Хіва, бухара і самарканд

Продовжуємо нашу розповідь про подорож по середньої Азії.

З Муйнака у нас була мета дістатися до Хіви, як виявилося зробити за допомогою автобусів або літака - це практично неможливо, принаймні, нам так стверджували таксисти. Перш ніж звернутися до місцевих «бомбили» ми вирішили дізнатися місцеві розцінки за одне місце до Хіви, ціни були більш ніж прийнятні, ціна за людину коливалася для місцевих від 15 тисяч сум до 20 тисяч, тобто за двох вийшло максимум 40 тисяч.

З оптимістичним настроєм ми пішли шукати собі транспорт з Муйнака в Хіву або на крайній випадок до Ургенча, великий найближче місто який знаходиться всього в 20 кілометрах від пункту призначення.

Наш оптимістичний настрій відразу ж розвіявся при перших розпитах, виявилося, що до Хіви взагалі ніхто не їздить, а до Ургенча ціна за людину буде мінімум 100 тисяч сум (!). Трохи поміркувавши, вирішили спробувати дістатися до Нукуса, а звідти вже шукати більш вигідний варіант транспорту до Хіви.

Хлопець, який нас підвозив від Муйнака до Нукуса, виявився вельми добродушним і вирішив нам допомогти домовитися про нормальну ціну за транспорт до Хіви. Колеги по цеху не оцінили його ініціативу «допомогти приїжджим» і через кілька хвилин звичайна розмова почав переростати мало не в бійку. У підсумку все закінчилося тим, що нам запропонували поїхати до Хіви за 60 тисяч з людини, для місцевих ціна становить в 2.5 рази дешевше. Природно такий варіант нас не влаштував, і ми вирішили дістатися до Хіви нам чим завгодно крім таксі, було вирішено їхати до автовокзалу, а звідти вибиратися на автобусі.

Варто сказати, що таксисти в Узбекистані це найогидніший народ, не знаючи узбецького мови з'їздити з міста в місто по «місцевим» цінами практично неможливо. Перше - місцеві «бомбили» не люблять їздити на далекі відстані, тому вони зазвичай пропонують довезти до найближчого великого міста, а там вже знайти вам машину. Хитрість в тому, що насправді вони перепродують вас іншим таксистам і з цього мають непоганий відсоток, часом навіть більше ніж ваш новий водій. Другий момент - ти платиш виключно за своє місце, тобто що б виїхати тобі недостатньо знайти машину, тобі ще потрібно дочекатися трьох людей і тільки після цього машина поїде.

Змінивши кілька автобусів і навіть один тролейбус, майже за 10 годин ми дісталися до Хіви. До міста приїхали пізно ввечері, водій автобуса допоміг нам з пошуком житла і всього за 4 $ з людини в добу, ми оселилися в гостьовому будинку прямо навпроти стін фортеці.

Хіва, бухара і самарканд

Хіва - місто на великому шовковому шляху. Усередині Хіви розташовується сам древнє місто, оточений високою глинобитною стіною - Ічан-кала. Фактично, це місце є містом-музеєм, тому що все в ньому - від вуличок, до будь-якої будівлі, є історичним. Дивно й те, що це як би закрите місто, в якому до цих пір живе 4000 осіб, нащадки яких багатих, або відомих людей того часу.

Однією з головних визначних пам'яток це мінарет заввишки більше 70 метрів, звідти відкривається чудовий вид на місто.

Мінарет Кальта-Мінар, який повинен був стати найвищим мінаретом в Узбекистані, але цим планам не судилося збутися. Після смерті зодчого будівництво було заморожено. Взагалі на цей рахунок існує безліч легенд. Одна з них говорить про те, що коли Бухарський хан дізнався про зухвалий план будівництва найвищого мінарету (а на той момент найвищий був саме в Бухарі), він наказав зодчого вбити, і ніби як його скинули з цього самого мінарету.

Хіва, бухара і самарканд

Хіва чудово тим, що всі її головні пам'ятки знаходяться поруч і обійти їх можна за кілька годин, тому в місті ми пробули рівно добу. На наступний день рано вранці ми поїхали в Бухару через пустелю.

Бухара один з найдавніших міст Центральної Азії. Вік Бухари перевищує 2500 років. У давнину Бухара входила до складу однієї з областей Середньої Азії - Согда, де вже за часів Олександра Македонського була розвинена містобудівна структура. Через Бухару пролягав Великий шовковий шлях. Тут було більше 60 караван-сараїв, де розміщувалися купці з Індії, Китаю, Ірану та інших країн.

Бухара сподобалася мені менше Хіви. Напевно, через те, що тут величезна кількість туристів.

Хіва, бухара і самарканд

У Бухарі ми так само пробули всього один день, оглянувши все пам'ятки, ми повинні були зустрітися зі знайомим узбеком, які проживають в Бухарі з яким нам пощастило познайомитися в аеропорту Ташкента. Він обіцяв нас підкинути до Самарканда, на ділі вийшло, що він нас кинув. Цілий день годував нас сніданками, а пізніше зовсім перестав брати трубку. Так як через ситуації, що склалася ми пропустили ранковий автобус в Самарканд, а стирчати ще один день в Бухарі не хотілося, ми вирішили спробувати дістатися автостопом.

З автостопом в Узбекистані все дуже добре, за всю поїздку стопом від Бухари до кордону Таджикистану ми жодного разу не простояли більше 5 хвилин. Іноді ми навіть не встигали підняти руку, як тут же нас підбирала машина.

В Узбекистані ми провели вже більше тижня, час підтискав і щоб вкладеться в 2 тижні, нам потрібно було терміново перетинати кордон. Чим ми власне і зайнялися. Забігаючи наперед, хочу сказати, що перейти Узбецько-Таджицьку кордон це, мабуть, один з найскладніших квестів. На наше нещастя самий зручний і швидкий прикордонний перехід «Пенджикент» вже кілька років закритий на ремонт. Наша головна помилка була - це самовпевненість, раз цей погран перехід закритий, так будемо просто рухатися уздовж кордону. Проїхавши автостопом до Янгиер, ми дізналися, що тут погран перехід тільки для військових і нам потрібно їхати в Бекабад, він знаходився в 60 км на схід від.

З жартами, примовками діставшись до Бекабада, нас знову чекало розчарування - цей перехід був тільки для жителів найближчих міст. По ньому можна пройти, але тільки при наявності Узбецького або Таджицького паспорта. Нас знову розгорнули і направили на 80км на північ від до кишлаку Чанак, нібито там прямо на трасі знаходиться міжнародний перехід. Зціпивши зуби, ми знову пішли на трасу де зловили автобус, який нас підкинув до потрібного погран переходу.

Перехід кордону зайняв не більше години, протягом цього часу прикордонники з узбецької сторони кілька разів пропонували нам відтягнутися разом з ними і закинути насвая. Ми люб'язно відмовилися.

Люди змінилися, повітря стало прохолодніше - ми нарешті опинилися в Таджикистані.