північний урал

Човни у нас надувні, з трьома відсіками і додаткової захисної проклеюванням дна. Весла-байдаркові, двухлопастні. Досвід попередніх плавань в подібних умовах переконав нас, що в порівнянні з байдарками ці човни більш живучі при проходженні порогів. Маючи меншу осадку, вони легше долають дрібні перекати, і, що для нас дуже важливо, їх набагато легше переносити в рюкзаках.

Місця, які нам належить пройти, - дуже красиві і різноманітні як за природними умовами, так і з точки зору об'єктів і особливостей рибної ловлі.

Рибна ловля на Північному Уралі жорстко регламентована, так що ми попередньо зв'язалися з відповідними організаціями Республіки Комі (басейн Печори) і Ханти-Мансійського національного округу (басейн Обі). Місцеві правила, укази, та й самі організації досить часто змінюються, тому інформацію про них необхідно мати найсвіжішу.

північний урал

Швидка річка шириною в кілька десятків метрів з кришталево-чистою, прозорою водою, кедрово-листяної тайгою по берегах і островах, з глибокими ямами, мілинами і перекатами. У більшості місць ловити можна і з берега, і взаб-родку. Перший же закид спінінгом з пологого берега нашого острова виявився вдалим - блешню (плямисту "ложку") схопив красень-харіус. Менше ніж за півтори години ми зловили сім харіусов, і найбільший з них важив рівно кілограм. Надалі ми постійно ловили в Щугоре середніх і великих харіусов спінінгом і вудкою. При лові спінінгом харіус брав і на невеликі обтяжені "МЕП-пси", і на дрібні і середні блешні, що коливаються, і на мініатюрні воблери. Але найчастіше ми використовували білі та плямисті "ложки", а при поганому клюванні - невеликі емальовані "Шторлінг". Ловили ми і вудками на живих оводів і на штучні мушки. Найбільші екземпляри попалися саме на світлі сухі мушки. Харіус брав краще в вітряну погоду, ймовірно, тому що при вітрі комах літало і падало в воду менше і риба була голодною. До того ж в спокійній, без мерехтіння, воді риба краще бачить і поводиться обережніше. Харі вус був основно "добавкою в нашому ню, і ловили ми стільки, скільки нам було необхідно. Іншу рибу, піймавши, відпускали.

У водоймах нашої країни мешкає кілька видів і підвидів харіусов. європейський, або звичайний, - на європейській півночі; сибірський - від річки Кара до Єнісею; восточносибирский - на схід від Єнісею; монгольський - в озерах і річках Туви; амурський -в басейнах Амура, Охотського моря, в Примор'ї, на Камчатці; байкальська - чорний і білий.

Сибірський харіус (Thymallus аг-cticus) - найбільш великий і, на мій погляд, найбільш красивий. Найбільший же харіус, за свідченням Л.П. Сабанеева ( "Життя і ловля прісноводних риб"), мешкає в річках Північного Уралу. І коли я кажу "великий харіус", то маю на увазі рибу вагою близько 1 кг і більше.

В останній день нашого перебування на острові табір відвідали два оленяр. Один з них - комі зі спінінгом в руках, інший - ненец з малокаліберної гвинтівки. Їх чуми стоять в долині лівої притоки річки Щугор, а самі вони намагаються ловити сьомгу. Сьогодні їм не щастить, однак в попередні дні траплялися екземпляри до 10 кг. Щоб така риба у берега не порвала волосінь вона у них 0,8 мм) і не зірвалася, той, що з гвинтівкою, стріляє рибі в голову. Вони розповіли нам про кілька ям на нашому шляху, де треба ловити сьомгу.

Пливемо вниз за течією річки Щугор. Через велику кількість речей в човні може перебувати тільки один чоловік. Двоє йдуть по берегу. Зупиняємося на першій ямі, про яку нам говорили оленярі, і дістаємо спінінги. Блешня у мене - біла "ложка" розміром з чайну. На третьому занедбаності взяла велика сьомга. Ривки її були різкими і сильними, а гальмо на котушці виявився недостатньо затягнутим. Тому при кидках риба зривала відразу багато волосіні, хоча я гарячково крутив ручку котушки. Зрештою я вивів її на мілководді і став підводити до мілини.

Сьомга була кілограмів на вісім. Дуже скоро взяла ще одна рибина і хоча вона була трохи менше, я знову довго водив її, а потім плавно вивів на мілину. Важила риба 4,5 кг. Мій колега -Леонід теж підчепив сьомгу і довго з нею боровся, підбиваючи до берега, проте вона зірвалася і пішла.

Рухаючись вниз за течією річки, ми зупинялися у ям і діставали спінінги. Було багато прикрих невдач, образливих сходів, але сама боротьба з цією чудовою рибою і ті екземпляри, які вдавалося вивести на берег, все компенсували. Ми милувалися ними, фотографували, зважували і відпускали. Найбільший з наших трофеїв важив трохи більше 8 кг і схоплений був на 12-сантиметровий жовто-оранжевий воблер. На мушку ми сьомгу не ловили.

У передостанній день сплаву по Щугору ми подолали пороги, які мають протяжність близько 3 км і діляться на три гряди валунів, розділених ділянками щодо безпечного русла. Валуни ці великі, місцями досить скупчені, але окатанні і для гумових човнів безпечні. Різко вираженого ступеневої падіння потоку води тут немає, тому це швидше навіть не пороги, а захаращені перекати -шівери.

Нижче порогів характер долини помітно змінився. Вона як би розширилася, а гори відсунулися. Через кілька кілометрів вийшли до гирла великої правої притоки Щугора - річки Волоковки. Тут колись проходив старий Сибиряковского тракт. Знайшли хорошу яму. У мене на довгасту білу з червоним коливається блешню довжиною близько 10 см взяла сьомга вагою приблизно 8 кг, з якою я боровся хвилин п'ятнадцять. Дімі на жовту "ложку" попалася сьомга на 5 кг. Це була наша остання ловля сьомги.

Перевал через Уральський хребет

Нам потрібно було піднятися по Волоковкой якомога вище і, переваливши через Уральський хребет, спуститися 1 до одного з приток річки Ятрія, по якій ми повинні сплавитися до Саранпауля. Човни прив'язали двома кінцями репшнура - за ніс і за кочет. Так їх можна тягнути проти течії, рухаючись по "бічевніку" - стежці на березі вздовж кромки води - і керуючи ними подібно повітряного змія. На перекатах заходили в воду і проводили човни серед каменів, знімаючи їх з мілин. На деяких зовсім дрібних перекатах човен з вантажем доводилося піднімати за кочети і так долати мілководді, відчуваючи, як каміння шкребуть по днищу. Рухалися зі швидкістю трохи біль- 'ше 2 км на годину. Через кожну годину відпочивали хвилин п'ятнадцять. Робота важка. Побоювалися, що човни не витримають.

Половити харіуса на мушку вдавалося лише рано вранці і в кінці дня. Риба йшла велика - близько кілограма. Особливо гарні були клювання, коли харіус блискучою торпедою вискакував з води назустріч падаючої приманки і хапав її в повітрі. У шлунках спійманих харіусов я виявив щільну масу чорних хітинових частинок - залишків комах (головним чином комарів), хвойні голки, палички від будиночків дрібних ручейників. А у самого великого, що важив понад 1 кг, ще й залишки миші або землерийки.

Чотири дні повністю пішли на човникову перенесення вантажу через перевал з західного схилу Уралу на східний. Попереду Сибір, річки басейну Обі. Вийшли до верхів'їв річки Велика Турупья. В цьому році річка тут настільки мілководна, що раз у раз доводиться перетягувати човни на руках, місцями прорубувати та розбирати завали зруйнованих в річку дерев. На це пішли два дні. Вранці третього дня я встав раніше і спробував ловити під нависає скелею вудкою з хробаком. Попався харіус на 700 г - перший на східному схилі Уралу. Пофарбований він яскравіше, ніж екземпляри, спіймані на західному схилі. Днем разом з Леонідом виявили нові ями. Незважаючи на дощ, видно було, як харіус грає на струмені. За годину на мушку і хробака зловили десять риб загальною вагою 5,5 кг. Харіуси дуже сильні, їх важко утримати в руці, коли знімаєш з гачка. Голова у них дещо менше, а рот більше, ніж у харіусов, що мешкають на західному схилі, спинний плавник вище і яскравіше. Харіус краще брав на мушку, але найбільший попався на хробака. Мокрі від дощу і риби руки швидко мерзли, довелося навіть розвести невелике багаття. В одній з ям спінінгом на маленький "Шторлінг" зловили п'ять хороших харіусов, хоча я не раз чув від рибалок і туристів, що на східному схилі харіус на блешню не бере.

Після дощів вода в річці піднялася і придбала коричневий відтінок, протягом в багатьох місцях стало швидким. Нерідко доводилося висаджуватися і пішки обстежити найбільш складні ділянки, особливо у вузьких, подібних каньйонах, місцях. Але в міру сплаву протягом ставало спокійніше, берега поступово розступалися і знижувалися. Царство харіусов залишилося позаду.

Надвечір виплили на Турупьінское озеро. Тихо. Вода як би застигла. На горизонті пологі гори. Саме озеро здається неглибоким, в більшості місць водяні рослини досягають поверхні. Човни раз у раз полохали стоять в траві великих щук. Заходять сюди і таймені. Намагалися ловити спінінгом, але риба не брала - після недавніх дощів вода сильно піднялася, затопила чагарники по берегах. Місцеві жителі, які піднімаються до озера по річці Ятрія на моторних човнах, ловлять тут великих щук, іноді і тайменів, полюють на качок. На жаль, витративши багато часу на подолання перевалу і проходження верхів'їв Великий Турупьі, ми вибилися з графіка і не могли чекати спаду води на озері, щоб по достоїнству оцінити його багатства.

Річка з'єднується з Турупьін-ським озером невеликий протокою. Її течія спокійна, перекати досить глибокі для наших човнів. По берегах багато красивих, привітних місць. Тайга стає все більш светлохвойной - великі сосни і модрини. Пустили спінінг як доріжку. Після декількох зацепов пішов довгоочікуваний "живий" ривок, і сильна риба туго заходила на кінці волосіні. Справлятися зі спінінгом, сидячи в човні на купі речей, дуже незручно, тому ми підгорнули до берега. Риба довго не хотіла здаватися, але я все ж потроху підводив її ближче і ближче. А коли вона опинилася на мілині, я, не послаблюючи волосіні, плавно і швидко виволік її на траву. Після численних стрибків і переворотів риба трохи заспокоїлася. Це був невеликий таймешонок, хоча при виведенні він здавався нам набагато більші. Вирішили, що бранця треба відпустити. Попливли далі. Незабаром попереду показалися білі вапнякові скелі, що підносилися уздовж правого берега метрів на п'ятдесят над водою. Зверху вони обрамлені темною зеленню тайги. Місце було настільки красивим і привабливим для риболовлі, що ми вирішили, незважаючи на явний дефіцит часу, зупинитися. Відразу ж з спінінгами вирушили до скель. Я ловив на важку подовжену білу блешню. Глибина біля скель велика, але риба не брала. А ось з боку лівого берега досить часто долинали сплески великої риби. Мабуть, вона виходила годуватися на більш дрібне місце. Леонід не витримав і пішов туди. Незабаром я почув звуки боротьби і став спостерігати за його діями. Перед ловом він, боячись за волосінь, трохи послабив гальмо котушки, і тепер риба легко зривала відразу по кілька метрів волосіні. Він знову і знову підводив її, але в якийсь момент риба робила новий ривок і все повторювалося. На секунду він відпустив ручку котушки, щоб підтягти гальмо. Але і цієї секунди виявилося досить, щоб риба звільнилася і пішла, так нам і не з'явившись. Треба було все ж обзавестися котушкою "розумніше".

Кілометрів через вісім причалюємо до викошених лузі. На річці б'є велика риба. Один з учасників нашої експедиції, студент Діма, спробував ловити, але безрезультатно. Можливо, це хлюпоче НЕ хижак, а щокур (з роду сигів), який мешкає в цих місцях і досягає солідних розмірів, але на блешню не бере.

Рано вранці над річкою стелиться туман. На чистому небі -звезди і половинка старіючої місяця. Так починається останній день нашої подорожі. До вечора ми вже в Саранпауле.