Велика Фанагорійська печера (маршрут від перевалу хребтовий), замітки чорно-білого кота

Велика Фанагорійська печера - одна з найбільших в Росії карстових печер. Розташована в раойне Гарячого Ключа. Не можна сказати щоб вона була надто віддалена або важкодоступна, тому вона є дуже популярним місцем паломництва як туристів-спелеологів і так і бидлотурістов. До печери є принаймні два шляхи, про які знаю Я - з боку урочища Поднавісла і з боку Перевала Хребтовий (там де межа Туапсинському району, оглядова вежа і ведмедики-какашки). Ми вибрали варіант номер два.

Закинув до оглядової вежі біля перевалу Хребтовий, поставили там машину, переодяглися, включили трекер і рушили в путь. Дорога йде перпендикулярно автотрасі, перетинаючи ЛЕП. Для того щоб вийти на неї, потрібно було пройти метрів 150 від оглядової вежі в "сторону Краснодара". З огляду на що за день до нашого походу була злива, дорога бла грязнючая і розмита. Але ми йшли вглиб лісу, зрідка одягаючи дощовики через дощику, що мрячить.

Наскільки я можу судити, ми траверсували гору Чубатий. Іноді нашому погляду відкривалися симпатичні види на Горячеключевской район.

Після декількох годин руху по лісовозної дорозі ми вирішили зрізати "по навігатору" і пішли по пересеченке в гору. Зліт зайняв близько 15 хвилин і ми вийшли на іншу дорогу. Чи не лісовозну і майже не автомобільну. Але це була дорога - НЕ стежка. Було дуже красиво - не зворушений ліс і лісова стежка. Я такого чистого і незайманого місця мабуть в цьому районі ще не зустрічав. Потім дорога пішла направо і знову стала лісовоза, ми вульгарний уздовж річки і вийшли на галявину, де повно сміття. Це і було шукане місце. Перекусивши і випивши чаю (пальник - велика справа!), Ми перейшли через струмок, піднялися по "сходинках" в гору і опинилися біля входу в печеру.

Довжина печери становить більше кілометра. Це більш кілометрах вузьких звивистих тунелів в повній темряві. Зрідка зустрічалися широкі зали.

Але їх було небагато. Приблизно на середині шляху (як з'ясувалося під час руху назад, ага) дорогу перегороджує цікавий такий триметровий зліт, який треба перелазити по слизькому вапняку. А в загальному і цілому ж пейзажі там ось такі:

Ну і ось такі ще:

Повітря дуже свіжий і прохолодний. Дихається легко. Цікавий досвід ми вирішили провести - все разом (а всього нас було троє - Віктор, Олена і Я) вимкнули ліхтарі. Настає повна темрява, світла немає взагалі. Навіть кішка не зможе тут бачити. Моргай НЕ моргай - перед тобою густа чорнота. Спочатку накриває страх. Потім починаєш відчувати в темряві інших людей, чути їх, відчувати руху. Ми залипали так хвилин 15. Було цікаво :) По дну печери тече потічок, який має різну глибину в різних ділянках печери. Рано чи пізно ми таки дійшли до самого вузького місця в кінці печери.

До останньої залі можна проповзти по низу на корточках або пролізти по верху. Ми вибрали перший варіант і ось що з цього вийшло:

Насправді виглядає з боку це вельми зазвичай, а коли ти знаходишся там "в ситуації", це досить хвилююче захід. Людям, схильним до клаустрофобії туди краще не лізти. )

Але до кінця печери ми все-таки добралися і не злякалися :) Ось цей Турик відзначає "зразковий" кінець печери.

Потім був швидший лаз в зворотному напрямку в бік виходу :) Страшно вже не було, хоча я йшов замикаючим і туди і назад, все-таки іноді оглядався назад і світил туди ручним ліхтарем :) Це кадри зняті на декількох фнішних метрах перед виповз на поверхню.

Перше враження коли виходиш з печери: Світло, а потім відразу задуха. Дійсно в лісі дуже волого і задушливо, в порівнянні з печерою.

Коли ми спустилися нас чекало два сюрпризи: 1) Ми провели в печері майже 3.5 години! Хоча по відчуттях здавалося що максимум годину. 2) Коли ми стали мити взуття прогриміла гроза і почався дощ. Хоча, по суті, це не було великим сюрпризом для цього сезону :) Дорога назад від печери і до машини ми йшли під безперервним дощем.

Насправді ми йшли досить швидко і без зупинок і пройшли за моїми підрахунками від 9 до 13 км години за 1.5 - 2. Гроза була прямо над нами і грім гримів просто оглушливо. Ми були повністю мокрі аж до трусів і шкарпеток вже в перші 30 хвилин руху і забивши на все навіть не обходили калюжі :)

Коли тобі нема чого втрачати йти стає легко у всіх сенсах. Незабаром (щодо незабаром) ми добралися до леп, а там вже не за горами був і сам перевал. Лена зробила епохальну фотку:

Потім ми дійшли до машини і стали переодягатися повністю - Труси :) Назад їхали втомлені і задоволені. Похід вдався, а дощ додав йому шарму і гостроти! Організація: Віктор Петроченко. Фото: Віктора Петроченко і мої. Велика Фанагорійська печера від перевалу Хребтовий: завантажити трек (надано Віктором Петроченко) Подивитися карту.

І кілька слів наостанок дрібним шрифтом: