Як я застряг в печері

Сьяновскіе печери, вони ж Сьянов, вони ж Сьяновскіе катакомби - в основному, штучного походження, хоча зустрічаються карстові порожнини і воронки. Приблизно з XVII по XIX століття там вівся видобуток вапняку для будівництва Москви. Загальна довжина досліджених печер і шахт - близько 30 км. За приблизними оцінками, справжня довжина Сьяновскіх печер - ок. 70 км.

Приїхали в полудень. Піднялися на гору і зайшли в магазин з великим тамбуром, де почали переодягатися. Найголовніше: це одяг, який не шкода - в ній має бути лізти на животі, спині, обтиратися об стіни, які не завжди сухі і рівні. На ноги - зручні міцні черевики, або старі кеди, які потім не шкода викинути. Я вибрав другий варіант.

Наколінники на любителя, але я, маючи двометровий зріст, знав заздалегідь, що на колінах доведеться провести багато часу, і придбав товсті наколінники з пластиковими чашками. Голова захищається товстої шапкою, каски не там не визнають, їх носять тільки ті, хто розбирає завали і прокладає нові штреки. І, звичайно ж, налобний ліхтар з хорошими батарейками.

На шию вішається шнурок з прив'язаною запальничкою, в кишеню - недогарок свічки. Під час зупинок ліхтарі вимикаються для збереження батарейок, і запалюється свічка. Переодяглися. Чистий одяг прибрали в рюкзаки, зимові курточки теж прибрали - в печерах постійна температура +8.

Швидким кроком пройшли ще метрів 300 до невеликого котловану, на дні якого стояла автобусна зупинка, біля якої лежала велика купа сміття. Там вже переодягалися і чекали своєї черги спуститися в Систему інші «системщики», спелестологи і просто любителі полазити. Ми почали пакувати рюкзаки у великі пластикові мішки «для цукру». Більшість штреків невеликої висоти, - не більше півтора метрів, - і рюкзак нести на плечах неможливо. Його або тягнуть за собою, або несуть в руках.

Дочекавшись своєї черги, ми зайшли в зупинку, яку притягли і встановили, щоб захистити вхід від дощу і снігу, і почали спускатися по залізній драбині в колодязь з бетонних кілець. Опинившись внизу, пролізли кілька метрів і побачили журнал з ручкою. Туди потрібно записатися всім, хто входить в печеру. Скільки людей, на який час і в якому гроті група буде жити. Записавшись і випивши горілки, почали рухатися в «наш» грот.

Скрізь низькі стелі, постійно потрібно йти, зігнувши коліна і спину, голова нахилена, в руках важкий рюкзак з одягом, спальним мішком і їжею. Довго так йти складно, тому на всіх великих розвилках встановлені лавки, зібрані попільнички з каменів. Тут же зустрічаємо «місцевих жителів». Всі вітають і прощаються словом «Доброго» - під землею немає дня чи ночі, та й не всім зустрічним хочеться знати, день зараз чи ніч. Разом з нами в Системі було ще близько п'ятдесяти осіб.

Добравшись до нашого грота, я з полегшенням виявив, що стеля тут високий і я, нарешті, можу випрямитися. Єдиний неприємний момент - це туалет, до якого потрібно було добиратися близько 100 метрів. І одному ходити в цих темних печерах і абсолютною тишею не дуже приємно. За відчуттями, до домашнього грота ми пройшли, проповзли і пролізли не дуже далеко, не далі півкілометра. Але виявилося, що ми в дальньому кінці Системи. У самій сухій її частини подалі від річки, а значить - найстабільнішою. Тут майже не буває обвалів, тому можна кричати і співати пісні. Все штреки і гроти біля річки - "мокрі" і мають назву «Штреки смерті». Ті мої друзі, які там побували, більше не хочуть повторити своєї подорожі.

Залишивши важкі речі і перекусивши, пішли гуляти. З новачків був я і дівчина Віка. Нам необхідно було пройти «обряд посвячення», і ми попрямували до щучками. Це природний лаз в камені довжиною близько десяти метрів, шириною не більше півметра і висотою сантиметрів 20-30. Лізти по ньому можна тільки вперед, і тільки з витягнутими руками. Деякі порівнюють проходження Щупаки з моментом народження людини. Особливої ​​складності у нас, «піонерів», проходження не викликало. Наді мною пожартували, заваливши вихід з Щупаки камінням - треба зізнатися, момент був не дуже приємний.

Потім ми пройшли в «Великий колоннік». Ось тут можна було знову випрямитися в повний зріст, адже це великий зал з стелями висотою більше трьох метрів. Взагалі, Система печер дуже велика, і подивитися все за добу, що ми там були, неможливо. Нам показали тільки маленьку частину, без звички і вправності постійно пересуватися в зігнутому стані дуже складно. Через годину спина вже «відвалювалася» і шия затекла. І вже нічого не хотілося - ні лазити, ні пізнавати, ні фотографувати. Однак все це відчувається тільки під час довгих переходів по штреку, як тільки трапляється цікаве місце - всі труднощі забуваються. І наступним таким місцем був «Аристарх» - велика кам'яна плита, що висить на ланцюгах. На ній лежала одяг. Мої провідники розповіли, що ще 10 років тому тут лежав скелет людини, одягнений в одяг, набиту камінням. Але поступово його кістки розтягнули на сувеніри.

Після «Аристарха» ми полізли до гроту Громов. І там був Карман. Цей кишеню я буду згадувати до кінця життя. Я там застряг. Це тупиковий незграбний лаз діаметром близько півметра. Спочатку він близько метра йде горизонтально, потім два метри різко вертикально, і внизу майданчик діаметром метра 3, але! висотою близько тридцяти сантиметрів. Навіщо туди залазити, мені не сказали, але я був захоплений всіма цими печерами і був готовий йти за новими враженнями без оглядки. Виявляється, туди потрібно лізти, щоб звідти. вилізти. У Віки це без проблем вийшло, а у мене немає. Під інструктажем досвідченого провідника, облазили тут все вздовж і впоперек, задом, боком і догори ногами, я почав намагатися вилізти. За сантиметру, потім по міліметру.

У підсумку саме в Г-образному переломі цього лазу я не зміг далі рухатися. Таз застряг, ноги не можна було зігнути в колінах. Пісок зі стін засипав очі. За півгодини сил не залишилося, та й паніка, підбирати до горла, вже не давала плавно рухатися. Заспокоювало тільки наявність друзів поруч. І посмішити розповідь, що одного разу тут застрягла дівчина вагою 150кг. І діставали її МНСники, які цю діру збільшили. Виявляється, цей Карман був ще вже. В результаті вибрався я з допомогою провідника. На той час у мене вже звело одну ногу, руку і спину. Довелося спуститися знову вниз разом з моїм рятівником, який, до речі, туди мене і загнав. І виліз я тільки з його допомогою, він підштовхував мене знизу і був опорою для моїх ніг. Ще 10 болісних хвилин і. Ура! Свобода. Друзі. Обіймання. 100 грам. Майже без сил я повернувся в домашній грот і вже не міг рухатися. Випивши ще й поївши, я пішов спати.

Прокинувшись, я з подивом дізнався, що у мене є м'язи, про які я і не здогадувався. І вони всі вболівали. Боляче було навіть дихати. Ще ні разу в житті я так не втомлювався. Єдино бажання з того моменту у мене було вибратися з цих печер і виїхати додому. Що я і зробив. У підсумку я все одно хочу туди повернутися. Розглядаючи зараз карту Системи, я розумію, як багато ще там цікавого. Головне хрещення я пройшов і, сподіваюся, подібного вже мені не належить. Хоча дивлячись на назву гротів і штреків, починаю сумніватися. Але обов'язково туди повернуся ще раз.