Подорож по Туреччині, або хто вони, щасливі люди-дикуни

Знайомі, дізнавшись, що ми збираємося до Туреччини перший раз та ще таким "диким" чином, лякали нас різними труднощами і проблемами в спілкуванні з турками. Прочитавши купу листів "з життя відпочиваючих" я приблизно здогадувалася, з чим доведеться зіткнутися і на що треба звернути особливу увагу, тому горезвісні хитрість і "кидалово" турків нас майже не торкнулися, за маленьким винятком.

Маршрут нашої двотижневої поїздки вийшов такий і трохи відрізнявся від того, що ми задумали будинку.

Перше, що вразило мене при виході з літака, як напевно і багатьох інших, вперше потрапляють в південні країни - це страшна спека, просто баня. Але взагалі-то, я спеку переношу легко, тому з цією обставиною я звиклася дуже швидко. Друга перешкода було серйозніше: ми з'ясували, що з аеропорту в місто нібито немає звичайних міських автобусів. Хвилин п'ятнадцять ми покрутилися навколо будівлі аеропорту, але так і

не знайшли ніяких зупинок громадського транспорту. Спроби приткнутися в численні туристичні автобуси, що зустрічають своїх відпочиваючих, теж не принесли успіху - всі вони їхали зовсім не в центр міста, а на околиці, туди, де розташована вся курортна інфраструктура. Ми плюнули і в підсумку поїхали на таксі, збивши ціну з $ 35 на $ 10, хоча в кінці відпустки проробили цей же шлях за $ 5,5.

У центрі Анталії досить красиво - невелика гавань, кріпосна стіна, вежі, мінарети - все це вражає. З першого погляду стало зрозуміло, що Чорне море з Середземним, як то кажуть, і поруч не лежало. Навіть в центрі міста вода нереально бірюзового кольору і настільки прозора, що навіть не віриться, що дно досить глибоко. Тут не купаються, напевно, тільки тому, що це гавань і постійно снують туди-сюди яхти.

Пансіонів на цих центральних вузеньких вуличках предостатньо, на будь-який смак. Ми зайшли в перший сподобався і змовилися за $ 8 за двомісний номер зі сніданком. Звідси до довжелезного пляжу Аланья 4-5 зупинок на трамваї. Весь вечір ми гуляли по старій Анталії. На наступний день розслабилися після пів-дня, проведеного на пляжі, і допустили маленьку помилку - не поцікавився, коли в цьому пансіоні розрахунковий час, просто зовсім забули про це. В результаті, коли виїжджали з пансіону годин в 6 вечора, нам нагадали про зайву часу і довелося доплачувати $ 4. Зате потім вже ми не забували питати про check-out. Наступним пунктом нашої поїздки була Кападдокія. Без проблем взяли квиток на нічний автобус в Гереме, хоча при купівлі квитка не вдалося поторгуватися, вперто не хочуть зменшувати ціну. Але $ 13 за таку тривалу поїздку - це абсолютно нормально, ми торгувалися чисто з спортивного інтересу.

Автобус в Гереме більше, ніж наполовину заповнений іноземними туристами. Взагалі, з подорожуючих рюкзачников-бекпекеров найчисленніша частина - американці і китайці. Багато англійців і німців. Зрідка ми зустрічали і братів-слов'ян - чехів, поляків. Зате російських зустріли жодного разу, хіба що якось на пляжі сімейку підпилих відпочиваючих.

Точно так же, як і в Анталії, в Гереме багато всяких пансіонів. Ми не збиралися там зупинятися на ніч, але тим не менше подивилися ціни: $ 5-7 за double, причому багато хто з пансіонів розташовані в тих самих печерах.

До речі, відмінний вихід для тих, хто як ми приїжджає тільки на один день і не хоче зупинятися в готелі або пансіоні тільки для того, щоб кинути речі і оглядати околиці без нічого - потрібно купити квиток на автобус і залишити речі за стійкою в офісі цієї компанії. Ми вперше виконали так в Гереме, і потім вже постійно практикували такий спосіб. Зайшовши в обід потім дещо взяти зі свого рюкзака, ми виявили, що крім наших, там уже лежать і ще штук п'ять-шість. Спершу ми, звичайно, стремається, а раптом що-небудь пропаде, а потім нас заспокоїло те, що дуже багато інших побратими-туристи зовсім спокійно так роблять. Правда, вони скріплювали двосторонні блискавки своїх рюкзаків крихітними підвісними замочками.

Я не буду детально описувати краси Каппадокії, багато хто вже писали про це. Краще самому побачити ці чудові місячні ландшафти. Всі ці вулканічні нагромадження до того ж і різного кольору - кремові, білі, рожеві, сірі і т.д. Часто трапляються фрески всередині печер. Саме містечко Гереме збудований прямо серед цих конусів, багато хто з них місцеві жителі пристосували в якості будинків або сараїв. Ми бродили абсолютно одні цілий день, облазили майже всі околиці, і ввечері знімали захід з красивого пагорба. Ну вообщем, це треба бачити!

Знову-таки на нічному автобусі ми доїхали до Стамбула. Безкоштовний мінібас, виявляється, вже включений у вартість квитка довіз нас від автовокзалу до центру, до Блакитної мечеті (Султан Ахмед). Насамперед ми вирушили на пошуки відповідного готельчик. Зовсім поруч з Блакитний мечеттю, трохи нижче по вулиці і ближче до моря ми і зупинилися. Знову-таки поторгувались і збили ціну до нашого орієнтовного рівня в $ 10 з сніданком.

Стамбул сподобався однозначно! Велике місто з величними мечетями і красивими парками. Стамбул якийсь такий дуже зрозумілий і затишний, хоча, наприклад, в стороні від туристичних місць досить брудно, але тим не менше.

Гуляли цілий день, навертали круги по центральних вуличках від мечеті до мечеті. На Стамбул треба заздалегідь залишати пристойно грошей, так як за бодай трохи цікаве місце турки хочуть стандартну, як ми помітили, плату за вхід 15 млн. Або $ 10. Виняток - Блакитна мечеть, туди вхід безкоштовний.

Сходили на набережну Мармурового моря - купатися-то хочеться. Але там водичка брудна, біля берега плаває всяке сміття. Заодно подивилися на морському вокзалі, має ж що-небудь ходити до Чанаккале. Виявилося, що такого рейсу немає, що ще раз підтвердив біля стійки інформації службовець.

Увечері покаталися на поромі Європа-Азія. Він коштує $ 0,5, а відходить, по-моєму, кожні півгодини від причалу за палацом Топкапи. Після порома, повертаючись в готель, випадково потрапили на світлове шоу у Блакитній мечеті. Ось це здорово! Міське освітлення навколо мечеті повністю вимкнено, вона сама така величезна, що, здається, підпирає небо своїми мінаретами. З динаміків поруч з мечеттю на всю площу розноситься голос, вещаюшій англійською мовою надзвичайно таємничим тоном якусь історію, що стосується, по-моєму, завоювання Константинополя. При цьому те Блакитна мечеть, то її мінарети світяться червоним, то блакитним, то жовтим світлом в залежності від того, що відбувається по ходу розповіді. Відчуваєш себе ну точно, як в середньовічній арабській казці!

Чанаккале-Троя-Кушадаси-Ефес

В Чанаккале ми дісталися на автобусі, який їхав на подив повільно, хоча місцевість уздовж Мармурового моря зовсім не рясніє горами. Уявіть - ми виїхали зі Стамбула в 11.30, а в Чанаккале приїхали о 17.30! В результаті наша мрія побувати в Троє згоріла синім полум'ям, так як Троя закривається о 18.00. Розчаровані, ми присіли на лавочці вокзалу, подумали і прийшли до рішення, що Трою і Ассос ми залишимо на наступний раз, а зараз рушимо в Кушадаси, а звідти в Ефес.

У Кушадаси ми прибули о 8 ранку, і тут же пересіли на мінібас, наступний в Сельчук, водій якого запевняв, що в Ефес він теж повертає. Ми на той час вже звикли піддавати деякому сумніву твердження турків про те чи про се, тому навряд від'їхавши від Кушадаси, крутили головами на всі боки в пошуках покажчика на Ефес. І правильно зробили, тому що ні водій, ні стюард не спромоглися повідомити, що поворот на Ефес ми вже проїхали (не кажучи вже про те, щоб туди повернути, як говорилося спочатку). У підсумку, ми вийшли в Сельчуке. Ну гаразд, біс з ними, тим більше що в Сельчуке ми теж знайшли чимало цікавого. Мені особливо сподобалася мечеть Іси-бея з абсолютно потрясний чорно-білим орнаментом. Руїни храму Артеміди в вигляді однієї-єдиної колони виробляють деяке враження, якщо тільки сильно напружити уяву і уявити собі його колишня пишнота. До Ефеса ми прогулялися уздовж довгих плантацій персиків, які дуже заманливо червоніли крізь гілки.

Ефес з путівником в руках ми вивчали досить довго. За цілий день там ми зустріли тільки двох росіян! Не знаю, чи то народу не цікаві руїни, то чи для нас (росіян) це дорого, то я взагалі нічого не розумію! Зовсім виразно відчуваєш на собі ауру старовини, сидячи на сходинках театру або розглядаючи написи на каменях, зроблені багато-багато століть назад майстерним майстром.

Єдина перешкода при відвідуванні Ефеса в середині літа - це страшна спека і відсутність тінистих місць. Все мало-мальськи придатні для цього місця вже забиті обмахуйте людьми, хоч в чергу на тінь вставай!

Годині о 4, вийшовши на зупинку на трасі, ми поцікавилися у мужика (який до речі займався тим, що дізнавався у вартих на зупинці людей - куди їм треба і викликав по рації мінібас) де найближчий пляж, на що він порадив Памуджак. Нічого пляжик, але підходить він скоріше для простого купання - борсання у воді. Дрібний пісочок, глибина маленька (для дітей казка!) - метрів 50 і все по пояс, вода внаслідок цього дуже тепла, майже гаряча. Живності в воді немає абсолютно ніякої, плавати з маскою нецікаво.

На 6 вечора у нас був куплений квиток в Памуккале, а в офісі автобусної компанії ми, до речі, як завжди залишили свої рюкзаки, і треба було повертатися в Сельчук. Чергова історія з обіцянками турків сталася в поїздці в Памуккале.

План у нас був такий - оглянути джерела і ввечері поїхати далі, правда куди поки не вирішили. На гору ми вирушили рано, о 6 ранку. Жодного людини, сонце тільки вийшло з-за гори, м'який і ласкавий світло - краса! Природно, і охорони на вході теж немає, пройшли ми безкоштовно. Погано тільки те, що майже всі ванни виявилися порожніми і сухими! Потім ми дізналися з плаката на вершині, що вода в різні ванни подається за розкладом і кольором позначено - в які ванни в якесь час подається вода, яка в решту часу тече в видовбаної вузької канаві вздовж всієї гори. Загалом, коли більш-менш ванни стали заповнюватися водою - сама гора стала заповнюватися натовпами туристів. Погуляти на самоті серед цієї пишності вже не вдавалося, і ми вирішили залишитися тут ще на одну ніч, а на гору прийти ще раз, але вже ввечері на заході. Крім того, ми облюбували кілька красивих ванн на найдальшому схилі гори, майже за межами видимості охоронця і випадково підгледіли, яким чином подається вода в ці ванни. Місцевий фотограф, який заробляє на красивих знімках, приводить туристів до цього місця, частково перекриває вируючий потік так, щоб вода стікала убік по схилу і таким чином ванни наповнюються водою за лічені хвилини. Туристи залазять у ванни, фотограф їх знімає, всі задоволені! Загалом, ввечері ми вирішили теж так зробити.

Увечері, годині о 8, охоронець ще сидів, але недалеко є обхідна стежка, яка проходить повз явно древніх гробниць і руїн, та до того ж до "нашого" місця тут ближче. Прийшли і виявили на місці ще одного дядечку-доглядача, який вже запустив воду як треба і фотографував двох тіток-туристок. Тітки незабаром пішли, доглядач благодушно запросив нас викупатися в цих ваннах, але втекти не пізніше, ніж до 9.30 і пішов. Якраз сонце сідало за гору, фотографії вийшли чепурні! Ми накупалися в цих ваннах просто вдосталь - і чинно лежали по шийку в воді, і перекидалися під цівками води, відчуття - супер! Ще там було пара водоспадів, вже в темряві ми насолоджувалися гідро-мінеральним масажем! Ну, загалом, суцільні знаки оклику, тому що Памуккале - одне з найсильніших моїх вражень! Правда, потім важкувато відмити кальцій з волосся, тіла і одягу. Морська вода без проблем змиває все це, як ми потім з'ясували.

Фетхіє. Олюденіз

Море, звичайно, вище всяких похвал! Пляж довгий дрібно-гальковий, з одного боку скелі, з яких можна попірнати, за скелями є затишний крихітний пляжик з гротом, а з іншого боку - блакитна лагуна з островами, на які доплисти легше легкого і приголомшливим кольором води. В лагуну цю вхід платний, але ціна невелика. Дуже красиво, але кожен день ми там все ж не купалися, ходили на звичайний пляж, стрибали зі скель і плавали з маскою. Рибок красивих чимало, їжаків бачили і ще на дні якихось чорних поліпів зі щупальцями на голові.

Олюденіз, схоже, орієнтований на англійських туристів, ціни як в лірах, так і в фунтах. Якщо хто збирається там самостійно харчуватися, то хочу відразу попередити - їду купувати в Олюденіз абсолютно ніде. Є, звичайно, маленькі магазинчики з не представляють інтересу асортиментом: чіпси, пиво, печиво, морозиво. А купувати нормальну їжу потрібно в Фетхіє, в супермаркетах. Непогані - Gima і Migros. Ціни на продукти цілком нормальні, на багато - дешевше, ніж в Москві. Про овочі та фрукти я взагалі мовчу - просто копійки!

У Олюденіз ми зависли на п'ять днів, дуже вже нам захотілося просто моря у всіх його проявах.

Наступним пунктом ми планували Олімпос, точніше Чіралі. Ще до поїздки я чула про готель на деревах, і ось ми самі захотіли пожити в такому готелі. Але в Фетхіє нас засмутили - мінібас йде до Олимпоса годин 5, а кондиціонера таких автобусах немає. Зате є інший шлях - доїхати коротким шляхом (не вздовж моря, а в об'їзд) до Анталії, а звідти на мінібаси до Чіралі. Але робити такий гак було по-моєму просто нерозумно, адже нам все-одно через три-чотири дні відлітати до Москви з Анталії, і в той же час проводити час, що залишився там теж не хотілося. А як же Фаселіс, Кемер, які ми хотіли подивитися після Чіралі? Після довгих суперечок, вирішили їхати в Анталію, а звідти не до Чіралі, а до Фаселіса. Наш путівник давав зрозуміти, що Фаселіс - це красивий населений пункт, на зразок селища.

Анталія. Фаселіс

Коли ми пересідали в мінібас до Фаселіса, водій якось дивно на нас подивився, але нічого не сказав. А час вже було годин 7 вечора. Коротше, висаджує він нас вже в сутінках на повороті в сосновий ліс і каже: "Фаселіс там". Ми в повній самоті пішли по цій дорозі, в напрямку згідно вказівником. Насторожило нас те, що поки ми йшли жодна машина не проїхала по цій дорозі. Слава богу, через пів-кілометра ми побачили шлагбаум, будку і мужика в цій будці. Мужик цей повідомив, що Фаселіс - це просто стародавні руїни, музей під відкритим небом і ніякого населеного пункту там немає. Як ми проклинали цей брехливий путівник! Але як же там дійсно було красиво! Обов'язково приїдемо сюди наступного разу.

Довелося повертатися на трасу і їхати в Кемер. Ми вирішили, що вже пізно, а Кемер - велике місто, і вже там ми з гарантією знайдемо житло. Як би не так! Пролазить з годину по Кемер і постійно чуючи у відповідь, що місць немає, все зайнято, ми зрозуміли - Кемер, мабуть страшно популярний курорт і в зв'язку з цим житло нам тут годі й шукати. По крайней мере, проти ночі. Залишалося одне, їхати назад в Анталію, там пансіонів як собак нерізаних, ну вже там-то точно знайдемо. Дуже було прикро, що стільки часу і грошей на переїздах витрачено даремно, але робити нічого. За ті півтора тижні з моменту нашого прильоту в Анталію, пансіони підняли ціни на житло. За наші традиційну суму в 10 доларів пансіон ми знайшли тільки з п'ятої спроби і відразу завалилися спати, вирішивши назавтра пошукати що-небудь пристойніше. А то перед вікнами нашого номера стояв сміттєвий контейнер, і Сміттєвізне машина півночі брязкати своїми механізмами.

На ранок теж не відразу вдалося нам знайти пансіон за відповідну ціну, зате новий був набагато кращий, ніж старий. Привітні господарі, затишний тінистий дворик і номер цікавіше.

Час, що залишився ми провели в Анталії, вдосталь купаючись наостанок, а вечорами досліджуючи околиці. Мабуть, ми вже висловлювали впевненість у своїх діях, так як народ почав питати у нас дорогу.

Була одна проблема з трансфером до аеропорту, але вона зважилася сама собою. У день від'їзду, коли здавали ключ від номера, запитали господаря, як краще туди дістатися. У відповідь він запропонував підвезти нас, так як він якраз їде у справах до аеропорту. За часом нам все підходило, по грошах теж влаштовувало. Вивільнені дві години ми витратили на прощання з Туреччиною, такою цікавою і багатоликої.

Найбільш приголомшливе, що основна маса народу і не підозрює, що Туреччина просто рясніє різними чудесами, такими як, наприклад, Кападдокія або Троя. І напевно, ще дуже і дуже багато просто не настільки відомо або приховано в інформаційному плані. Тільки самостійну подорож дасть вам можливість сповна і відповідно вашим бажанням насолодитися усіма красотами і чудесами країни! Подорожуйте і дивіться на світ своїми очима, а не очима турагента або керівника туристичної групи.