Як дістатися до Фанагорійська печери

Якщо немає машини, то на автобусі до села Фанагорійського, а далі 12 км пішки. Ми ж поїхали на Ниві, яку мені позичив тесть. Після Фанагорійського йде хороша грунтовка, потім після двох бродів дорога змінюється. З'являються калюжі і колії. Але проїхати можна і на легковику.

Ще далі йде ще один брід, він сухий, але в ньому лежать великі труби і колоди. Проїхати на Ниві за такою переправі варіантів немає.

Велика Фанагорійська (сталактитовая) і котяча печера опис, фото

Збоку був об'їзд з крутим підйомом і стирчать із землі корінням. Поки ми морально готувалися, нас обігнала Нива Шевроле і особистим промером показала, як треба їздити. Подивившись траєкторію підйому, ми без будь-яких проблем проскочили це, здавалося б, засадну місце.

Проїхавши трохи далі, ми зупинилися, щоб вимкнути передок і почули, як осторонь надривно реве мотор.

Пішли подивитися, чи не потрібна допомога. Та сама Нива Шевроле, яка промчала повз нас п'ятьма хвилинами раніше, лежала на череві в грязі і без сторонньої допомоги навряд чи б вибралася з пастки. Зачепивши тросом за нашу стареньку Ниву, ми витягли молодшого брата. Потім застрягли самі, виїхали і знову витягли Ниву Шевроле.

Далі вже рушили разом, але недалеко, всього близько 1 км. Дорога стала зовсім поганий, і ми порахували, що йти буде швидше, ніж витягати один одного. Залишивши машини, переодягнувшись і взявши рюкзак, ми пішли в бік Великої Фанагорійська печери.

Велика Фанагорійська (сталактитовая) і котяча печера опис, фото

Через півгодини ми вже стояли біля нижнього Аюкского водоспаду.

Піднявшись на нього, пройшли інші три.

Води в річці було мало, так що водоспади були не фонтан.

Велика Фанагорійська (сталактитовая) і котяча печера опис, фото

На те, щоб дістатися до Фанагорійська печери, у нас пішло півтори години. Ми зробили 5-ти хвилинний привал, щоб вмитися, віддихатися і випити води.

Велика Фанагорійська печера

Доводиться йти бочком, але недовго. Печера довжиною 1440м, ми їх пройшли за 40 хвилин. Я до сих пір під враженням від розмірів печери. Кажуть, що вона одна з найбільших карстових печер в нашому краї.

Велика Фанагорійська (сталактитовая) і котяча печера опис, фото

У ній є три величезні зали. Багато сталактитів і сталагмітів, на жаль, велика частина яких піддалася руйнуванню вандалів. По дну печери тече струмок, десь він зовсім непомітний, а місцями можна і ноги промочити.

Близько півтора години ми провели без сонячного світла. Представляли ситуацію, якби у нас не було ліхтаря. Йшли на дотик з черепашачою швидкістю, побоюючись розбити голову або іншу частину тіла.

Після того як вийшли з печери, ми влаштувалися на галявинці для перекусу. Заодно погодували риб залишками нашої трапези.

Велика Фанагорійська (сталактитовая) і котяча печера опис, фото

Час дозволяло нам сходити ще в одну печеру - Котячу. У перший раз ми якраз з Петром там були 4 роки тому.

котяча печера

Хоча, вона, то з'являється, то зникає. А так дорога дуже мальовнича. На самому початку буде скеля, де тече водоспад (коли є вода).

Велика Фанагорійська (сталактитовая) і котяча печера опис, фото

Потім йде римська бруківка.

Далі справа будуть красиві скелі і ще кілька виступів для водоспадів.

Ми дійшли до Котячої печери за годину. Залишивши рюкзак біля входу, і включивши ліхтарик, ми полізли вниз.

Велика Фанагорійська (сталактитовая) і котяча печера опис, фото

Перше, що кинулося в очі, як в прямому, так і в переносному сенсі, це комарі. Ці кровососи обліпили всередині все стіни, і як тільки на них потрапляло світло, вони тут же починали хаотично літати.

Котяча печера вузька і не така довга, як Фанагорійська. Її довжина всього близько 60м.

Перед останнім залом на підлозі лежать кістки, а в останньому залі на поличці зліва знаходиться людський череп. За 4 роки, що нас тут не було, його ніхто не упер додому на попільничку. Я здивований.

Велика Фанагорійська (сталактитовая) і котяча печера опис, фото

Якщо ще один зал, але він в воді. Посвітивши ліхтариком, ми прикинули, що глибина там сантиметрів 70-80 і вирішили спуститися і пройти далі. Я роззувся, закотив джинси і спустився у воду. Холодно. Зробив кілька кроків і зрозумів, що далі не пройти.

Пірнати і протискуватися в вузьку щілину бажання не було. Вода, після того як ми її збаламутили, стала видавати неприємний запах.

Коли ми вибралися на сушу, я взувався і чекав появи Ктухлу або ще щось гірше. Але обійшлося.

Велика Фанагорійська (сталактитовая) і котяча печера опис, фото

Покинувши печеру, приємна прохолода змінилася спекотної духотою лісу. Попереду у нас було повернення до машини. Після цілого дня лазіння по печерах наш бадьорий запал трохи знітився, і ми вже не могли йти так само швидко, як на початку дня.

Раніше, коли ми тільки прямували до печер, було вирішено на зворотному шляху скупатися в Аюке. Для цього ми вибрали нижній водоспад, так як з нього можна пірнати.

Купання в холодній воді і стрибки з водоспаду надали нам необхідної запас сил, щоб дійти до машини.

Велика Фанагорійська (сталактитовая) і котяча печера опис, фото

Дорога до будинку була легше і швидше. По-перше, це пов'язано з тим, що я звик трохи до Ниві, і, по-друге, ми нікого не витягали.

Хороший видався день! Любіть і цінуйте природу!