У Карелію на автомобілі

Нарешті, проїхавши рівно 777 км від початкового пункту, ми в'їхали в республіку Карелія, про що сповістив покажчик. Недалеко від цього місця є поріг на річці Асіланйокі. Це було перше заплановане місце огляду. Поріг не великий, але є в ньому щось особливе, сильно притягує. Поруч з порогом розташовуються руїни старої ГЕС. У декількох метрах нижче за течією річку перетинає міст, з якого поріг постає у всій своїй красі. На зворотному шляху (на трасу), ми вирішили забратися на варту поруч з дорогою скелю. Зверху відкривається панорама на село, а вдалині видно води затоки.

Далі ми хотіли подивитися Хійтольскіе скелі. Це прямовисні скелі, приблизно 20 метрів заввишки. Правда, дістатися до них було не просто. По-перше, через деякий час після в'їзду в Карелію, замість асфальту почався грейдер, що сильно ускладнило і уповільнило швидкість пересування. Машини були схожі на жучків, повзучих по дорозі. Виглядало дуже весело, особливо процес обгону. По-друге, при пошуку скель ми злегка заплутали. Зрештою, діставшись до потрібного місця, ніхто з нас ніяк не очікував, що прямо біля дороги вгору виросте 20-ти метрова прямовисна стіна з дертися по ній альпіністами. Зазнавши свої сили в скелелазінні, наш транспорт продовжив шлях.

Рухаючись далі, на північ, по дорозі нам сподобалася ще одна скеля, правда вже не прямовисна, але все ж досить висока. Забратися на неї не склало ніяких труднощів. По дорозі на вершину була з'їдена значна частина суниці та малини, що росте на схилах. Насолодившись панорамним видом на околиці, ми поїхали в Лахденпохья. Після цього містечка ми збиралися знову знайти місце стоянки і заночувати. Але замість того, щоб продовжувати рухатися по трасі А129, було прийнято рішення проїхати по сусідній дорозі через село Луміваара, в околицях якої знаходиться занедбана кірха. Висловлюючись простою мовою, це церква. Причому, подібних їй безліч в Карелії. Саме ця кірха привернула нашу увагу з тієї простої причини, що вона розташовувалася практично по шляху і, що найважливіше, можна забратися на дзвіницю (там все ще залишився висіти дзвін), що ми не забули зробити.

Містечко, де розташувалася церква, саме по собі дуже мальовничо. Сосновий бор на невеликій височині перемішаний з невеликою кількістю беріз, а навколо ні єдиної душі. Що ж, для першого дня в Карелії вражень предостатньо і справа наближався до вечора, так що необхідно було знайти місце для ночівлі. Дуже хотілося зупинитися на березі озера, але в цю ніч, як, втім, і в попередню, на самому березі розташуватися не вдалося. Але сьогодні ми встали на гірці пристойної висоти, поросла лісом. Якщо підійти до краю, то можна було насолоджуватися видом на озеро Ахвен'ярві і веде до нього поле, недавно «підстрижені» комбайнами і відливають золотом в променях призахідного сонця. Місце ночівлі було вибрано спеціально ближче до міста Сортавала, тому що звідти ходять катери «Метеор» до острова Валаам. Зрозуміло, побувавши в Карелії, не можна не відвідати таке місце.

У Карелію на автомобілі
Отже, приїхавши на річковий вокзал досить рано, нас чекало розчарування: через «нельотну» погоди (був дуже сильний туман) і малої кількості туристів всі рейси, крім одного скасували. А той самий єдиний рейс був весь заброньований для якоїсь групи туристів і ймовірність наявності вільних місць здавалася зовсім невелика. Але на наше щастя тут же знайшовся приватник, який зважився відвезти нас на Валаам на 50 рублів дорожче офіційної плати. Довго думати не довелося. І ось ми на острові. Трохи поблукавши і подивившись самі «вершки» (скит на острові, здається Нікольський і монастир), вирішили закупитися сувенірами. Взагалі, було легке розчарування від побаченого, тому що очікували більшого. Можливо, враження зіпсував час від часу починався дощ. Хоча, звичайно, природа чарівна.

Повернувшись в Сортавала, ми вирішили, що шлях туди і назад на приватному катері (наше озерне таксі) по хвилях Ладоги і отримані від цього відчуття стоять тих грошей, які ми витратили. Витративши два з половиною години на перебування на Валаамі і два з половиною години на дорогу туди і назад, пора було рухатися далі. Промчавши вгору по карті (знову на північ), по шляху до мармурових каньйонах Рускеала, ми зупинилися подивитися на водоспади з к / ф «А зорі тут тихі». Погодка так і залишалася похмурою, але цей факт тільки додав колориту цьому містечку. І знову легке розчарування - настільки красиве місце перетворено в туристичний пункт огляду з усіма наслідками: ларёчкі, палаточки, пиво, гамбургери і т.д. На мій погляд, коли людина хоче подивитися природу, все окультурення втрачає сенс. Виходить, що ти прийшов в зоопарк дивитися на забитих і замучених тварин, тільки замість них тут були водоспади, які набагато цікавіше побачити в дикій природі без людського втручання. Але, як би там не було, ми планували на сьогодні ще одну зупинку перед ночівлею. Через те, що на Валаам було витрачено багато часу, довелося змінювати плани і терміново шукати місце для ночівлі, ніж ми і зайнялися. У підсумку доїхали практично до озера Яніс'ярві. Але виявилося, що там починається прикордонна зона, куди без спеціальної папірці дядька прикордонники не пускають. Коли місце стоянки було знайдено, полив дощ і довелося терміново залізти в намет і вже там допити чай, після чого всі поснули.

Прокинувшись, ми стрімголов помчали в мармуровий каньйон Рускеала. Зазвичай туди привозять величезні групи туристів, а хотілося все подивитися без них. Приїхавши на місце і не знайшовши, кому ж можна віддати гроші за вхід, ми вирішили піти все подивитися, а на виході заплатити. Так і зробили. Каньйон справляє дуже сильне враження. Грубо кажучи, він являє собою величезну яму з мармуровими стінами, до половини залиту прозорою водою бірюзового кольору. На рівні води є кілька печер - колишні штольні. Вид просто запаморочливий і здається, що це справа рук самої матінки природи. Поруч є ще один малий мармуровий кар'єр, але він не так вражає в порівнянні з великим. На виході я вирішив на завершення прокотитися по водах кар'єра на весловому човнику, які тут дають на прокат. Але підійшовши ближче, я зрозумів, що нічого не вийде: виявилося, що прибула знімальна група і найближчим часом тут будуть вестися зйомки. Довелося поїхати.

Наостанок, так би мовити, на десерт, за планом залишалися пороги на річці Койріноя. Доїхавши до місця ми подивилися тільки один поріг - верхній, тому що він перебував у двох кроках від дороги. Йти до нижнього порогу вже не було ніяких сил, тому автомобіль з трьома пасажирами «на борту» помчав до Онезькому озера в Кондопогу в готель «Кивач».

Вранці, як і планувалося, ми вирушили в заповідник «Кивач». Коли ми прибули на місце, йшов дощ. Вид водоспаду Кивач від цього став лише колоритней. Потужні вируючі потоки води скочувалися через кілька порогів. Зліва примикає ще один потік, поменше. Тільки він не має порогів. Намилувавшись водоспадом, стрибаючи по скелястому мокрому від дощу березі з одного кругляка на інший, ми повернулися до машини, щоб відправитися в сторону каньйону близько села Гирвас. На той момент мені чомусь здавалося, що там розташований водоспад, а не каньйон. Але коли прибули на місце, все стало зрозуміло. Каньйон не надто глибокий і є руслом річки на момент, коли відкривається дамба. В інших випадках він представляє собою скелясте поглиблення пристойною ширини, уздовж країв якого звисають масивні кам'яні брили. З огляду на те, що йшов дощ і дамба була трохи прочинені, вода в каньйоні все ж текла. З огляду на погодні умови, вид видавався дуже похмурий і похмурий. Але, не дивлячись на це, тут нам дуже сподобалося.

У Карелію на автомобілі
Ми трохи полазили по каньйону і його берегів і попрямували до Петрозаводська, звідки розраховували відвідати заповідник Кижи. Але там нас чекало розчарування: на час приїзду на річковий вокзал рейсів на Кижи більше не було. Дощ все ніяк не хотів припинятися, і ми вирішили, що краще повернутися сюди на наступний день. Оскільки шукати місце стоянки не представлялося можливим, ми трохи погуляли по набережній і повернулися в уже знайому готель «Кивач», щоб завтра повернутися і відвідати Кижи. Зрозуміло, з ранку ми знову приїхали до Петрозаводська і взяли квитки на перший рейс (одні з двох). З погодою теж пощастило і на небі переглянули сонце. До острова «Метеор-9» дійшов за годину. Перетинатися з туристичними групами зовсім не хотілося, тому огляд вирішено було почати з далекого мису острова. Було дуже цікаво подивитися на пам'ятники дерев'яного зодчества - невеликий «будинок бідняка», величезний «будинок селянина», млин і церква з безліччю куполів, побудовану свого часу без єдиного цвяха, начиння, якою користувалися селяни і ковалі кожен день. Шкода, але часу катастрофічно не вистачало, тому вдалося подивитися лише основну частину заповідника, а потім в терміновому порядку повертатися до «Метеора-9», який повернув нас назад до Петрозаводська точно за розкладом.
Тепер можна було повертатися додому ...