Повернення до витоків - журнал мото - мото-magazine - за кермом

Запрошували в організований міжнародний мотопробіг, присвячений 135-річчю від дня народження засновника марки JAWA Франтішека Янечек.

Чим ближче дата виїзду, тим більше долали сумніви. Адже учасником пробігу міг стати будь-який власник мотоциклів Jawa або CZ, а значить, на дальняк відправляється нес'езженная компанія малознайомих людей на архаїчної техніці «кошлатих» років випуску. Мимоволі задумаєшся, на якому кілометрі від Москви почнеться падіж ... Але чи це не пригоди? Та й погано їхати краще, ніж добре сидіти!

День старту. На бруківці Василівського спуску уздовж стіни Кремля вишикувалися учасники пробігу: три «бабусі» (559, вона ж «чекушка», і дві 360), «Чезет 472.6», дві «Яви 638» (одна з коляскою), а решта - «Яви 634 »різних модифікацій. Учасників очікувалося більше, але, як це часто буває, в останній момент по з'явилися термінові справи, захворіла улюблена теща, засмутився кишечник ... Ті. кому не «вибило дно» (в прямому і переносному сенсі), тут: всього 14 мотоциклів і 4 машини супроводу, в тому числі команда з Новосибірська.

Ми їдемо по вулицях столиці. Перші враження? А здорово! Після величезних сучасних турер тебе несе щось маленьке, спритне, яскраве, з двотактний-дзвінким «Дринь-гань-гань!». Ранкове сонце сяє в хромованих накладках «старушачьего» бака, а на душі якось по-дитячому радісно, ​​бадьоро. Я відразу вирішив не оцінювати «Яву» звичайним мірилом, порівнюючи її з останніми (і не дуже) досягненнями світового мотопрому. Адже, по суті, я маю справу з олдтаймером, технологіями майже півстолітньої давності. Хтось проворчіт: «У музеї їй і місце!» Ні, хлопці! Адже першими моїми емоціями був щенячий захоплення від повернення в щось світле, легке, далеке ... від повернення до витоків. Їх ви теж відправите в музей.

Хоча, на відміну від багатьох, в моїй історії саме «Яви» не було. Моє входження в мотожізнь довелося на кінець 80-х, епоху занепаду рокерского руху і зародження байкерської культури. Моїм еталоном став «Харлі», і я почав тягнути вилки і гнути рулі спочатку на старих «ІЖах», а потім і на «Уралах». Але я ще пам'ятаю, як із захопленням відривався від пісочниці, щоб розгледіти котився повз хлопця на чимось блискучому рикаючому.

Повернення до витоків - журнал мото - мото-magazine - за кермом

Столиця залишилася позаду. Оповита сизим димком двухтактного вихлопу, колона рухається на захід. Спереду і ззаду машини супроводу. Швидкість 80 км / год, для «бабусь» оптимальна. Строй мотоциклів поступово вирівнюється, люди вкочується. По суті, «Ява 640 Москва» - це стандартна «Ява 640», зовні стилізована під «стареньку». Задумуючи проект «Репліка», Павло Крючков розсудив, що майбутнє заводу Jawa - в його історії. Я з ним абсолютно згоден. Безглуздо будується зі світовими виробниками з Японії, США, Європи, а тим більше Китаю. Ринок уже поділений. Шлях «Яви» - це шлях індійського «Енфілда» і нашого «Уралу»: невеликі партії мотоциклів в ретро-стилі, але з надійною сучасною начинкою. Що думають про це на заводі? Дізнаємося! Якщо доїдемо ...

Кожні 80-100 км зупинка. Заправка, перекур, перекус ... А головне - необхідність розім'яти стегна. Адже, по суті, «Ява» - міський мотоцикл, і його скромне сидіння не розраховане на великі пробіги. Коли дупі ставало несила, я згадував наших батьків і дідів, які так само півстоліття назад відправлялися в Крим або передгір'я Кавказу. Навантажені важкими брезентовими наметами і іншим похідним скарбом, вони так само неспішно долали сотні кілометрів, борючись не тільки з російським бездоріжжям, але і з погодою, адже замість екіпа з мембранами і термобілизни у них була льотна шкірянка або ватник, замість мотобот - кирзові чоботи, а замість дощовика - плащ-намет ... Я не закликаю повернутися «назад до природи», ходити в шкурах і полювати з цибулею. Але щоб відчути всю повноту життя, потрібно часом відчути силу духу наших предків, зануритися в минуле. Ні дерева без коріння, а людини без історії.

За день пройшли трохи більше 500 км і вже затемна розбили табір прямо поруч з трасою. За вечерею познайомилися ближче. Виявилося, що в мотодальнобое практично всі новачки. Багато хто не від'їжджали від будинку більше 100 км і ні разу не їздили в колоні. Тим приємніше було бачити, що у них непогано виходить. На наступний день від колони відпали новосибірці - типу, ми занадто повільно їдемо (в результаті зустрілися з ними вже в Чехії, причому ми приїхали на день раніше).

Повернення до витоків - журнал мото - мото-magazine - за кермом

У підвісці нічого не змінювалося: стандартні «чезетовскіе» нерегульована телескопічна вилка і маятник з двома амортизаторами (з преднатягом пружин) ззаду. Спереду дискові гальма з 1-поршневий скобою. Для трохи більше 150 кг спорядженої маси мотоцикла він реально ефективний. Задній залишився барабанним, але теж зовсім непоганий.

Я теж вирішив вирватися вперед, щоб встигнути поспілкуватися з друзями в Бресті. І подолати внутрішні сумніви в ненадійності «Яви», а для цього поспілкуватися з нею тет-а-тет. Не знаю, чому, але на архаїчної техніці виникає відчуття якоїсь незахищеності і, як наслідок, відкритості світу. Десятки разів я проїжджав по цій дорозі, але щось подібне випробував лише 10 років тому, коли відправився на байк-фест в Бресті на «щура» з старенькій «Хонди» 1978 року. Спасибі, «Ява»! Ти знову подарувала мені зустріч з минулим.

Головна відмінність від звичних всім «Яв» - електростартер і роздільна система мастила. Остання дуже зручна: 1,5 л олії, залитого в бачок під сидінням, вистачає приблизно на 1300 км. При відсутності тахометра обороти давав по відчуттях, які легкою вібрацією передавав мені мотоцикл. Необкатаному мотору не подобалася швидкість понад 90 км / год, і я не наполягав. Витрата 6 л на сотню, на мій погляд, забагато: майже 1700-кубовий важкий «Харлі» поїдає стільки ж ...

Увечері в Бресті мій друг Віталік «Кащей» запитав: «Ну і як враження?» «Кумедний мотоцикл. - відповів я. - Не варто ставити надзавдань, і їздити можна ». І все ж надзавдання були поставлені! На наступний день треба було пройти 700 км, з огляду на кордон і перетин Варшави. День обіцяв бути важким. Так воно і вийшло. До Франкфурту-на-Одері ми прибули о 6:30 ранку, провівши в сідлах майже 22 години. І команда витримала! Не розгубившись в забитої машинами Варшаві, що не заснувши на монотонному нічному автобані.

На кордоні нас зустрів Стас, який живе в Німеччині - теж шанувальник «Яви» і учасник пробігу. Він проводив нас до кемпінгу, де прямо на парковці відзначили вдале завершення цього дня. «Залишилося всього 450!» - обнадіяв Павло. «Ну після сьогоднішнього це як за хлібом сходити!» - з полегшенням видихнули учасники пробігу. П'ять годин сну - і ми знову в дорозі. Страхи, навіяні чутками про ненадійність «Яви», поступово розсіювалися. На зупинках хлопці щось підкручували, підтягували, але ще жоден мотоцикл не «обсипався», все в строю!

Повернення до витоків - журнал мото - мото-magazine - за кермом

У Дрездені нас зустрічали місцева преса і ще один учасник пробігу - Саша (як і Стас, який живе в Німеччині). Поки суд та діло, почало темніти. Решта 200 км до місця дислокації - замку Конопіште під Прагою - ми їхали по нічному автобану. У передгір'ях Татр заблукали через будівництво нової автостради. Температура впала до + 7 ° С. Уже під Прагою на «Яві 250» пропала зарядка, але з штовхача її все-таки вдалося оживити. Якщо мені, досвідченому і правильно екіпіровані, було важко, то яке ж іншим.

Проїжджаючи через Прагу, зупинилися на Вацлавській площі, умовної кінцевій точці пробігу. Але дружного «Ура!» Не вийшло - за дві доби, проведених в сідлі, з 5-годинною перервою на сон, люди вимоталися до крайності. Останній кидок, і о 4 годині ночі ми заселилися в пансіон під стінами замку. Я сидів на нічний веранді і, потягуючи сливовицю, споглядав темні силуети наших мотоциклів, припаркованих уздовж готелю. Якось не вірилося, що все вийшло. Згадав цитату з «Аліси в країні чудес»:

- Нічого не поробиш, - сказав Чеширський Кіт. - Всі ми тут не при своєму розумі - і ти, і я. - Звідки ви знаєте, що я не в своєму розумі? - запитала Аліса. - Звичайно, не в своєму! - відповів Кіт. - Інакше як би ти тут опинилася.

Так, ми тут! І ми зробили це! Щоб відчути ейфорію від подолання себе і Шляхи, я ліз в грязі і гори, намотував тисячі кілометрів по обмерзлих зимових доріг ... А всього-то варто було покататися до Праги на архаїчному мотоциклі! Вранці ті, хто знайшов в собі сили, відправилися в Прагу проводити в навколосвітню подорож заводського пілота на «Яві 350». Раніше я б сказав: «На« Яві »? На дальняк. »Але ми-то тут! До того ж на спеціально підготовленому мотоциклі, та з підтримкою заводу ... Чому б і ні?

На наступний день ми відправилися в Тинец-над-Сазавою на завод Jawa. При соціалізмі це було справжнє містоутворююче виробництво, випускало більше 100 000 мотоциклів на рік. Зараз все площі розпродані, а у заводу залишилося лише одна будівля, хоч і значна, 10-поверхова. Нас зустріли представники заводу, показали весь сучасний модельний ряд, провели по цехам. Незважаючи на чутки, завод живий! Конвеєр рухається, випускаючи близько 3000 мотоциклів в рік. Увечері на банкеті, влаштованому на честь нас керівництвом заводу, я запитав у виконавчого директора пана Грушки, яким він бачить майбутнє «Яви». «Думаю, це шлях Harley-Davidson, тобто дивитися в майбутнє з оглядкою на минуле». - відповів він. Кілька одіозно, але в цілому вірно.

Повернення до витоків - журнал мото - мото-magazine - за кермом

14-літровий бак-крапля - «старушачій» (такий же використовувався на багато в чому схожою 639 Chopper), а сталеві крила, капоти і сидіння виготовлені вручну майстрами ТД «Ява Москва». У задній частині сталевий трубчастої рами внесли деякі зміни для відповідності ретростилю. Ланцюг головної передачі ще на заводі «проварена» в графітової мастила, повністю закрита кожухом і обслуговування не вимагає. Її лише потрібно періодично підтягувати, що зовсім не складно, навіть в польових умовах. Міняти рекомендується раз в 10 000 км.

Вся електрика - генератор, безконтактне електронне запалювання та інше - виготовлена ​​чеською компанією VATE. Проблем з нею не виникало, і нарікань від інших я не чув. Фара, стоп-сигнал, замок запалювання, спідометр взяті у тій же «бабусі» для збереження стилю. А пульти на кермі вже сучасні, зі звичним для нас управлінням.

Мабуть, щоб прийти до істини, треба самому пройти тернистий шлях, не озираючись на чужі помилки. Хоча я б озирнувся ... А «Ява», на якій я їхав, - це прототип, створений ТД «Ява Москва». Правлінню заводу репліка сподобалася, і воно дало добро на випуск ювілейної партії з 10 мотоциклів (6 з них вже знайшли господарів). Поставити їх на конвеєр завод поки не готовий: занадто дорого обійдеться переобладнання. Можливо в майбутньому…

Тиждень в Чехії пролетіла на одному диханні. Ми відвідали кілька приватних мотомузеев. В одному з них для нас завели легендарний мотоцикл - Jawa 500 OHC Twin. Двоциліндровий четирехтактніков випускався з 1952 по 1958 роки і на експорт не йшов. Багато цікавих моделей задушив Радянський Союз, адже він був основним споживачем продукції заводу (з 3,5 млн. Мотоциклів 2,5 було відправлено в СРСР), а радянській людині ні до чого дорогий і потужний мотоцикл, та й розширювати базу запчастин було неохота.

Але час невблаганно. Команда вирушила назад знайомим шляхом - автобанами через Німеччину. І все ж мені не вистачало того, що американці називають experience (досвід, переживання, враження), і я в поодинці рвонув навпростець, через Татри і вузькі польські доріжки з численними населеними пунктами, з наміром зустрітися з товаришами вже в Бресті. Тільки я, «Ява» і Дорога. Взяв лише найнеобхідніше. Ніякого набору ключів, ніяких запчастин. Але я вже повірив у надійність мого залізного коня. Я знаю, що тільки справжнє Залізо може дати стільки позитивних емоцій, і саме на рівні емоцій з ним і треба спілкуватися. Віра в нього - основна запорука успіху.

Повернення до витоків - журнал мото - мото-magazine - за кермом

«Серце» мотоцикла - двоциліндровий двотактний 638-й двигун об'ємом 343 см3, добре знайомий ще по 1980-х років минулого століття, але дещо модернізований. Наприклад, на додаток до традиційного кику встановлений електростартер і рідкісна в той час в наших краях система роздільного мастила «Ойлмастер». 27-сильний двигун, звичайно, слабенький: відчутно напружується на підйомі або з пасажиром. А 4-ступінчастою коробці передач на трасі не вистачає 5-й швидкості.

Ще ніколи ця дорога не була такою довгою за часом і такою швидкою по відчуттях. Я насолоджувався, пролітаючи по звивистих доріжках крізь маленькі чеські містечка на «Яві». Іноді наступало лихоліття, коли я не розумів, чи відбувається все це в ХХI столітті або в середині ХХ-го ... Десь за Вроцлавом потоком повітря мені зірвало відкритий визор, і я вже зовсім автентично пив зустрічний вітер ... разом з пилом і мухами. Після обкатки «Ява» бадьоро тримала сотню, правда, витрата виріс до 8 л. В горах відчутно напружувалася на підйомах, доводилося переходити на третю, а часом і на другу передачу. Але ретро-байк не для поспішайок, його покликання - сповільнювати плин часу. Та й ми нікуди не поспішаємо. Просто їдемо, їдемо ...

Вечорами я слухав, з яким захопленням учасники пробігу розповідають про свої мотоциклах, з яким інтересом обговорюють технічні моменти. Слухав і намагався зрозуміти: за що ж вони люблять цю старомодну, по суті технічно застарілу техніку? І зрозумів, що любов до таких мотоциклів подібна до любові до жінки. Любові справжньої, яка не вимагає пояснень або аргументів. По-справжньому люблять не «за що», люблять «тому що». Не буває техніки застарілої, є техніка свого часу. А за допомогою романтиків-ентузіастів вона залишається поза ним.

Мотоцикл надано ТОВ ТД «ЯВА МОСКВА».

Екіпірування та спорядження - від компаній Force'Age, BASK, Kiwidition.