Сходження на гору Оштен

Територія нагір'я ретельно охороняється службою єгерів та інспекторів Лаганакского відділу КГПБЗ, які ціною власного життя захищають і зберігають незайману природу для наступних поколінь людей.

На території нагір'я Лага-Накі діють кілька дозволених туристичних маршрутів. Прохід по маршрутам платний і становить на сьогодні 150 рублів з людини в добу.

На КПП заповідника нас зустріли гостинні єгеря, які люб'язно за наші гроші (100 рублів добу), дозволили нам поставити машину на стоянці біля КПП, і після оплати (150 рублів з людини стуки) і оформлення документів, проводили в добру путь.

Зустріч з незайманою природою почалася клубами пилу від проїжджаючих повз автомобілів з туристами. Виявляється, за окрему плату в 500 рублів, можна проїхати ще з кілометр вгору в гори, ближче до оглядових майданчиків хребта Кам'яне море і Нижніх Мурзікао.

Я нарахував близько 10 автомобілів, які повільно, погойдуючись на грунтовці, обходили нас з усіх боків. З автомобілів визирали щасливі обличчя туристів з Ростова-на-Дону і Краснодара.

Сходження на гору Оштен

На розвороті дорозі біля другого шлагбаума я нарахував автомобілів 15, маршрутки, джипи, іномарки, квадроцикли, чого там тільки не було, а від людей, зовсім не було продихнути, навколо пахло какашками і сміттям, який горами валявся під нашими ногами.

Раздолбанная ГАЗОМ 66 дорога пішла далі в Біосферний полігон, по якому то, там, то сям паслися орди туристів, коней і корів.

Морально я був готовий до зустрічі з натовпами людей, і, опустивши очі в землю, намагався швидше втекти подалі і вище, де людей мало бути стати по ідеї поменше.

Народ не убував довго. Гучними ватагами він бігав по полях і срал де попало, залишаючи в дар щедрої природи фантики від цукерок і печива, консервні банки та пластикові пляшки.

Назустріч нам з верхів Лага-Нак по накатаній дорозі, проїхав цілий ескадрон туристів на конях, а за ними кавалькада квадроціклістов.

Напевно, за окрему плату, вони хитнув по біосферному полігону і покотили назад до готелів майбутнього всеросійського «КАЛУ стер».

Квадроцикли поїхали в бік цивілізації, я сумно дивився їм услід. Скільки цікаво варто по Біосферному заповіднику на квадрік поганяти? Треба буде дізнатися в Адлері в головному офісі КГПБЗ.

Повільно, без зайвих напряг доплентався до першої оглядової площадки в сторону гори Оштен. У цьому місці більшість туристів розгортаються і йдуть назад до машин. Ну і славненько.

Сходження на гору Оштен
На розвилці стежок на Оштен і інструкторський щілину, ми натрапили на справжнє звалище сміття.

Сумне видовище. Пам'ятається, коли Лага-Накі були біосферним полігоном, було набагато чистіше, точніше, в порівнянні з цим неподобством, просто блищало від чистоти!

Плюнули від досади, потопали далі вгору, вибираючись ближче до гори Оштен. Після того, як стежка стала рівною, наш провідник відійшов в сторону до сніжниками, де знайшов відмінну майданчик для базового табору. З стежки наметів не видно, з вершини теж, то, що доктор прописав.

Поки ставили намети, палюче сонце стало опускатися за хребет Нагой-Чук, і розтоплює спеку змінив підбадьорливий холод. Миша з Денисом були в шоці. Те жар, то дубняків. Круто!

Одягнувшись тепліше аж до пуховиків, ми кинули килимки на траву і взялися за приготування вечері на газу.

Завтра йдемо на вершину гори Оштен. Хлопці вдивляючись на височенний кам'яний пупирь, не вірили, що це можливо, шукаючи привід для того щоб залишитися в таборі, але після роз'яснює бесіди, погодилися ризикнути. Ризик благородну справу!

День був довгий, кожен з нас спав більше двох годин на добу, тому після гарної вечері, ми, не довго, думаючи заповзли в намети, поставивши будильники, на п'ятій ранку і заснули.

Настав новий день, відмінна погода! Це добре!

Лага-Накі при всій своїй доступності та схожості на парк, залишаються лага-НАКами, місцем з різкими змінами погоди, яка може попсувати не лише новачків, але і більш досвідчених туристів.

Не буває легких гір, а кожен похід як перший! Поснідали вівсянки з родзинками, запили зеленим чаєм з шоколадом, зібрали рюкзаки і рвонули вперед, погодний шанс, не можна упускати.

Прямо в лоб по кам'яній сипухе ми залетіли на трав'яний бугор. Тут наших початківців туристів підкосило, кого фізично, кого морально. Хлопці вирішили йти назад.

Сходження на гору Оштен

Я і наш досвідчений провідник Саша Зброжко, були готові до такого розкладу. Я штовхнув хлопцям переконливу мова про сенс життя, про нескінченність всесвіту, про закони природи, вічної боротьби і неминучої смерті, про смертному ложі, на якому має бути кожному з нас, відчути образу за марно прожиті роки без маленьких перемог над собою і обставинами, без ризиків для досягнення мрії.

Хлопці віддихалися, ще раз подивилися на червону вершину в нескінченності синього неба і вирішили йти далі вгору. Я знав, що дух щасливих бізнесменів не покине хлопців у важку хвилину, вони звикли перемагати.

Потягли далі і незабаром виповзли на стежку-дорогу. Сліди квадроциклів вели до самим сніжниками. Пішли по дорозі, познімали гірську серну, численні і різноманітні квіти, незабаром вийшли на превеликий снежники, перейшли і потрапили в величезний красивий гірський цирк.

Відпочили трохи і рвонули далі на подолання найскладнішого ділянки шляху до вершини гори Оштен.

Натоптаних стежка з покажчиками з купок складених каменів, грамотно набирала висоту. Ось відкрився вид на гору Фішт, на витоки річки Білої і Фішт-Оштеновскій притулок.

Тут ми всі забули про втому, до вершини рукою подати. На передвершинному гребені зустріли босого туриста, який після холодної ночівлі на вершині Оштена, йшов на притулок Фішт в пошуках светри.

Виявилося, чоловік приколюється ходити по горах босоніж, спати на вершинах голим або під укриттям одношарової наметі і поганого спального мішка.

Після споглядання цього чудо туриста, наші новачки забули про свої надуманих складностях і жваво рушили до сходження на свою першу вершину.

Сходження на гору Оштен
На вершині ми перекусили, оглядаючись на всі боки на красиву природу нагір'я Лага-Накі. Внизу кілометром нижче пролетів вертоліт. Миша і Денис, були по-справжньому щасливі, дуже добре було мені і Саші.

Пішли назад о 11 годині і вже до 12 години дня, під палючими променями розпеченого сонця до тупотіли до табору. Викупалися холодною водою, пообідали, повільно танучи на цій жаровні.

Для того щоб не нудьгувати, після обіду нічого пробіглися в радіалку до озера під вершиною гори Оштен. Озеро виявилося замуленій калюжею по коліно глибиною, але квіти, які росли на його берегах, залишили незабутнє враження.

На зворотному шляху пішли низом, вийшли до альтанки у повноводного струмка. Альтанка нова, зі столом і стільцями, поруч звичні для Біосферного полігону гори сміття. Альтанка в такому місці виглядає дуже екзотично. Навіщо вона тут потрібна і для кого? Як потім ми дізналися від відають людей, цю альтанку поставили до приїзду нашого президента-міністра Медведєва.

Медведєв не приїхав, а альтанка залишилась чекати зими, щоб стати купою руїн. Зараз альтанка є хорошим орієнтиром місця розвилки трьох стежок, стежки на притулок Ціце, стежки на озеро Псенодах і стежки на вершину гори Оштен.

Посиділи трохи в альтанці і втомленими, але дуже щасливими дісталися незабаром до нашого табору.

До вечора вбивчо спекотне сонце прикрилося важкими хмарами. Дощ так і не пішов, а ми хоч розслабилися від спеки, почавши відразу ж замерзати. До вечора ми були знову в Пухівці і куртках.

Вечір найдовшого дня в році був довгий, а ніч світлою. Ми пили чай, закушуючи халвою, козинаки, печивом і шоколадом, курагою і чорносливом і насолоджувалися бесідою про все чоловічому на світлі.

Сходження на вершину гори Оштен виявилося легким і простим. Сама вершина чудова своїми панорамними видами на краси нагір'я Лага-Накі.

Сходження на гору Оштен

Сходження на Оштен по силу всім початківцям туристам, в супроводі досвідчених провідників, але тільки в гарну погоду і краще до обіду. Пам'ятайте про погодні сюрпризи, негода на Оштен може серйозно попсувати будь-якого туриста.

2 день. Прогулянки по урочищам нагір'я Лага-Накі.

Лага-Накі, єдина і неповторна гірська країна на Півдні Адигеї. Земля піднебесних пагорбів, які немов зелене море, накочуються на сіро-жовті скелі високих гір, слизової снігові шапки з вершин.

Місце, де через луки різнокольорових квітів починаючи свій шлях з таять снежников, тихим шепотом дзюрчать струмки, впадаючи в веселий перекат гримлять кристально чистих річок.

Лага-Накі це унікальний крихкий мир просторих альпійських лугів і ущелин, тісних каньйонів і світлих соснових борів, зарослих високою травою урочищ, моря каменів, снігу і льоду.

Як прийнято вважати по науці в світ нагір'я Лага-Накі входять: Лаганакскій хребет, хребет Нагой-Чук, хребет Кам'яне море, урочища верхніх, нижніх і малих трав'яних горбів Мурзікал (Мурзікао), урочище Лаганакі, урочище Чашка, урочище Верхня і Нижня Цица, урочище Хакуріновское, гора Уріель, гора Абадзеш, гора Гузеріпль, гора Нагой-Кішки, Фішт-Оштеновскій гірський масив і гора Пшеха-Су.

Лага-Накі живлять витоки річок Пшеха, Білій, Курджипса, Ціце і Вірменки. На території нагір'я Лага-Накі знаходяться всесвітньо відомі печери і самий Північно-Західний льодовик Кавказу на горі Фішт.

Хребет Нагой-Чук є унікальним природним водозабором, який живить кристально чистою гірською водою людей, які проживають на Півдні Кубані і Адигеї.

Лага-Накі це одна велика унікальна природна пам'ятка, яка потребує особливого захисту.

Сходження на гору Оштен
У нагір'я Лага-Накі непроста доля. Ще на зорі встановлення Радянської влади на Півдні Росії в 1924 році нагір'я Лага-Накі увійшло до складу Кавказького зубрового Заповідника і стала ООПТ.

Але вже через кілька років, під впливом господарюючих суб'єктів Кубані нагір'я Лага-Накі вийшли зі складу заповідника, і стало використовуватися як пасовище для випасу рогатої худоби.

З літа 1942 року по пізню осінь Лага-Накі стали ареною локальних бойових зіткнень гірського спецназу німецько-фашистських і радянських військ. Після відступу німців, Лага-Накі так і залишилися пасовищем. Після війни Лага-Накі кілька разів входили і знову виходили зі складу заповідника.

В даний час над нагір'ям Лага-Накі, як і над територією всього Кавказького Державного Природного Біосферного Заповідника імені Х.Г. Шапошникова, як ніколи за всю історію, нависла небезпека остаточного і безповоротного зміни статусу міжнародного біосферного ООПТ, на статус гірськолижного курорту і закритих земель для відпочинку VIP персон.

Сьогодні, вплив людини на тендітну природу нагір'я Лага-Накі видно не озброєним оком.

Іссихают річки і озера, пробиваються нові дороги для позашляховиків та квадроциклів, пасуться табуни коней, які використовуються для перевезення туристів, будуються об'єкти комерційної інфраструктури.

Нагір'я Лага-Накі перетворюється на звалище людських відходів і екскрементів, на яких збираються будувати гірськолижний каластер! Лага-Накі треба рятувати!

Третє ранок нашої прогулянки почалося задовго до світанку. Сонце не лягало всю ніч, нагадуючи про себе бляклої огненно- рудої смужкою на Західному горизонті. Чи була вночі абсолютна темрява. Напевно була, але ми її не помітили.

Я виліз з намету перший, швидко приготував сніданок, розбудив хлопців. Сьогодні в задумки у мене була пробіжка без нічого на урочище Верхня Цица до озера Псенодах, спуск на урочище Нижня Цицак місця під назвою «Притулок Ціце», підйом на Верхні Мурзікали, прогулянка по верхніх альпійських луках до гори Абадзеш і спуск по пагорбу прямо до нашого базового табору.

Поснідали і зібралися швидко, всім хотілося швидше відправитися в незабутній шлях. Спустилися до альтанки Медведєва і вибравши середню стежку потопали в сторону озера Псенодах.

Добре натоптаних легка стежка, грамотно набирала висоту. Насолоджуючись квіточками, синім небом, рудуватою шапкою вершини Оштен, красою урочища Нижня Цица, ми швидко прийшли до озера Псенодах.

Вид висохлого озера убив наповал. Унікальна природна пам'ятка нагір'я Лага-Накі, священне озеро адигів, висохло, втративши свого головного джерела.

Сходження на гору Оштен

Сумними і притихлими ми спустилися до висохлим берегів. Кілька струмків продовжують втікати в озеро і йдуть в природний сифон Красивого колодязя, кудись в глибину підземних вод.

Головне джерело з боку Фішт-Оштеновского перевалу пересох. У місці, де вода повільно йде в воронку, утворилося неприємне грязьове пляма з гілок твані і людського сміття.

Я роздягнувся і поліз у воду, дещо дістав, потім поліз Саша. Пройшлися навколо озера, зібрали сміття, посиділи, споглядаючи збляклу красу чудового нема на що не схожого місця.

Може, звичайно, це брехня, але, то що тут сто відсотків винна людина, немає сумніву. Що робити?

Саша запропонував закидати камінням сифон, щоб вода не спадала. По-моєму, це безглузда ідея, але набереться вода і озеро перетворитися точно в замулених калюжу тухлої води, до якої противно підходити.

Псенодах тим і був унікальний, що завжди промивали, вода в нього проточна заходила і виходила. Озеро залишалося чистим і красивим. Закидати дірку значить порушити природний баланс, а це завжди небезпечно. Знаємо, проходили.

Коротше покрутилися ще трохи, пофоткали та познімали це неподобство потопали далі по стежці в сторону притулку Ціце.

На Ціце прямо, на стежці натрапили на конкретний табір Геофизиков, які за допомогою кліматичної кувалди пробивають нутрощі Лага-Нак для того, щоб почати будівництво гірськолижного каластера.

Пройшли повз цього смердючого місця, пробилися через високий травостій, вийшли на зарослу і захаращену галявину колишнього притулку Цица.

У тіло впився гнус і бзекі, сонце палило нещадно, на срач і траву вище людського зросту дивитися було кайф, пішли до річки, знайшли прийнятне місце для обіду.

Я поліз в Ціцу, викупався, попив води, поїли, стали готується в зворотний шлях. Тут наша група розділилася я і Денис, вирішили пробігтися по верхах, Саша з Мішею повернутися в табір по нижній стежці.

В урочищі Медвежа Балка піднялися швидко, прямо в лоб через сосновий ліс і височенну траву. Вийшли на Альпіка, за дихалося легше, гнус і бзекі відступили місце мухам і джмелям. Добралися до роздовбаного балагану. Тепер це вже не будинок і не будиночок, навіть не сарай або халабуда, тепер це купа дров.

Сходження на гору Оштен
Пішли по дорозі, по якій явно люди ходять не часто, вийшли наверх. Тут людьми зовсім не пахло. Стало зрозуміло, що сюди піднімаються тільки конкретні туристи, вони шкодять мало. Квадроцикли проїжджають повз, напевно, не знають або незручно.

Пішли по полях в сторону нашого табору. Позаду з Глибокої балки сірою стіною, ковтаючи вершину гори Уріель і верхню точку верхніх Мурзікал, за нами погналася стіна холодної хмари.

Хмара була далеко, хоча і виглядала загрозливо. Я роззувся і босоніж йшов по твердому в міру колючому трав'яним килимом, вдихаючи медовий аромат мільйона квітів.

Так, повільно, похитуючись, немов в очманілий стані, ми йшли, сиділи, лежали на траві, вдивляючись у далечінь. Не хотілося йти, так нагорі було добре.

Денис був щасливий, і мені було дуже добре. Незабаром дісталися до місця спуску. Хмара, яка гналася за нами, розсіялася і відступила.

Спустилися повільно до альтанки, і незабаром підійшли до табору, де нас чекав тільки, що заварений свіжий чай.

Другу половину дня ми провели за чаєм і розмовами. Свідомість стало перемикатися з гір додому. Завтра нас чекав неспішний і легкий спуск до машини і шести-восьми годинний комфортний проїзд до Ростова-на-Дону на народному автомобілі з клімат-контролем і всіма справами.