Відпочинок в Чорногорії

Вранці встали, побачили хорошу, ясну погоду і пішли пробувати море. Море здалося прохолодним, і тому ми зміцнилися в своєму намірі не йти сьогодні валятися на пляж, а знову відправитися в подорож. Тепер - на Скадарське озеро і в сучасну столицю Чорногорії - Подгориці.

Там, обіцяв нам інтернет, є магазини з одягом (Inditex тощо).

Поснідали в припляжної кафе омлетом з ковбасою (омлет був жирний), повернулися в готель і повезли Daihatsu його господарям. Брала машину жінка, яка, видно, що не була Автопрофи. Вона обійшла машину колом, переконалася, що авто те саме, що було нам видано, і все. Ми пішли пішки в іншу контору, де нам обіцяли Yaris. Благо, контора ця в ста метрах тільки перебувала. Прийшли ми до 10, як призначено, а Yaris'а ще немає. Дядько сидить інший, не той, що був учора. Цей дуже нервовий, хоча і важливий. Переживає. Каже, зараз клієнти приїдуть, здадуть машину, ми її швиденько помиємо і вам видамо. Я роблю незадоволене обличчя. І тут машина наша приїжджає. Російський турист з дружиною її здає ( 'турист з дружиною', а не 'здає з дружиною'). Працівник контори машину всю оглянув (не як жінка з попереднього офісу), всередині посидів, скільки палива перевірив. Повернув туристу 5 євро за бензин, якого той багато в Yaris'е залишив.

Їхати за межами Будви відразу стало красиво і відразу ж стало страшно (мені, а водієві - не страшно, він так сказав). Смуги дві - по одній в кожну сторону, зліва скеля, справа обрив і море, в кращому випадку - обрив і дерева з будинками. Боязко. На всіх поворотах я пищала, а поворотів було багато.

На моє прохання звернули з головної дороги в містечко Святий Стефан, припаркувалися і пішли шукати однойменний острів, щоб його подивитися. Спочатку просто познімали море (тут видно нашу Будву під смугастої горою):

Відпочинок в Чорногорії

Потім йшли по сосновому парку Милочер, в якому іноді зустрічалися відокремлені і дорогі пляжі (50 євро за користування):

З одного з пляжів ( "Пляж королеви") вже видно і острів-готель Святий Стефан:

Йти далі, щоб дивитися острів разом з перешийком, на нього провідним, ми не стали, тому як пора їхати, а ми вже досить далеко від машини пішли. Треба назад. І ми пішли тим же парком тому, до машини. Зате потім острів і все Будванськая узбережжі можна було побачити з траси. Ось фото з дороги (знято в русі, тому все на боці):

Відпочинок в Чорногорії

В районі міста Петровац дорога йде від моря і йде в гори. Це виглядає приблизно ось так (тут від моря залишився видно вже зовсім маленький заливчик):

Потім ми проїхали через недавно прокопаний платний (2,5 євро) тунель, прокотилися ще трохи по дорозі, проритий в горах (невисоких горах і добре проритий, тому не страшною) і зліва стало видно Скадарське озеро. На під'їзді до озера, у міста Вірпазар, ми планували (я планувала, а водій покладався на мій план) згорнути з головної дороги і поїхати дивитися місто Рієка Црноєвіча. За фотографіями він здався мені вартим огляду. Але коли під'їхали до розвилки, дорога туди здалася мені не вартою того, щоб по ній їхати. Вузька, з поганим покриттям (чи не гравийка), страшна така. Загалом, я злякалася, і ми поїхали прямо - на озеро, а в Рієку Црноєвіча вирішили заїхати з іншого боку, по іншій дорозі, на зворотному шляху з Подгориці.

Виїхали на дамбу-міст, який йде через озеро. Проїхали по ньому.

Відпочинок в Чорногорії

Коли стали паркуватися на іншій стороні озера, під горою, щоб подивитися всі навколо, нас став вербувати інший місцевий дядько. Теж на човні кликав кататися, за 40 євро за двох. Ми сказали, що це дорого. Через кілька хвилин він до нас знову підійшов і покликав за 20 євро. Ну, мені хоча і страшно було, Яків погодився (напевно, тому, що прогулянку вдвічі дешевше початкової ціни запропонували). Повернулися по дамбі назад на іншу сторону озера, залишили там машину. І ось з 4 іншими російськими туристами - двома дітьми років 10, хлопчиком і дівчинкою, жінкою-мамою і жінкою-бабусею, на моторному човні середніх розмірів, під назвою "Сергій", з тентом, ми пішли кататися по озеру Скадарське.

Водій човна виявився не дуже говірким. Включив диск або навіть касету з чорногорської музикою (скоріше, це все ж був диск, тому що одну не подобається йому пісню водій постійно пропускав натисканням кнопки, і це відбувалося швидко, не так, як касета розтратив) і мовчки кермував. Діти в човні потрапили не такі неприємні, як могли б бути, досить спокійні. Зі старшою жінкою ми навіть поговорили трохи. Вона сказала, що в Ульцине хороші піщані пляжі. А в основному ми дивилися навколо - на те, як потяги йдуть по дамбі-мосту:

І на рідкісні-рідкісні споруди на берегах озера:

Відпочинок в Чорногорії

В одній тихій заводі човняр припаркувався і дістав вудки (мабуть, туристи, які з нами каталися, купували прогулянку з риболовлею).

На гачки він насаджував хліб. Хлопчик хотів насадити кальмара, але водій човна на жестах і спільнослов'янської мовою пояснив, що озерна риба хто такий кальмар не знає і є його не буде. Хвилин 10-15 рибалили вони на хліб, навколо човна ходили маленькі риби, але на гачок ніхто не клюнув. Одного малька бабуся зловила в сачок, але в кінці подорожі і його випустили назад, в озеро. Водій пояснив, що жарко, риба пішла на дно.

Коли час прогулянки стало підходити до кінця (ми купували 1 година), човняр змотав вудочки, вирулив з очеретів і поїхав розгортатися. По дорозі показав нам, що ось там далеко з червоними дахами - це монастир.

Відпочинок в Чорногорії

А потім я сама вгледів на далекому-далекому пагорбі стару споруду неясного призначення.

Ну і на навколишні пагорби ми теж подивилися, вони досить гарні.

Потім ми прийшли до нашої пристані, віддали 20 євро (з родини взяли 60), не стали обідати в рибному ресторанчику тут же, біля мосту, і поїхали далі, в Подгориці.

Відпочинок в Чорногорії

Проїхали повз міста Враньина під горою Враньина.

Після гори проїхали вздовж болота, яке, мабуть, є продовженням озера. Встали в пробку біля залізничної станції, яка зібралася через ремонт асфальту. Їхали по ремонтованої асфальту, боялися, що камінчики подряпають нам машину. Перетнули одну або більше чорногорську село. В одному місці згорнули не туди і проїхали поперек села, подивилися на фруктові садки і небагаті будиночки, повернулися на трасу. Проїхали поворот на Подгорський аеропорт і опинилися на прямій долинною дорозі в Подгориці.

До слова, це був найдовший прямий ділянку дороги, який попався нам в цій країні. Ймовірно, взагалі єдиний такий довгий і прямий.

Безпосередньо на в'їзді в Подгориці знову встали в пробку, знову через ремонт асфальту. Але не надовго. Виявилися в місті близько о пів на третю (виїхали, як пам'ятається, в половину 11-го, хвилин 40 гуляли по Мілочера і годину - каталися на човні. Разом години два шляхи). Їхали по місту буквально "світ за очі", не маючи уявлення, куди нам треба. Тобто, було уявлення, що в Подгориці треба подивитися красивий міст, парк біля річки з пам'ятником Висоцькому, поїсти і сходити в магазин. Але де це все знаходиться - нам не було відомо. Їхали поки що просто вперед.

Побачили раптом будова з вивіскою "Mall of Montenegro" і вирішили, що нам туди.

Відпочинок в Чорногорії

Не без праці знайшли парковку, зайшли всередину будівлі, пройшли через продуктовий ринок. На другому поверсі над ринком продавали все підряд в невеликих клітинах-отдельчіках, за прикладом красноярського "Кванта". "Ну і молл", - подумали ми. І потрапили в якесь приміщення, дійсно нагадує молл. По крайней мере, там був продуктовий гіпермаркет. Ми купили в косметичному магазині крем від сонця і гребінець (я свою забула вдома і три дні жила без гребінця). Спробували піднятися на другий поверх молла, але нас наздогнав охоронець, який сказав, що другий поверх не працює. Такий ось мега-магазин.

Вийшли і потопали до скверу, який тут через дорогу, щоб посидіти і подумати, куди рухатися далі. Сквер, досить випалений сонцем, з радянськими дитячими гірками, оточений чудовими радянськими ж бетонними будівлями. Ми посиділи, подумали, помазали кремом припечена через вікно ліву руку Якова і вирішили, що ми не знаємо, куди нам їхати. І тому треба їхати прямо. Повернулися в машину, виїхали і попрямували прямо. Біля молу, до речі, теж прекрасні висотки стоять. Прямо як у "Слов'янського базару" в Красноярську.

Вулиці в цій частині Подгориці приблизно такі все:

Відпочинок в Чорногорії

Поки ми каталися з вулиці на вулицю по одному і тому ж кварталу, нас зупинив поліцейський. Виявилося, знову їдемо з вимкненим ближнім світлом. Знову, згідно з правилами, треба було віддавати права, платити штраф 30 євро на пошті, їхати назад до поліцейського за правами. Тут відбувається діалог:

Поліцейський (П.): - Світла. У Црнагоре треба світла.
Яків (Я.): - Нічого не знаю, не розумію, перший раз за кермом. (Включає світло)
П. - Працюєш тут?
Я. - Ні! Турист!
П. - Руські?
Я так!
П. (показуючи на мене): - Дружина?
П. - Яке місто?
Я. - Москва!
П. - Аааа, Москва маленька, маленька! (Ха-ха-ха і поплескав по плечу)

І все, відвернувся, пішов, а ми поїхали. Побачили покажчик "Centar" і поїхали туди. І раптом - побачили міст!

Відпочинок в Чорногорії

Проїхали по ньому, стали шукати парковку, об'їхали квартал, проїхали повз економічного факультету Чорногірського університету. Повернулися з мосту назад і знайшли платну парковку, прямо біля парку на березі річки Морачі. Там є пішохідний міст, що йде паралельно "Міленіум". Ми по ньому пішли.

Вийшли до пам'ятника Володимиру Висоцькому:

Є там і ще один пішохідний міст, який йде хвилями через вітер (я злякалася і втекла). Ось вид з цього моста:

Відпочинок в Чорногорії

З цього моста, через парк, ми пройшли в центр міста, який залишився відбитим на фото. Це кілька одно-двоповерхових вулиць з кафе і кав'ярнями. Народу в них сидить пристойно, мабуть, тому що обід. Магазинів майже не видно. Зате є дерева і цілком тінистих. Сіли ми пообідати в одному кафе. Але не дочекалися офіціанта, і пішли в інше, на сусідній вулиці. Пообідали, почитали інтернет через вай-фай, який тут, на щастя, був. Знайшли на карті діючий Подгорський молл Delta City, спробували запам'ятати, як туди дістатися (порахували кількість перехресть і поворотів). Забрали машину з парковки і з другого кола знайшли-таки молл.

Він звичайний, невелика. Купили шорти і пляжні тапки, води ще попити. І поїхали вперед по трасі на Цетіньє. Це зручна дорога: прямо на ній і стоїть цей молл, де ми ходили в магазин, вона йде в Будву і з неї є поворот в Рієку Црноєвіча, куди ми не стали заїжджати вранці. Але, як з'ясувалося, ця дорога на ремонті.

Постоявши хвилин 15 в черзі, ми розвернулися і поїхали назад, на ту ж трасу, якою потрапили в Подгориці. Подивилися на робітничі околиці чорногорської столиці.

Відпочинок в Чорногорії

Назад, до узбережжя, потік машин рухався досить неспішно. По селу Голубовци ми їхали повільно і знімали вдома, лавки, що продають овочі та фрукти, придорожні магазини:

Знову їхали по озеру:

Потім довго їхали за автобусом, не наважуючись його обігнати (тобто я просила не обганяти). Непомітно автобус попереду зник, дорога стала вузькою і полізла вгору. Незрозуміло як, але ми пропустили поворот в недавно прокопаний тунель і потрапили на стару об'їзну гірську дорогу. Страаашно (мені). Потихеньку по цій дорозі ми виповзли на вершину світу, там цілком собі добре.

Відпочинок в Чорногорії

Після перевалу також потихеньку стали знижуватися і виїжджати до моря.

Тут водієві спало на думку полякати мене і їхати вниз зі швидкістю, трохи більшою ніж 40 км / год. У підсумку я почала пищати, і ми пригальмували у церковці Святий Хрест.

Познімали дорогу і поїхали далі, вниз, до моря, додому.

У Будву приїхали на заході.

Відпочинок в Чорногорії

Увечері гуляли по набережній Будві. Вечеряли в номері готелю тим, що купили в супермаркеті.

Протяжність дороги Будва - Подгориця - 71,3 км.