Маршрут: Верх-Катав - гори шоломом на хребті Зігальга - Верх-Катав

Одного разу, коли я раглядивал фотографії з вершини Великого Іремеля і карту західній частині хребта Зігальга, у мене з'явилася ідея: групу гір шоломом можна пройти за вихідні дні. Я раніше бував на Великому шоломами і найголовніше, що я знав - джерела питної води на шляху з села Верх-Катав. Так з'явився маршрут ПВД "шоломами Зігальгі".

Детальніше маршрут походу можна подивитися на карті.

Місце ночівлі я планував в 3,5 км від Верх-катавей на березі р. Катав, де стоїть альтанка. Дорога і альтанка розташовані на 20 м. Вище річки. Берег в тому місці різко обривається до води. Ми швидко дійшли, приготували вечерю і поставили намет. Всі розуміли, що завтра буде складний день. Лягли спати відразу після вечері, без вечірніх посиденьок у туристичного багаття.

Хвилин 15 ми відганяли корів від намету, потім заспокоїлися і знову лягли спати. Я спав як убитий, але корови знову влаштували нам підйом - їх гнали назад в Верх-Катав. Знову 15 хвилин ми охороняли намет. Потім була третя серія сну, яку дуже швидко завершив будильник.

Після сніданку ми згорнули табір і сховали зайві речі в кущах біля річки.

Пройшовши 5 км по колишній вузькоколійці, ми підійшли до струмка Тукайскій ключ. Він тече під дорогою в клепати трубі, якою має бути більше 100 років, а сама дорога укріплена в цьому місці могутніми колодами модрини по краях. Я набрав для себе 4 літри води, товариші - по 3 літри. Де і коли буде наступна вода ми не знали. Але розуміли яка нас чекає погода і домовилися, що кожен сам візьме стільки води, скільки потрібно на цей день.

Похід вихідного дня на шоломи і зігальгу, по стежках південного Уралу

Ще 20 хвилин або 1,5 км ми йшли по вузькоколійці, потім згорнули на занедбану лісовозну дорогу, веде нас на схили хребта Зігальга. На жаль, перше, що кинулося в очі - лісоповал! Маса розкиданих стовбурів дерев, великих гілок, трісок і свіжі пеньки. Як же по-варварськи у нас рубають ліс! Але є надія, що з цих пнів виростуть пагони, а потім знову піднімуться великі дерева. Цікаво, а я зможу тут ходити, коли тут знову виростуть великі дерева?

Нарешті підйом став крутіше, а дерева більше і ростуть рідше. І ось просіка. Кордон. Кордон Челябінської області і республіки Башкортостан. Кордон Південно-Уральського державного заповідника. Правда, серед глухого лісу немає ніяких позначень цієї самої межі. Просто просіка. Привал.

Зараз ми увійдемо на заборонену територію. Але саме там ті самі вершини, на які ми вирішили залізти. Що дуже добре - так то, що тут ніхто не рубав ліс років так 45-50, а може і більше і можна милуватися суворою густий тайгою, що переходить в розріджене гірське ліс серед альпійських лугів і курумов, поступово вироджується в тундровий ліс і, нарешті, і в трав'яні плато серед курумних розсипів і скель.

Північний схил гори Великий Шолом. Тут ходять, але мало. Тут немає стежки. Тут важкий підйом: місце, де ми звернули з вузькоколійки, розташоване на висоті 540-550 м. Висота гори 1427 м. Відстань до вершини 5,5 км. Виходить, що від вузькоколійки до вершини потрібно набрати майже 900 метрів висоти за 5,5 кілометрів підйому. Але 2 км ми вже пройшли звідти. Подивіться карту - ми пройшли самий пологий ділянку підйому. Далі буде жорсткий підйом до самої вершини, не важливо що навколо: хоч тайга, хоч лісової Курум, хоч альпійський луг або відкритий схил курумного купола.

Знову йдемо. Потіємо. Час - одинадцята година, але температура повітря вже вище + 25С. Під ногами все частіше з'являються замшілі валуни. Перші лісові курумние розсипи. Ми невпинно рухаємося нагору, іноді зупиняємося, щоб перевести подих. Виходимо на відкритий Курум. Робимо привал.

Похід вихідного дня на шоломи і зігальгу, по стежках південного Уралу

Розглядаємо всі, що видно навколо. У західному напрямку видно схил хребта Нари, сам хребет поки що закритий Горою над нами. Добре видно село Верх-Катав і невисокі гори на півночі і північному сході. Також видно, як за цими гірками димить районний центр Катав-Ивановск.

Знову підйом. Несподівано місцевість стає полога. Навколо рідкісний ліс з могутніх дерев, що ростуть в траві висотою в мій зріст. Метрів 300 ми йдемо по дуже пологому лісі і з кожним кроком все ближче і ближче відкритий курумний схил, круто піднімається вгору. Де верх цього схилу ми дізнаємося коли заліземо. Я тут уже не раз піднімався, але не був цілих 5 років. Зараз мені знову треба буде пройти крутий схил курумного купола Гори. Відкрився вид на гору Ямантау. Зачаровує, а я ще не встиг залізти на вершину.

Накомарник вже не потрібен. Нагорі, в тундрі і на курумов, немає оводів. Тільки мухи, але небагато. Спека посилилася, напевно зараз вище + 30С. Але бадьорить легкий вітерець. Нарешті вершинний плато. Товариші обігнали мене і вже фотографуються на невеликій скелі з вершинним туром.

Похід вихідного дня на шоломи і зігальгу, по стежках південного Уралу

Підходжу до вершини туру і стискаю дерев'яний жердину правою рукою - вітаюся з Горою, дякую за те, що вона мене пустила. Сідаю, оглядаюся. Вид хороший, напевно на 40-50 км навколо. Видно і Ямантау, і Іремель, але останній видно гірше - над ним зараз висить сонце.

Потрібно прийняти "допінг". Сухофрукти. Курага і сушені ананаси. Відчуваю приплив енергії. Фотосесія, знімаю все "вкруговую". Вид класний, як таке передати словами? Стою і заздрю ​​сам собі. Я обожнюю ці 20-30 хвилин. Заради них я вчора проїхав 300 км і сьогодні пройшов 14 км від місця ночівлі. На сході, попереду, в 3х км, посередині хребта стоїть потужний курумний купол - Малий або Другий Шолом.

Ми завершуємо привал і рухаємося на схід, починаємо спуск з гори і перехід до наступної нашої мети. Мені здається, що східний схил ще крутіше, ніж північний. З-під ноги несподівано вискакує камінь розміром з мікрохвильову піч і стрімголов котиться вниз. Такого на Південному Уралі я не пам'ятаю. Великі камені у нас зазвичай щільно лежать або хитаються. Цей гуркоче, прокочується близько 20 м і залишається лежати на великий кам'яній плиті. Сонце розігріло камені. Тут зовсім не так, як на північному схилі, де ми піднімалися годину назад. Температура каменів трохи вище, ніж повітря. На них приємно і спиратися, і сидіти. Спуск закінчується. Трава, камені, тундрові кущі та деревця, химерні скелі, ялиновий ліс і курумние розсипи - все це урочище "Прогін". Тут ми зупиняємося на обід.

Похід вихідного дня на шоломи і зігальгу, по стежках південного Уралу

Продовжуємо шлях до Малому Шелому. Ближче до Горі, серед курумніка і скель, росте густий ліс і шлях до самої Горе представляє складну траєкторію. Висоту курумного купола в цьому місці від краю лісу до вершини я визначив приблизно в 250 м. Пройшовши ліс, ми піднялися наверх на подив швидко - хвилин за 20.

Одна зі скель поблизу нагадувала дракона з двома горбами. Втім з інших місць скеля виглядала як тіло з витягнутою шиєю, см. Фото. Ми полазили по "тілу" і пішли далі. Перед Четвертим шоломами розкинувся луг з гірськими квітами. Підійшов час привалу, а аромат гірського різнотрав'я включив нам лінь на повні оберти і ми провели 30 хвилин в сеансі лежачої медитації.

Однак довго так лежати все-таки не можна. Знову "допінг", і далі йдемо ще 500 м по траві і камінню. Ура! Третя вершина за день! Четвертий Шолом, 1282 метра! Втім висота тут вже не здавалася чимось напружує. Верховий тур гори змусив посміхнутися - проста невелика палиця заввишки трохи вище коліна з рогатиною на кінці. Ніяких записок.

Похід вихідного дня на шоломи і зігальгу, по стежках південного Уралу

Однак ми знову дивимося на Верх-Катав, село видно з усіх вершин. Дзвонимо додому. Тут, на вершинах, працюють всі оператори мобільного зв'язку - є пряма видимість передавачів Катав-Іванівський і Трехгорная. Нижче, в лісі, зв'язок пропаде.

Ми вибираємо напрям спуску. Знову відкритий курумний схил. Перші дерева. Трав'яні луги. Камені починають ховатися в траву. Дерева і трава, а камені вже покриті мохом. Дерев все більше і більше. Ліс. У нас немає GPS-навігатора, ми йдемо по-старому - по компасу, сонцем та годинником. Ми в лісі більше години. Сильної спеки немає, відчувається наближення вечора, але температура повітря по відчуттях все ще вище + 25С. Чути звук води, щось хлюпає під ногами. Ура! Маленький струмок! Ми 10,5 годин пили ранковий запас води. У мене ще залишилося трохи більше півлітра, а товариші випили останню воду більше 30 хвилин назад.

Привал і перекус. Набираємо воду, але вже по одній пляшці. Продовжуємо спуск і повернення. Просіка. Кордон заповідника і областей, ми знову в Челябінській області, ми знову в лісі, де немає заборон для відвідування.

Спуск стає пологим, ліс - молодим. Знову навколо нас багато листяних чагарників і молодих дерев. Ростуть густо і заважають йти. Мене рухає "автопілот", я йду за товаришами і неважливо орієнтуюся в просторі. З'являються оводи. Я одягаю накомарник.

Знову лісоповал. Значить поруч лісовозна дорога і призведе вона нас на вузькоколійку. До речей йти потрібно ще понад 5 км, але тепер уже зрозуміло куди. Ми пройдемо тут з ліхтарями, навіть якщо стемніє. Нарешті "вузькоколійка", вона ж раздолбанная лісова дорога. Сьогодні вона зовсім суха і курна. Іду під управлінням "автопілота". Нарешті альтанка. Спускаємося до річки, розшукуємо речі.

Позаду залишається 30-ти кілометровий радіальний вихід, що тривав 14,5 годин, з сумарним набором висоти на все 3 вершини близько 1300 м. Ми відчуваємо себе дуже втомленими, нам потрібен нормальний сон, але ми пам'ятаємо про корів. Ми вирішуємо не підніматися нагору, до дороги. Вибираємо місце у води, я ставлю намет, а товариші готують вечерю. Знову на автопілоті я щось їм, залажу в намет, переодягаюся, залажу в спальник і відключаю ліхтар. Відбій. Заснув моментально.

Похід вихідного дня на шоломи і зігальгу, по стежках південного Уралу
Вранці я зловив себе на думці, що в цьому поході взагалі не вийшло вечірніх посиденьок біля вогнища. Більш того, я сам не розвів багаття жодного разу. В цьому поході все роблять товариші. Я ж, як господар намети, сам її ставлю і прибираю.

Добре, що нарешті-то я виспався. Ніч дуже тепла, в таку спеку можна спати без спальника. Класно вийшло все вчора. Такі 3 гори в один день! Сніданок. Звертаємо бівак, піднімаємося на дорогу і не поспішаючи йдемо в село. Навколо нас сосновий ліс, дорога якісно промаркіровна коровами і кіньми. Гедзі і мухи атакують. Я одягнув накомарник, але окремі тварі якось примудряються під нього залізти. Ноги і спина ниють після вчорашнього дня.

Село, ось і моя машина. Пакуємо рюкзаки. Прощальне фото. Рушаю в напрямку Катав-Іванівський і намагаюся розгледіти гори в дзеркало заднього виду. На жаль, марно. Коли я повернуся? Куди піду? Треба пошукати ще маршрути ПВД ​​з Верх-катавей. Наприклад на антену, на Четвертий і П'ятий шоломами, як слід погуляти по Великому Шелому- по плато на західному плечі гори. Є і зовсім екстремальні задумки з Верх-катавей: на гору Копешка (хребет Нари) або на гору Ведмежа (хребет Машак). Як думаєте - який з маршрутів реальний?