Подорож в Аркаим - країну аріїв

Але майже весь тиждень мене трясли сумніви: їхати - не їхати? Адже машина буде перевантажена - п'ять дорослих, намети, спальники, продукти та інше, а шлях-то о-го-го!

Я вивчила карту Челябінської області «для мисливців, рибалок та туристів» і зробила висновок: з Міас в Аркаим дуже далеко їхати, та ще в переповненій машині, так по жарі - буде дуже некомфортно. Тим більше, що і здоров'я моє було не в порядку.

Натиснути для збільшення

Тільки вирішила не їхати, як у четвер знову виникла розмова такого плану: «Ну, що ж ти нас підбиваєш? Адже ось пара одна відмовилася, вони на день народження йдуть. Тепер їде тільки Олексій та я! ».

Починаю стрімко збиратися. А по радіо оголосили штормове попередження: саме на п'ятницю, радили всім утримуватися від поїздок.

У п'ятницю ми все-таки виїжджаємо. Набрали джерельної води, взяли Альошину дружину з дитиною: їх треба було по дорозі завезти в башкирська село, де вони залишилися гостювати у бабусі.

Натиснути для збільшення

Отже, нас троє, карта у мене для мисливців моя і та, яку Володя (син) знайшов в інтернеті. Сонечко щосили сяє, а я поглядаю на небо, на гори, боюся урагану, але за весь день не було навіть жодного дощу ... Ось так «штормове попередження», але ж ми проїхали майже всю Челябінську область з півночі на південь!

Добре було їхати! Вітерець в відкриті вікна вривається, освіжає, безтурботність і радісний настрій. Тільки наші карти не дуже добре пояснювали шляхи-дороги і доводилося зупинятися і питати у людей напрямок.

Натиснути для збільшення

По дорозі посадили голосує симпатичну дівчину-башкірочку. Вона з готовністю пояснила куди і як нам їхати. Я сиділа поруч з нею і захоплювалася красою її обличчя. Зустрічаються ж такі риси, що хочеться негайно взяти олівець і намалювати.

Дівчину ми висадили, де їй і було треба, а проїхавши трохи вперед, переконалися, що зробили великий зайвий гак. Чому і від чого так вийшло - не зрозуміло.

Дощу, граду і урагану немає, їдемо та їдемо далі. Поїхала я від битовуху, від каструль - ось краса! Свобода! Машини на дорогах рідко зустрічаються, заїхали ми на автозаправку, перекусили і їдемо далі.

Натиснути для збільшення

Володя веде машину, поруч сидить Олексій, я сиджу на задньому сидінні і стежу за мапі за маршрутом. Час йде, вже починає темніти, а шлях наш не закінчується.

І ось настає непроглядна темрява, жодних поселень. Рідкісні машини і невідомо, де ми знаходимося, де Аркаим. А адже вже 12 годині ночі!

Зліва на дорозі з'явився якийсь знак. Зупиняємося. За нами постає машина типу мініавтобуса, з нього виходить людина і підходить до нас. Привітне, відкрите обличчя, посміхаючись, питає: «Це поворот не на Аркаим?».

Натиснути для збільшення

Ми сміємося: «Так ось теж думаємо, напевно треба спробувати згорнути. Ми теж шукаємо Аркаим ». Мініавтобус проїхав попереду нас по таємничому повороту. Ми рушили за ним.

Кругом видніються відблиски якихось багать і чується сміх, крики. Уздовж дороги подекуди стоять автомобілі. Треба дізнатися куди нам їхати далі. Тому вирішили зупинитися і запитати, але варто було трохи згорнути від дороги, як передні колеса загрузли в глибокій калюжі.

Натиснути для збільшення

Залишившись одна, прислухаюся: там десь на віддалі веселяться і пронизливо верещать. А зовсім поруч по дорозі пройшли чоловіки, вони говорили між собою: «Давай подивимося, що там таке!».

Стало прохолодно, легкий вітерець, комарів зовсім немає. Незабаром підійшли Володя з Альошею. Дивно, але адміністратора вони знайшли! Правда, він був «під шафе», але стерпно пояснив, що мається домовленість з жителями розташованого тут села Олександрівка про надання житла туристам.

Він пояснив, як проїхати до будинків і як зняти житло. Так що треба сідати і їхати в село. Але машина загрузла капітально: ні назад, ні вперед. Штовхаємо, штовхаємо, а толку немає.

Раптом з темряви виникає веселий водій мініавтобуса: «Що, застрягли?». І без зайвих міркувань лізе в калюжу і активно допомагає штовхати наше авто. Моментально витягуємо машину з калюжі, дякуємо цю добру людину і їдемо в село.

Натиснути для збільшення

Село виявилося зовсім поруч, через кілька хвилин ми були на місці. Хлопці постукали в рекомендований нам будинок, поговорили, і жінка з ліхтариком веде нас в будинок, розташований поруч через дорогу. Заходимо у двір. Темно, запах гною б'є в ніс. Володя міцно тримає мене під лікоть: «Мама, тут ступені, не впади, адже ти ж не бачиш!». Жінка співчутливо підхоплює мене з іншого боку і питає: «Що, зір поганий?». А Володя відповідає: «Так вона зовсім сліпа!». Жінка ахає і злякано заглядає мені в обличчя.

Мене душить сміх, регочу і думаю, що ця жінка напевно здивована, що на Аркаим їдуть вже абсолютно сліпі, але ж я-то бачу, навіть малюю! Піднялися сходами на ганок, зняли взуття - кругом домоткані постілки, доріжки.

Жінка показує нам простору кухню, кімнату з ліжками і кімнату з ліжками на підлозі. Скрізь чисто, охайно. Кухня з газом. Вода в умивальнику. Туалет у дворі. Ми вибрали кімнату з ліжками на підлозі.

Натиснути для збільшення

Добре застелені матраци, м'які подушки, приємні ковдри і підодіяльниками. Все зручно. Переночували відмінно. Вранці включили газ, поставили розігріватися чайник, виклали продукти - в загальному щільно поснідали. На кухні весь необхідний посуд і холодильник.

У дворі мукає корова, господар поніс в сарай свиням якесь пійло в відрі. Лунає оглушливий хор свиней, видно їх там багато. Покричали, затихли. Ще несе їм відро, знову шумлять. Ніколи не чула такий оригінальний свинський хор!

Натиснути для збільшення

Залишки свого сніданку віддаємо дворової собаці і збираємося на прогулянку. Настрій хороший, радісний. Машину свою залишили біля будинку, пішли пішки. Щосили сяє сонце і все навколо далеко проглядається. Село невелике, кругом степ.

У Іванову ніч наші предки - язичники стрибали через багаття, оббігали їх триразово і вірили в добру призначення вогню. Збирали трави, квіти, водили хороводи, ворожили, купалися, а потім зустрічали зорю.

Натиснути для збільшення

Вважалося, що в Іванову ніч нечиста сила красивих дівчат і молодців псує, худобу мучить. А тому для захисту перед хлівом, стайнею вішали вінки з особливих трав, кропиву на поріг будинку клали. Красивий і таємниче свято знаменує торжество трьох стихій: води, вогню і сонця.

Через багаття стрибали для очищення від недуг і псування, кидали в багаття запашні трави, домашню мотлох, сорочки від хворих. Слов'яни приносили в жертву вогню білого півня. Все це робилося в знак винищення минулого і приходу нового життя.

Купатися в Іванов день народ ходив натовпами. У річках, озерах вода вважалася в це свято цілющою. Посуд, вимита в цій воді, ставала цілющою на цілий рік. Сподівалися, що якщо дівчину на Купалу помиє в річці, то річка рознесе славу про неї по світу і добрий молодець, почувши думку річки, надішле до дівчини сватів.

Натиснути для збільшення

Отже, ми йдемо по широкій дорозі, милуємося безмежними степовими просторами. День жаркий, літній, дме вітерець, в небі пливуть білі хмари, по степу носяться верхом на конях красиві засмаглі хлопці.

Лунає стрекочущій звук над головами - це літає мотодельтаплан. Добре проглядаються фігури льотчика і пасажира. Тут, на Аркаіме. виявляється, можна і політати! Коштує це задоволення десь близько тисячі рублів.

Наближаємося до багатолюдного туристичного центру: кругом всяких автомобілів, різнокольорові намети, легкі споруди, безліч вагончиків, ларьків. Під'їжджають автобуси з новими партіями туристів, їх розселяють в вагончики.

Розташувався тут і базар. Альоша купує собі панаму, одягає її і стає схожий на англійця з кіноапаратом. Мене тягне до книг: скільки тут літератури про Аркаіме. Купую дві книги, путівник і диск з фільмом про Аркаіме.

Натиснути для збільшення

З острахом поглядаю на ті прилавки, де викладені мінерали і вироби з них. Під сонцем горять і переливаються кристали - немає, мені туди не можна! Як п'яниця не пройде байдуже повз пляшки, так і я повз каменів пройти байдуже не зможу.

Запитуємо у продавщиці, з чого краще почати знайомство з Аркаимом. і вона з захопленням пояснює, що Аркаим - це не просто місце. Сюди можна дійти, доїхати, але деяким людям тут стає так погано, що їм доводиться їхати - Аркаим приймає не кожного.

Натиснути для збільшення

Треба записатися на екскурсію, обов'язково побувати у кам'яної баби, яку треба міцно обійняти і подумки попросити у неї виконання самого заповітного бажання. Можна подивитися стародавні житла, сходити на гору любові, відвідати музей і так далі ...

Люди потоком йдуть повз вузенькою бурхливої ​​річки і піднімаються по хиткому, але міцному містку на гору «Любові». По дорозі наверх нам зустрівся дивний березовий ліс, в якому багато сильно викривлених дерев - «П'яний ліс».

Натиснути для збільшення

Залишилося подолати ще невелику відстань вгору, ще зусилля і ми на вершині гори. Відкривається пречудова панорама, на якій розташувалися багато об'єктів Аркаїма. Далеко видно навколо: як на долоні інша гора - Шаманка, а ця гора «Любові», де ми знаходимося, називається ще Грачіная »або« Благодатна ».

Люди збираються групами, це якісь організації, спільноти. Вони прив'язують до кущика різнокольорові стрічки, слухають своїх лекторів. Альоша знімає фільм, Володя фотографує, а я намагаюся уявити, як в далекі часи тут жили люди.

Натиснути для збільшення

Ці райони Південного Уралу передбачалися бути піддані затоплення. Тут в 1987-88 роках мала з'явитися велике водосховище для міжгосподарської зрошувальної системи. Але в 1987 році саме тут відбувається найбільша сенсація в археології та історії: був відкритий дивовижний пам'ятник XVII століття до нової ери - протогород Аркаим.

Це місто - Батьківщина аріїв, звідки арії розійшлися по всій Землі. І це місце безуспішно шукали свого часу відомий французький астроном Деліль, Петро Перший і Катерина. В результаті активних зусиль вченим вдалося відстояти Аркаим від затоплення в наш час.

Натиснути для збільшення

І з'явилася в Челябінській області Країна Міст і музей-заповідник Аркаим, куди щороку приїжджають дослідники-науковці різних напрямків в науці, туристи, маги і парапсихологи - понад 25 тисяч осіб на рік! Аркаим тепер відомий і в інших країнах, звідти теж їдуть люди.

Я заглянула в книги про Аркаіме, там дуже багато цікавого, ось почитаю! А поки що треба спускатися з гори і йти обідати. У затоці вузенькою річки купаються люди і ми не пропустили це задоволення. Потім дізналися як і де записують на екскурсії для ознайомлення з поселенням Аркаим. Сходили додому, пообідали, переодяглися і вирушили знову в туристичний табір. Там ми відвідали Музей стародавніх виробництв, житло меднокаменний століття і, нарешті, з великою екскурсійною групою вирушили по стежці дивитися саме місто Аркаим.

Натиснути для збільшення

Городище, звичайно, видно тільки в землі, де воно розчищено, а верх був знищений вогнем і його спробували трохи відбудувати хоча б приблизно, щоб видно було висота споруди. Все дуже умовно, але при бажанні можна уявити все і «побачити» ту далеку життя аріїв в цій чудовій степу. Вдалині видно острівці лісу, привілля кругом, запах трав, свіжий вітер, доброзичливі і веселі люди - як все гарно!

Загалом до будинку я ледь доплентався. Але не дарма ж захопила з собою аптечку, підлікувалася і на наступний ранок була як новенька! Ось тільки ноги стерті давали про себе знати. Ми розплатилися за житло (по 150 рублів з людини), подякували господарів, віддали ключі і на машині поїхали в Музей «Природи і людини».

Натиснути для збільшення

Це прекрасна будівля, де на першому поверсі нас привітно зустрічають: тут купуємо квитки і, піднявшись на другий поверх, потрапляємо в прекрасний зал, в якому на стелажах в достатку розташовані всілякі розкопані речі жителів Аркаїма: стріли, горщики, бляшки, намисто, залишки одягу , скелети та інше. Стіни обвішані знімками, в центрі залу макети городища.

Народу - відвідувачів багато, варто легкий гул від розмовляють людей. У будівлі прохолодно, можна вийти на найкрасивіший балкон. Взагалі конструкція Музею оригінальна і мені все в ньому сподобалося.

Натиснути для збільшення

Вийшовши з музею, ми вирушили в козацьку садибу повз старовинної вітряка. Будинок козака мені теж дуже сподобався. Там мене Володя сфотографував і біля колиски, і з коромислом. Ось і закінчили ми огляд, пора їхати додому, але Альоша захотів подивитися «Бабу».

У мене стерті ноги, так не хочеться йти: «Навіщо тобі баба? У тебе вдома своя баба! ». Але все ж довелося підкоритися. Знайшли ми все-таки «Бабу», пообнімалися, сфотографувалися і поїхали назад. А дійсно, коли я обхопила руками це найдавніше кам'яна статуя, притулилася і, закривши очі, спробувала подумки поговорити, то відчула щось бездонне, що йде до самого центру Землі, як далекий гул, якийсь контакт з невідомим.

Натиснути для збільшення

Здалося чи? Їдемо і їдемо, орієнтуємося за тими назвами пунктів, які я відзначала по дорозі сюди. А їду з жалем: відвезла б з собою всю степ! Але везу з собою книги, диск, камінчики з дороги, фотографії та приємні спогади.

На дорозі «голосує» жінка з великою сумкою і коробкою. Ми зупиняємося і вона сідає в машину. У неї в коробці курять, симпатичні, пёстренькіе. Вона мешканка цих місць, працівник культури. Скаржиться, що їх прекрасний сильний радгосп знаходиться в жалюгідному стані.

Натиснути для збільшення

Раніше вони виробляли свою ковбасу, а тепер м'ясо нікуди дівати. Хоровий колектив, який славився своїм мистецтвом, тепер з великими труднощами приймає участь в фестивалях. Машину не дають, костюми доводиться шити самим. Зарплата у культпрацівників образливо мала.

З сумом слухаю її і мовчу, адже я теж працівник культури. Кому зараз ми потрібні? Висадили її та їдемо далі. Повз проносяться порожні, занедбані поля, величезні ангари все розбиті, в дірках. Чому так безвідповідально зробили перебудову в країні?

Хто ж так наколобродили? Такі ось думки з'являються, коли все це бачиш. А машина все їде, спека. Під'їжджаємо до якогось магазинчику, купуємо морозиво, ось смакота! Загалом ми їхали 7 годин.

Тільки в'їхали в місто Міас, як вразила велика кількість машин на всіх його дорогах. Снують туди-сюди, тільки не зівай, водій! І чогось всім треба, кудись їдуть, навіщо? Суєта суєт ... А я була в Аркаіме. Ми на прощання залишили запис у книзі Музею і ще залишилося бажання побувати там ще раз. А про аріїв і Аркаіме я обов'язково напишу статтю в своєму блозі.