Туризм або смерть трохи про красу і перспективи - накипіло

Не знаю, чи помітили ви, що зараз не модно бути депресивним. «Пост зраду» - це прям фу-фу-фу яке, краще відразу починати з себе і писати про досягнення і про хороше, а також не розхитувати човен. Тому я почну з позитиву і гарних фотографій.

Створили - це написано не для красного слівця. Складні і ледь помітні стежки з'єднувалися разом, прокладалися нові, заступом завали, наносилася маркування ... Чесно кажучи, найстрашніше побоювання перед походом у мене було «а раптом заблукаємо». Так ось, воно не виправдалося - мітки знайти дуже легко.

Ми вирішили йти від села Місловка до Осмолоди і не прогадали - маршрут вийшов відносно легким (якщо у вас в групі буде дівчинка-підліток зі складним характером і світовідчуттям, враховуйте цю обставину!) І практично безлюдним. За 53 км шляху ми зустріли не більш десяти чоловік.

Всього у нас було п'ять переходів і п'ять діб, а також три вершини. Початок походу було чудовим: ми годину купалися в найчистішої гірській річці. Але після цього настрій трохи впало - побачили першу вирубку, як потім виявилося, маленьку. Підйом від Місловкі до першої вершини за один день не подужали, ночували на хребті. Це в буквальному сенсі врятувало нас від сильної грози з громом і блискавками, яка бушувала всю ніч на вершині, а нашу стоянку зачепила лише краєм.

Другий день розпочався з гучних стогонів: розніжені міські організми рішуче відмовлялися розуміти, що потрібно піднятися і йти. «Як, не може бути, знову наверх ?!» - нили діти. Але ми це зробили. Перша вершина, Малий Пустошак, подолана! За нею - друга, Пустошак Великий (1423 м).

Туризм або смерть трохи про красу і перспективи - накипіло

На другий же стоянці ми переконалися, що фраза «карпатська погода» - не перебільшення. Сонячний жаркий день перетворюється в дощовий і холодний за кілька хвилин. Не дарма я вдома тренувала дітей на швидкість одягати теплі речі і дощовик. Ми якраз вийшли на галявину Німецьку, встигли поставити намети і приготувати вечерю, як нас накрило дощем. Всю ніч галявину безжально полоскати, а ранок видався туманним настільки, що, буквально за вуха витягнувши себе з намету, я зрозуміла, що ми знаходимося прямо в хмарі. Не було видно нічого - навіть витягнутої руки. Зате коли піднявся вітер, настала краса.

У лісі було не менше красиво, зате куди як більше мокро.

Скажу чесно, зібрати табір в таких умовах було складно, а шлях через мокрі місцеві лопухи в людський зріст - це взагалі непередавані відчуття. Головне було вселити дітям, що це такий прикольний квест, в кінці якого на всіх чекає багато смачного. Всі проблеми забулися після величезного чорничники, коли через дві години на нас висохла одяг і взуття. Коли ми таки здолали Горган Ілемський, вищу точку нашого маршруту (1586 м), були просто щасливі.

Туризм або смерть трохи про красу і перспективи - накипіло

Засмучувало одне - з вершини було добре видно, що буквально на кожній горі є лисини-вирубки. Як же їх багато ... Однак ми втомилися і хотіли їсти, а попереду було ще три дні шляху, особливо придивлятися було колись. Треба йти вниз, і спуск по величезним порослим жовтим лишайником камінню запам'ятався надовго. Чи треба говорити, що, за парадоксальним збігом, дітям він дуже сподобався і тепер уже ми чули ниття: «А коли знову будуть камінці?».

Але камінці скінчилися. Знову почався ліс - після дощу він здавався дійсно чарівним, все блищало, переливалося, під ногами пружинив мох. Далі ми йшли по хребту Аршиця. На карті відмічено п'ять великих струмків, біля першого ми радісно заночували.

Наступну ночівлю припускали зробити біля гірського озера Аршиця, перед яким теж був позначений струмок, тому ми розслабилися і воду з собою вирішили не нести. На жаль, все вийшло інакше. Після другого струмка ми наткнулися на гігантську вирубку. І весь час, поки йшли, чули вереск пив і гуркіт падаючих дерев. Чесне слово, я не могла повірити, коли вловила знайомий запах бензину - але це було так, він долітав з протилежного схилу, де на горі Яйко Ілемський народ запекло боровся з природою. Далі вирубки почали траплятися частіше. Старі, нові ... Частини туристичної стежки, яку так ретельно робили «Карпатські стежки», були просто знищені, частина - завалені зрубаними деревами, які навіть не завдали собі клопоту вивезти. Ну, хоч одну мітку залишили, спасибі.

Туризм або смерть трохи про красу і перспективи - накипіло

З п'яти струмків два зникли, третій явно доживав останні дні. Унікальне гірське озеро Аршиця пересохло. Просто по струмках проїхала важка техніка, нагорі вирубали дерева, і вода пішла. Так лісорубам було коротше і зручніше проїхати. А що, це ж їх земля, мають право. Правда, потім інші дерева без води засихають, дощі розмивають схил, починаються неприємності у вигляді селів і повеней, але то коли ще буде. А зараз треба пиляти.

І ввечері, протопавши пристойний відрізок шляху, ми опинилися без води і стоянки, зате з підлітком, враженим недосконалістю навколишнього світу і розмірами місцевих комарів. Наш героїчний начальник експедиції і за сумісництвом тато втік здійснив подвиг і за дві години приніс води, а ми поставили намети абияк і на будь-чому, зате самі 🙂

Вранці знову був спуск. Ми тихо пораділи, що не пішли ввечері далі, послухавши внутрішній голос мене: вночі хтось вимкнув регулярний дощ і крута глиниста стежка трохи підсохла. І внизу нас чекала нагорода - лісове озеро Россохан.

Туризм або смерть трохи про красу і перспективи - накипіло

Знаєте, я не дуже люблю всі ці поетичні заїжджені порівняння «ах, в його неймовірно прозорою поверхні відбивалося синє чисте небо», але воно таки відбивалося. І озеро дійсно абсолютно прозоре і чисте. Це красиво неймовірно. До того, що хочеться плакати - бо ти, з одного боку, цю красу побачив, а з іншого - розумієш, що сюди теж може взяти і приїхати по струмку трактор. Просто тому, що хтось отримав «ліве» або «праве» дозвіл на вирубку лісу на цій ділянці гори, а іншої дороги немає.

Так, ось вона, зрада зрадная. Озеро ж є, чого нити? Але озера Аршиця вже немає. І робота на лісовозі в тутешніх місцях вважається найкрутішою і бажаною. Як і робота митником, які перевіряють ліс, що вивозиться з України ешелонами.

Далі почалася сама нецікава частина маршруту. Так, ще були гори, і чорниця, і дика малина, і ночівля в красивому місці, але вже зустрічалися люди і, головне, сліди їх перебування. Останні кілометри замість туристичної стежки ми йшли по дорозі. Справжньою, наїждженої дорозі, пробитою грейдерами, що розходиться щупальцями по всіх навколишніх горах. Тут вже майже не було туристичних міток, але вони були і не потрібні - де починається цивілізація, було чітко зрозуміло.

Туризм або смерть трохи про красу і перспективи - накипіло

І наостанок - пара невеликих рад.

Дощ. Він буде обов'язково. Тому - вітровки, дощовики (все це повинно лежати зверху, в максимальній доступності). І непромокальні намети з хорошими тентами.

Холод. Навіть влітку температура в горах опускається до + 2 ° C. Тому не лінуйтеся нести термобілизна, Флиска і вітровки - вони стануть в нагоді.

Шкарпетки. Їх має бути багато (і всі вони будуть мокрими в кінці походу).

Їжа. Зараз великий вибір так званих субліматів - сухих натуральних продуктів. Звичайно, мівінка та інші бульйони на пальмовій олії зі слідами курки дешевше, але 30-40 грн за упаковку справжньою смачної каші з м'ясом або борщу в горах - це взагалі незрівнянно, повірте. Ми брали українські марки «їдло» і «Happy Еlk», задоволені обома. Плюс ви знижуєте вагу рюкзаків!

Зв'язок. У Карпатах з цим складно, дізнавайтеся заздалегідь, де який оператор дає нормальний прийом. В Осмолоді, наприклад, тільки «Київстар».