, як ленка, якого ми ловили всі ці дні спінінгом, можна добути підводною рушницею з-під води. На жаль, я не виправдав його очікування. Мені ж зовсім не було прикро: вже спіймана спінінгом риба лежала на березі, тому все, що мені було треба, - побачити ленка під водою і вистрілити. І те й інше відбулося.

Потім підплив на човні Євген і повіз мене нижче за течією в те місце, де ми напередодні зловили чотирьох великих Лєнков. Коли човен причалив до берега, Женя закинув блешню і на першій же проводці зловив хорошого ленка. Я натягнув ласти і маску, увійшов у воду і поплив за течією. Глибина піді мною була 1,5-2 м.

Я уважно дивився на всі боки, намагаючись вловити якийсь рух, але видимий простір залишалося неживим. До речі, вода тут була більш прозорою, ніж під порогом, - видимість близько 3 м. Але для гірської річки цього явно мало. Я двічі проплив ділянку на відстані 7-8 м від берега, тобто якраз там, де зазвичай риба ловилася спінінгом.

Поплив вдруге тільки тому, що Євген після ленка витягнув ще й таймешонка на 5 кг. Я ж так нічого і не побачив. На іншому березі Андрію і Валерію вдалося зловити двох Лєнков, а один таймень, зробивши красиву «свічку», позбувся болісно, ​​але тут же вистрибнув інший. Стало ясно, що і на цій ділянці є риба.

Однак я, пропливши під водою його і далі до самої шивери, побачив одного кілограмового, напевно, зазівався ленка. І хоча довелося стріляти на швидкості і з розвороту, але я в нього потрапив. Вирішив ще раз спробувати щастя вище порога, там, де двома днями раніше ми ловили з берега тайменів. За порогу ми вже двічі піднімалися. Але в цей раз, очевидно, Євген обрав не найвдаліший шлях через стоячі хвилі, і одна з них накрила ніс човна саме там, де я перебував.

Добре, що я був в гідрокостюмі і міцно тримався. Човен, в одну мить прийнявши близько 200 л води, стала погано керованою і не могла подолати зустрічний потік. Однак Євген зумів швидко її розгорнути і вискочити з водної стихії на відносно спокійне місце нижче порога. Пополювати вище порога мені так і не довелося.

Поки я страждав від відсутності прозорої води, мої друзі-рибалки спокійно і цілком вдало ловили рибу. Їм не перешкода ні дощ, ні вітер, ні колір води, ні її рівень. Правда, і я не відмовляв собі в задоволенні половити спінінгом. Спочатку я поставив 5-сантиметрову червоно-мідну коливається блешню. У перший же день на неї зловив щуку, а на другий-весь набір гірської річки: харіуса, ленка і таймешонка на 3-4 кг.

Мої друзі, побачивши такої очевидної популярність у річкових мешканців такої «залізяки», почепили на свої спінінги щось подібне і теж стали успішно ловити. Ми прийшли до висновку, що такі блешні в цей час року і при такій воді подобалися рибі найбільше. Хоча пізніше як ленка, так і тайменя вдавалося зловити на жовту «вертушку» і на воблер.

Воблером тоді ловив тільки Андрій. У його рибальської сумці їх було чимало, в тому числі і саморобних. Останні дісталися йому у спадок від дядька, Олександра Сухова, який в рибальських колах Красноярська мав славу майже професійним таймешатніком і виловлював тайменів до 35 кг. Ловив Сухов виключно на снасті, зроблені своїми руками. Таймені пропонував тільки живця, а Ленка - тільки воблери, які робив так майстерно, що їх неможливо було відрізнити від магазинних. Іноді розбирав куплені воблери і щось переробляв в них по своєму розумінню. Саме на спадковий саморобний воблер Андрій зловив і ленка, і харіуса, і тайменя.

Я багато разів читав у риболовецькій літературі, що в високу воду риба не бере. Досвід нашої подорожі цього не підтверджує. Ось як я зловив свого першого тайменя.

Просуваючись по березі вгору за течією, робив по три-чотири закидання з кожної точки. Закидав блешню перпендикулярно березі, потім приблизно на 30 ° вище і нижче, для того щоб зноситься плином блешня щоразу проходила за новою дузі. Потім переміщався на 5-7 м і робив серію нових закидів.

Удар я відчув, коли блешня перебувала в 7-8 м від берега. Але рибина зійшла. Зробив новий закид в ту ж точку і відчув новий удар. І знову сход. Сів таймень на трійник на третій проводці. Його не збентежили перші дві невдачі, а можливо, і уколи. Він не змінив місце і кинувся на залізяку в третій раз!

Дуже скоро ми виявили, що і таймень. і ленок хапали приманки на першій же проводці, тобто клювання був хороший. Навряд чи це було пов'язано з відсутністю їжі в річці. У шлунку тайменя, якого ми залишили собі, вже було три харіуса, але незважаючи на це він знову схопив блешню.

А при патрання великого ленка ми виявили кілька мишей, причому одну зовсім свіжу, очевидно, спійману їм минулої ночі. Тобто і він голодним не був. Можливо, у гірських водних хижаків, як у того ж вовка, природою закладено потребу наїдатися про запас. Кілька разів ми бачили, як ленки супроводжували блешню, але хапали її не відразу, а в самий останній момент, в метрі від (Рега. Очевидно, щось їх бентежило в русі залізної рибки. Але це зовсім не означає, що хижака в гірській річці зловити зовсім просто. зокрема, про тайменя кажуть, що якщо він в річці, то неодмінно клюне. Таке вже точно не можна сказати про щуку.

Я мав можливість переконатися в цьому на Полярному Уралі. Там були місця, де спінінгом ми виловлювали три-чотири хижачки, в той час як, плаваючи в масці, бачили десятки риб. Тобто на більшу частину риби наші приманки враження не справляли. Логічно припустити, що це відноситься і до Ленка, і до таймені. Ще ми звернули увагу на те, що ввечері рибалка складалася набагато успішніше, ніж з ранку.

Перші дні вставали раніше, блешні і з берега, і з човна, але поверталися порожніми. А після обіду в тих же місцях, де в першій половині дня була повна «тиша», брали і ленок, і таймень. Напевно, це теж говорить про те, що жадібність гірських хижаків не така вже всепоглинаюча, вона чимось регулюється. Так, одного тайменя вдалося зловити під вечір прямо навпроти табору, де раніше і в інший час вода була нещадно завіяну.