Два дня на мокша

Мокшу вже важко назвати малою річкою. Її довжина - 656 км - це значно більше, ніж протяжність Керженца і теши, наприклад. Двадцять років тому річка ще була судноплавною - це багато про що говорить. Мокша тече 25 км і по нашій області (Вознесенський р-н), але ми, за порадою Сергія, вибрали ділянку в Мордовії, в районі села Жегалова. І не були побаченим розчаровані.

О 9 годині ранку мене привезли на берег, допомогли «накачатися», зібратися і, благословивши, відправили в шлях. Мені мав бути сплав приблизно 10 км, за який я повинен був визначити найбільш цікаві місця. Основний колектив поїхав вниз за течією річки, щоб вибрати місце для лову фідера і розбити табір.

З вибором снасті трохи помучився. Все літо я провів «в обнімку» з смітівським Interboron 53 МТН. Це дуже короткий, швидкий і точний на занедбаності, але «гнуткій» при виведенні малюк зростанням всього 159 см. Їм дуже зручно працювати на сплавах по малих річках - можна геть вирубати фрикціон, поклавши всю відповідальність за виведення на спінінг - і він впорається. Цього разу я вирішив взяти снасть з запасом і «провітрити» Hearty Rise Halcyon 732L з тестом 3-18 - спінінг, який можна визначити як «хеві-лайт». Він швидкий, легкий, але довжиною цілих 222 см - це на 63 см більше, ніж смітівським! Зрозуміло, що потрібен час, щоб «руки встали на місце».

Два дня на мокша

Як тільки встали - почалися прицільні закидання і клювання. Через дві години сплаву попався жерех на кілограм. Тоді я вважав цей факт хорошим початком, але шереспер так і залишиться максимальної рибою походу, вибачте, що не втримався і забіг вперед ... Взяв хижак на дайвовських Baby Crank - воблер з яскравою «деренчливої» грою. Було ще кілька клювань, але якихось злодійкуватих, дуже обережних, що дають зрозуміти, що настрій в цей день у риби не дуже.

О дванадцятій годині я сплавився до нетривіальному місця, що представляв собою кам'янистий перекат з безліччю острівців. Відразу стало ясно, що головень тут живе. Кілька разів навіть вдалося помітити голавлевие «бульки». Але за годину лову жодного лобастіка зловити так і не вдалося - тільки пару окунів і маленького жерешка. На цьому перекаті можна було б провести значну частину дня, але жорсткий графік вимагав подальшого сплаву.

Після перекату тягнувся довгий безглуздий прямик, пригостили мене настирливим зустрічним вітром. Риболовля на якийсь час закінчилася, почалася веслування. У більш-менш пристойні місця приплив ближче до трьох дня. Попався перший голавлик грамів на 200. Але не «в рот», а подбагрілся, що черговий раз вказало на поганий настрій риби.

Кілька разів бачив сплески хорошого жереха, голавлиних Булька до кінця сплаву так більше і не побачив, хоча пішли дуже пристойні місця - яри, у яких впав у воду деревами і глибиною до 4-5 метрів. Трохи схоже на Ветлугу, але порівнювати річки я вважаю заняттям невдячним, дуже рідко (хоча і буває), два водотоку хоч чимось схожі один на одного.

Про окунів я писати з вашого дозволу не буду, та й було їх за обидва дні всього штук десять. Так що наступним трофеєм можна назвати Щуренко на півкіло - теж розвага. Піймання сталася на вході в десятиметрову яму - таких на ділянці сплаву виявиться аж три! На цій ямі ехолот риби не пискнув, але я і не досліджував ретельно - графік гнав мене вперед.

Два дня на мокша

В 4 пополудні трапилася нарешті довгоочікувана клювання бажаного головня! На Camion Magnum Dredge сіл голавлик рівно 600 грамів. До речі, діповие воблери давали більше клювань, стало зрозуміло, що головень знаходиться не в поверхневій зоні водної товщі, і треба працювати приманками, пірнаючими хоча б на метр. Але тут же була і «засідка» - діповие моделі регулярно чіплялися за корчі, і два відмінних бійця так і залишилися у вимогливій Мокші.

Спочатку ловити я збирався здебільшого на великі кренки - в розрахунку на велику ж і рибу - для цього і снасть взяв з запасом. Однак через кілька годин лову стало зрозуміло, що риба знаходиться в пригніченому стані, так що великі приманки не проходять. Довелося навіть поміняти котушку: замість Daiwa Luvias 2500 зі шнуром 0,6 поставити Daiwa Luvias 2506 зі шнуром 0,4. Закидати легкі кренки стало значно зручніше.

Незабаром ще піймання голавлика - на 400 грамів. На Лінде я б цієї події дуже зрадів, на Узоле - порахував би прогнозованої приємністю. А забравшись на 265 км від будинку, хотілося, звичайно, більшого. Але на жаль - сильний вітер і низькі хмари вбивали мої шанси. Добре хоч дощу не сталося, але ж напередодні в цих місцях були і дощі ... Зате вітру напередодні не було - ось і вибирай ... (Через два дні погода встановилася - просто чудо! - напевно улови мисливців за голавлем були дуже гарні ...)

За цим голавлики пішов голавлик на 200 г, а за ним - на 150 ... Замість того щоб укрупнюватися, я йшов на зменшення - це псувало настрій. Але надія ще жила. 300-грамовий голавлик кілька виправив ситуацію. Періодично доводилося «заводити весла» - і це при тому, що протягом майже всюди було досить пристойним. Ще голавлик - на 200 ... І це була остання рибка дня. З 18.00 до 20.00 я клювань вже не бачив. Ще більше похолодало, зникли навіть рідкісні сплески, і я вже хотів одного - дістатися швидше до своїх товаришів, вийти на берег, розім'яти ноги і попити традиційного похідного чаю з шипшиною.

Два дня на мокша

Ніч моя пройшла під тренований хропіння трьох дорослих мужиків. Кажуть, я теж хропів - не вірю! Мені здавалося, що я не спав всю ніч, слухаючи рулади справа і зліва. На жаль, я не взяв беруші, які сильно виручають в подібних випадках ... і не взяв одномісну «спальну» намет, яку можна поставити метрах в 15 від основного табору - ближче до вовків, але від хропуть друзів подалі.

Другий день вирішили провести наступним чином. Михайло завозить нас з Данилом і човнами наверх, а сам з Ігорем перебирається на нижню десятиметрову яму, на якій мій «Практик» показав значне скупчення дрібної риби. Фідерні справи на першій станції у них не склалися. По дорозі бачили канюка, який спокійно сидів недалеко від дороги, дав нам можливість зупинитися і зробити кілька знімків. О пів на одинадцяту почали сплав. Сплесків хижака не було зовсім, і на кренки риба в цей день відмовилася клювати геть! Добре, що в арсеналі був запасний варіант - вертушки. При тому що до Кренк я періодично повертався, жодної риби на них у другий день так і не спіймав - тільки на вертушку. Максимальна риба - щучка на 800 м За нею «по зростанню» - голавлик під півкіло.

Це був єдиний голавлик походу, який взяв блешню з характерним ударом, різко вилетів на поверхню і взагалі приніс такі бажані емоції. Решта спіймана риба клювала слабо і пручалася знехотя. Знаючи, мабуть, що її все одно відпустять. Данило більшу частину сплаву взагалі ніхто не звертав клювань, але до фінішу все ж пішов від нуля і він. А я ще лаяв Попереднє день! Так він був просто казково щедрий на клювання в порівнянні з другим! До кінця сплаву мені вдалося вимучити тільки ще одного голавлішку грамів на 300.

У перший день я пройшов 10,5 км, у другій рівно в три рази менше - всього 3,5. Це давало можливість раз у раз якір в перспективних місцях і ретельно обробляти їх різними приманками. Але ловля з якоря ніяких дивідендів не принесла - вся риба, як і в перший день, була спіймана виключно в дрейфі.

О третій годині дня ми зустрілися з нашими фідерістамі. Клювало у них на ямі безперебійно, але все це була дрібна густера, яка не давала полежати приманки на дні і хвилини! Зміна приманок ситуацію не виправила. Зрозуміло, що така ловля нашим товаришам швидко набридла.

Два дня на мокша

Поки збиралися, хмари стали потихеньку розходитися, і в просвітах здалося синє небо. Трохи пізніше виглянуло і сонце - стало ясно, що противний фронт пройшов, і тепер річка буде віддавати борги. Тільки кому? Ми-то вже їхали!

А тепер, мабуть, головне. Незважаючи на досить скромні рибальські результати, річка мені особисто дуже сподобалася. Глибокі ями з крутими бровками, яри, у яких впав у воду деревами, перекати з Коряжка і травою, затоплені кущі і нависають над водою дерева - все це безперечно рибні місця! І я буду сподіватися, що коли-небудь, може, через рік, а, може, через кілька років - ми зможемо повернутися на мокша в більш відповідну погоду і «відірватися» по білому хижакові як слід! Так що без тіні ерничества кажу Мокші спасибі і до побачення! А поки наш редакційний колектив чекають інші походи і маршрути.